Kerknieuws.nl Paus: 'Kerk moet zich bekommeren om kerkverlaters'
ZA 25 mei 08:18  |  update 08:18
GeloofRaam stukVVPCatharijneconventNBG
Asiel terecht geweigerd om twijfel bekeringKerk Vaassen met luchtbuks beschotenVVP verspreidt liturgiekrantCatharijneconvent neemt erfgoedtaken SKKN overBijbelgenootschappen bijeen in Egmond aan Zee

vorig artikel ARTIKEL volgend artikel 

Paus: 'Kerk moet zich bekommeren om kerkverlaters'

Paus: 'Kerk moet zich bekommeren om kerkverlaters'
DI 30 okt 2012 | 09.12

De Katholieke Kerk moet zich in het bijzonder bekommeren om gedoopten die zich van het geloof hebben afgekeerd. Dat zei paus Benedictus XVI vandaag in zijn homilie tijdens de hoogmis in de Sint-Pietersbasiliek in Vaticaanstad.

De paus acht het van het grootste belang dat de Kerk toenadering zoekt tot gedoopten in wie "het licht van het geloof zwak geworden" is en die "een zekere en vaste levensoriëntatie verloren hebben". Het doel daarvan is dat zij "de vreugde van het geloof opnieuw ontdekken" en "terugkeren in de gemeenschap van de gelovigen".

Om dit doel te bereiken moeten er ter aanvulling van de traditionele pastorale methoden ook nieuwe methoden worden gevonden, aldus Benedictus. Deze methoden moeten zich bedienen van "nieuwe manieren van expressie, die aan de verscheidene culturen van de wereld zijn aangepast en die de waarheid van Christus aanbieden in dialoog en in een sfeer van vriendschap".

Bron: CIP







ARTIKEL DOORSTUREN
 


Stelling van de week
Kerken moeten een actieve rol spelen in het verwerken van nationale rouw
 Mee eens
 Oneens
 Geen mening
 



Reacties ( lijst van 1 t/m 15 van de 31 reacties )

30 okt 2012, 19.15 uur
Door: Bert (80.57.176.xxx)
De vraag alleen is, voel je je er thuis.
Ik heb een klacht over deze reactie


30 okt 2012, 19.08 uur
Door: Bert (80.57.176.xxx)
Beste Billiebong, als er een kerk is waar ze zeker welkom zijn dan is het toch wel bij de Gereformeerde Gemeente.
Ik heb een klacht over deze reactie


30 okt 2012, 18.52 uur
Door: billiebong (62.195.228.xxx)
Minachting en rascisme, hebben kerken daaraan ook niet aan meegeholpen? Er bestaan nog steeds kerken voor zwarten en kerken voor blanken. Als hier de gereformeerde kerk uitgaat zie ik geen enkele kleurling!!
Ik heb een klacht over deze reactie


30 okt 2012, 17.22 uur
Door: KLM (213.34.228.xxx)
Het kenmerk van degenen, die de kerk de rug hebben toegekeerd, is juist, dat zij om haar bekommernis niet verlegen zijn. Bovendien is hét kenmerk van de roomse kerk, dat zij wereldwijd miljoenen mensen in haar registers heeft staan, die op geen enkele wijze blijk geven van meeleven. Dat geeft uiteraard niet, want het gaat om de eer en glorie van heilige moederkerk. Maar leegloop tast op den duur wel de maatschappelijke positie en macht aan en dat komt bij deze reli-multinational harder aan. Dat haar aandeel in de wereldbevolking langzaam maar zeker relatief afneemt, komt niet alleen door de onstuitbare leegloop in de westerse wereld. De pauselijke kerk in Latijns-Amerika ziet met lede ogen aan, hoe jaar in, jaar uit de evangelicale en pinksterkerken ongeveer één miljoen zielen van haar afsnoepen. En helaas, lieve Joseph in Rome: brandstapel en worgpaal om de concurrentie te beteugelen, staan u niet langer ter beschikking.
Ik heb een klacht over deze reactie


30 okt 2012, 17.17 uur
Door: Nick (82.156.86.xxx)
@ Mark 30 okt 2012, 15.37 uur | Het bericht van mij dat je bekritiseert, bevat INDERDAAD een fout. Mijn laatste gedachte vergat ik mee te kopiëren. De laatste zin bedoelde ik te laten luiden: "En wederzijds leren van de reformatie." En dat hou ik staande. En ik blijf het jammer vinden dat je (net al vele andere rk gelovigen) lijden aan een heftige vorm van het Calimero-syndroom. Je noemt ook nog 'zelfreflectie', weinig zinvol als je zelf niet eens weet wat het woord inhoudt.
Ik heb een klacht over deze reactie


30 okt 2012, 17.12 uur
Door: Bert (80.57.176.xxx)
Beste Mark, Trek niet te snel conclusies. Soms reageer ik niet, omdat ik denk dat het hopeloos is, dat die ander toch niet open staat voor mensen met andere gedachten. Een hypocriet kan ik volgens jouw kerk niet zijn, want zij zien mij niet als een ware gelovige. Die farizeeërs waren hypocrieten omdat ze andere zware lasten op legden en zelf hun vingers niet aan verbranden. Soms ben ik een beetje lomp in mijn antwoorden, maar ik hoop dat mensen dan een beetje gaan nadenken of er geen kern van waarheid in zit. Jij ervaart dat ik mensen beledigt, mijn doel is om mensen een spiegel voor te houden. Maar dat deed Christus ook. Natuurlijk zit er bij mij in mijn antwoorden een bittere ondertoon, maar dat komt omdat er bepaalde groep mensen zijn, die mij en andere niet zien als een ware gelovige. Dit soort mensen, zal ik altijd blijven bestrijden. Ik zie/ken heel veel mensen die hierdoor niets meer met het geloof te maken willen hebben. Ik hoop dat de kerk deze groep mensen eens als ware gelovige zullen accepteren. M
Ik heb een klacht over deze reactie


