Kerknieuws.nl Hongarije moet uitleg geven over godsdienstwet
ZA 25 mei 04:19  |  update 04:19
GeloofRaam stukVVPCatharijneconventNBG
Asiel terecht geweigerd om twijfel bekeringKerk Vaassen met luchtbuks beschotenVVP verspreidt liturgiekrantCatharijneconvent neemt erfgoedtaken SKKN overBijbelgenootschappen bijeen in Egmond aan Zee

vorig artikel ARTIKEL volgend artikel 

Hongarije moet uitleg geven over godsdienstwet

Hongarije moet uitleg geven over godsdienstwet
VR 19 okt 2012 | 14.55

Het Europese Hof van de Rechten van de Mens heeft de Hongaarse regering om verduidelijking gevraagd aangaande de nieuwe godsdienstwet die sinds 1 januari 2012 van kracht is. Het aantal erkende kerkgemeenschappen en godsdienstige organisaties is door de omstreden wet drastisch verminderd.

Sinds 1990 hoefden kerkgemeenschappen en godsdienstige organisaties slechts een aanvraag voor erkenning in te dienen om daadwerkelijk erkend te worden als zodanig. De Hongaarse regering probeerde de wildgroei die om die reden ontstond te stoppen met de nieuwe wet. Bovendien zou er door organisaties misbruik worden gemaakt van een kerkelijke status.

De nieuwe wet beperkt het aantal godsdienstige gemeenschappen dat op steun van de staat kan rekenen tot veertien. Hierdoor verloren 350 gemeenschappen en organisaties hun erkenning. Geen enkele islamitische, boeddhistische of hindoeïstische gemeenschap behoorde nog tot de veertien die op erkenning konden rekenen.

Zeventien kerkgemeenschappen en godsdienstige organisaties hadden daarom bij het Europese Hof protest tegen de wet aangetekend. Volgens de Hongaarse regering is er echter in geen enkel Europees land zo gemakkelijk erkenning te krijgen voor een geloofsgemeenschap als in Hongarije. Ook zou de wet de godsdienstvrijheid niet beperken.

Het Europese Hof van de Rechten van de Mens in Straatsburg heeft de Hongaarse regering vier maanden de tijd gegeven om te reageren op de bezwaren en belangrijkste bemerkingen.

Bron: Kerknet.be/IKON







ARTIKEL DOORSTUREN
 


Stelling van de week
Kerken moeten een actieve rol spelen in het verwerken van nationale rouw
 Mee eens
 Oneens
 Geen mening
 



Reacties

20 okt 2012, 14.27 uur
Door: Henriette (213.46.109.xxx)
@ Nick.Denk niet dat ik een heilige ben.ik ben zoals Paulus uitriep maar een zondig mens met in mij de natuur des mensen en daar hoort bij de lust tot zondigen.ik voel net als ieder ander mens te vaak de lust in me op komen om er op los te schelden of om kwaad met kwaad te vereffenen etc.want echt ik ben niks beter als een ander.Maar ..met de Geest van Jezus IN mij heb ik de kracht om mij daar tegen te verzetten.Het is dus niet aan mij maar de kracht van Jezui in mij dat ik dat alles niet doe.;Zijn liefde die mij helpt om in zijn voetsporen te blijven lopen.Want Jezus heeft gezegd;Wie mij wil volgen moet zichzelf verloochenen en ieder dag zijn kruis op zich nemen.
Ik heb een klacht over deze reactie


20 okt 2012, 14.14 uur
Door: Henriette (213.46.109.xxx)
@ Nick.Als er maar 1 moslim door in te zien dat hij Jezus moet volgen en niet Mohammed,omdat ALLEEN Jezus hem naar God kan brengen en niet Mohammed dan is dat al Vreugde bij God.Want God verheugt zich meer om dat ene schaap dat verloren was maar gevonden wordt dan om de negennegentig andere schapen.
Ik heb een klacht over deze reactie


20 okt 2012, 14.04 uur
Door: Henriette (213.46.109.xxx)
@ Nick.Ik lees elke dag de Bijbel en niet de Koran.Ik heb niks tegen moslims want als mensen zijn zij mijn gelijken en mijn broeders en zusters.Ik keer mij alleen tegen hun ideologie waarvan ik,om te proberen de leugen daarvan te ontmaskeren af en toe op internet delen uit de Koran MOET lees en mij dan sommige tegestrijdigheden opvallen.Want je moet natuurlijk wel wel weten WAAR je tegen bent.Net als een rechter ook twee partijen moet horen.Ik heb ook nog een paar dikke boeken over de geschiedenis van de mens en de wereld van H.G. Wells.Daar ben ik al tijden zoet mee.
Ik heb een klacht over deze reactie


20 okt 2012, 13.49 uur
Door: Nick (82.156.86.xxx)
Henriëtte: Ik denk dat u eerst eens zich de vraag moet stellen of moslims in ons land mogen leven. U maakt al zo lang (en vaak) dat ze in NL niks te zoeken hebben. U doet precies hetzelfde als wat u de moslims verwijt. Net zo goed als u pasgeleden beweerde dat er never een koran in uw huis zou komen, toch leest u elke dag de koran.
Ik heb een klacht over deze reactie


20 okt 2012, 13.11 uur
Door: Henriette (213.46.109.xxx)
@ Nick.Hoe denkt u over landen zoals Saoudi-Arabie waar nog geen kapelletje mag staan maar die wel megamoskeeen laten bouwen in Europa met de oliedollars,die zij ook alleen maar hebben dankzij de Know-How van Amerika die de olie wel uit de grond wist te krijgen.Want tot aan die die tijd liepen zij in een grote zandbak achter hun geiten aan zoals zij al 2000 jaar deden.
Ik heb een klacht over deze reactie


20 okt 2012, 13.02 uur
Door: Henriette (213.46.109.xxx)
Voor zover ik het begrijp is deze wet om de wildgroei van vele kerken te stoppen die in werkelijkheid alleen maar uit zijn op eigen gewin.Zowel van de staat krijgen zij subsidie en van hun leden ontvangen zij een procent van de inkomstenbelasting.Zo kan b.v.de Scientologychurch ook geen belastinggeld EN staatssubsisie meer in eigen zak steken BOVENOP wat zij van hun leden al in hun zakken steken.Genoeg om hele stadswijken op te kopen.En dat is wel een goede zaak.
Ik heb een klacht over deze reactie


20 okt 2012, 12.32 uur
Door: Henriette (213.46.109.xxx)
Waaruit bestaat de steun van de Staat voor wel erkenden geloofsgemeenschappen?Is dat financiele steun?Als de Staat de godsdienst bepaalt dan kan zij andere Godsdiensten uitsluiten.Behalve als er scheiding is van Kerk en Staat.
Ik heb een klacht over deze reactie


20 okt 2012, 07.07 uur
Door: Meivogel (145.53.239.xxx)
150 jaar Turkse overheersing zit diep in het collectieve geheugen van de Hongaren gegrift.
Ik heb een klacht over deze reactie


19 okt 2012, 22.18 uur
Door: Roelof (62.163.26.xxx)
@ Antje Cats, dank voor de aanvulling/correctie. Maar het mag duidelijk zijn, dat ook de EU herhaaldelijk aan het dicteren was en is, hoe er in Hongarije (en andere lidstaten) politiek moest worden bedreven, en dat tegen de bestaande - democratische - verhoudingen in het betreffende land, in.
Ik heb een klacht over deze reactie


19 okt 2012, 21.27 uur
Door: Antje Cats (217.115.10.xxx)
@Roelof, het Europese Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) is geen onderdeel van de Europese Unie. Het is het hof dat hoort bij het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM). EHRM en EVRM horen samen bij de Raad van Europa, een net als het EHRM in Straatsburg gevestigde instelling, die ouder is (1949) dan de EU en dier voorlopers EGKS, EEG, en Euratom. De EU heeft ook een hof maar dat woont in Luxemburg. Dat is dus niet het hof waarvan in het hierboven gepresenteerde nieuwsfeit sprake is.
Ik heb een klacht over deze reactie


19 okt 2012, 20.35 uur
Door: Roelof (62.163.26.xxx)
Ik lees dat pseudo kerk/maffiaclub Scientology ook van de lijst geschrapt is. Prima, zo slecht doen ze het daar dus niet. Pas echt erg is de zoveelste bemoeienis van het Vierde Rijk met interne aangelegenheden, vanuit haar Reichshauptstadt Brüssel.
Ik heb een klacht over deze reactie


19 okt 2012, 17.53 uur
Door: Antje Cats (85.8.28.xxx)
De Hongaarse regering staat met twee benen buiten de Europese waardengemeenschap. Ze heeft hoegenaamd geen affiniteit met de burgerrechten en evenmin met de onafhankelijkheid van de rechtspraak.
Ik heb een klacht over deze reactie


19 okt 2012, 17.36 uur
Door: Nick (82.156.86.xxx)
Waar blijven nu de jammerklachten over 'godsdienstvrijheid'?????? O, dom van mij, onze kluppies mogen nog wel. Dan is het goed. godsdienstvrijheid is alleen bestemd voor keurige protestantse of rk gelovigen. De rest kan ........
Ik heb een klacht over deze reactie




Reageren op dit bericht?!

Uw naam

Uw e-mail

Uw reactie

 
     over deze site | contact