30 okt 2012, 16.50 uur
Door: hendrik de haan (83.85.121.xxx)
De schade die de rkk opliep na openbaring van het misbruik is dermate groot, dat het klaarblijkelijk nog steeds niet te overzien valt hoe niet-kerkelijken naar kerken kijken. Als men een klooster; een parochiekerk; een pastoor of zuster ziet is de associatie DIRECTE en overwegend die van kindermisbruik (in instituten). Als de Paus de openbaarheid zoekt over terughalen van afhakers, dan gooit hij alleen maar olie op een brandend vuur of veegt hij stof in een gortdroge kamer, hetgeen een stofwolk teweeg brengt.
Ik heb een klacht over deze reactie


30 okt 2012, 16.32 uur
Door: Binjamin Heyl (86.84.132.xxx)
De kerk kan beter om zichzelf bekommeren en eens de vraag stellen hoe is het zover kunnen komen? En misschien zal zij eens toe kunnen geven dat ook al kan zij niet falen, zij wel degelijk gefaald heeft. Maar ja, dat is onbestaanbaar, de Romana falen: dat is pure laster door hen die anti Roomsch zijn.
Ik heb een klacht over deze reactie


30 okt 2012, 15.37 uur
Door: Mark (80.61.12.xxx)
Nick, waarom zou ik jouw visie op instituut en geloof moeten overnemen? Mij reactie was schijnbaar dusdanig confronterend voor Bert dat hij inhoudelijk er niet op in durft te gaan. Zelfreflectie is sommigen helaas vreemd.
Ik heb een klacht over deze reactie


30 okt 2012, 14.45 uur
Door: Bert (80.57.176.xxx)
Mattheus 15:7 Huichelaars, treffend heeft Jesaja over u geprofeteerd: Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart is ver van Mij. Hun verering stelt niets voor; wat ze als ware leer brengen zijn VOORSCHRIFTEN VAN MENSEN.’(traditie)
Ik heb een klacht over deze reactie


30 okt 2012, 14.45 uur
Door: Nick (82.156.86.xxx)
Als Mark nu eens een keer zou kunnen erkennen dat hij zich druk maakt over het "instituut" en niet over "het geloof", dan zou hij waarschijnijk wel eens een antwoord kunnen geven.
Ik heb een klacht over deze reactie


30 okt 2012, 14.13 uur
Door: Bert (80.57.176.xxx)
Een herder hoort goed voor zijn schapen te zorgen, maar hij heeft ze verwaarloosd.(meer de leer/traditie van mensen verkondigd, dan de leer van Christus) Was het niet Christus die zei: ‘Simon, zoon van Johannes, heb je mij lief, meer dan de anderen hier?’ Petrus antwoordde: ‘Ja, Heer, u weet dat ik van u houd.’ Hij zei: ‘Weid mijn lammeren.’ Nog eens vroeg hij: ‘Simon, zoon van Johannes, heb je me lief?’ Hij antwoordde: ‘Ja, Heer, u weet dat ik van u houd.’ Jezus zei: ‘Hoed mijn schapen,’ en voor de derde maal vroeg hij hem: ‘Simon, zoon van Johannes, houd je van me?’ Petrus werd verdrietig omdat hij voor de derde keer vroeg of hij van hem hield. Hij zei: ‘Heer, u weet alles, u weet toch dat ik van u houd.’ Jezus zei: ‘Weid mijn schapen.
Ik heb een klacht over deze reactie


30 okt 2012, 14.08 uur
Door: John (31.149.144.xxx)
De constatering van o.a. billiebong dat de mensen de kerken (niet alleen RKK) verlaten door verwaarlozing is zeer correct. En natuurlijk is het daarom belangrijk de juiste aandacht te geven die het nu verdient. Dat is de taak van elk kerkelijk leider. Daarbij is het gelukkig zo dat eenieder vrij kan kiezen wat men wil volgen. Gelukkig maar.
Ik heb een klacht over deze reactie


30 okt 2012, 13.32 uur
Door: Bert (80.57.176.xxx)
Je bent gewoon een hele generatie kwijt, maar ook inderdaad die kinderen van hun zijn er ook niet meer ermee opgegroeid. Als het zaad tussen de doornen is gezaaid, dan wordt verstikt het zaad en gaat het dood
Ik heb een klacht over deze reactie


30 okt 2012, 13.18 uur
Door: Antje Cats (66.180.193.xxx)
Ratzinger komt een generatie te laat want de kinderen van de gedoopten die zich van de roomse kerk hebben afgekeerd, zijn niet eens gedoopt en zullen op Ratzingers uitnodiging reageren met "Terug? Hoezo terug?"
Ik heb een klacht over deze reactie


volgende reacties >>  |    Pagina:  1  2  3  


Reageren op dit bericht?!

Uw naam

Uw e-mail

Uw reactie

 
     over deze site | contact