Kerknieuws.nl Paus opent Jaar van het Geloof
DI 21 mei 11:04  |  update 11:04
OpwekkingMonnikenwerkEdinburghProtestMonstrans
Opwekking trekt tienduizenden bezoekersMonniken leggen zandmandala in Hooglandse Kerk LeidenSchotse Kerk geeft ruimte aan homoseksuele predikantProtest tegen euro op Sint-PietersbasiliekGeroofde monstrans dinsdag weer in Utrecht

vorig artikel ARTIKEL volgend artikel 

Paus opent Jaar van het Geloof

Paus Benedictus
DO 11 okt 2012 | 08.54

Paus Benedictus XVI opent donderdag met een plechtige eucharistieviering op het Sint Pietersplein het Jaar van het Geloof. De paus hoopt het geloof van de 1,2 miljard rooms-katholieken in de wereld te versterken, zodat zij beter zijn opgewassen tegen de secularisatie en de trend dat het geloof tot een privézaak wordt gemaakt. Het jaar wordt eind november 2013 afgesloten.

Het jaar begint op de dag dat de kerk herdenkt dat precies 50 jaar geleden het Tweede Vaticaans Concilie werd geopend. Ruim 2500 bisschoppen namen er aan deel tot aan de afsluiting op 8 december 1965. Er waren vier zittingen, in het najaar van 1962, 1963, 1964 en 1965. Belangrijke resultaten waren de invoering van de volkstaal in de mis en de erkenning van de vrijheid van godsdienst en de eigenheid van andere kerken.

De Nederlandse bisschoppen openen het Jaar van het Geloof vrijdag met een eucharistieviering en symposium over het concilie in Utrecht. Elk bisdom heeft zijn eigen activiteiten. Zo worden zondag in Roermond de relieken getoond van tien zaligen en heiligen uit Limburg, onder wie Edith Stein, St. Servatius en Karel Houben.

Het bisdom Haarlem-Amsterdam verspreidt een gebedskaart en bisschop Jan Liesen van Breda heeft alle pastores uitgenodigd voor een eucharistieviering en bijeenkomst donderdagmiddag.

Bron: ANP







ARTIKEL DOORSTUREN
 


Stelling van de week
Omroepen medeverantwoordelijk voor beeld van religie
 eens
 oneens
 geen mening
 



Reacties ( lijst van 1 t/m 15 van de 25 reacties )

13 okt 2012, 20.44 uur
Door: P.Strootman (81.206.26.xxx)
Piet Goris schreef: Aan P.Strootman: Jezus heeft geen kerk gesticht; zij is ontstaan onder de apostelen, die leefden met zijn woord "op deze rots zal ik mijn kerk bouwen", niet meer de rots waar de tempel op was gebouwd maar op de rots van de gelovige, i.c. Petrus. De geloofsbelijdenis zegt dan ook "Ik geloof in ... apostolische kerk". Een Jezus-kerk vind discutabel, als die zich op de bijbel (zouden) willen beroepen.REACTIE:Het woord KERK komt in de Bijbel absoluut niet voor. Jezus had het dan ook over de GEMEENTE. Paulus, bijvoorbeeld, noemde de gemeenten, die hij stichtte:HEIDENGEMEENTEN. Ook heeft hij ons nooit christenen genoemd, of christelijk. En wat de geloofsbelijdenis zegt, is ook niet waar, want de twaalf apostelen hebben zich nóóit tot de heidenen gericht! Alleen Paulus, de apostel der heidenen, heeft voor ons een Boodschap. Ook was Jezus uitsluitend een Dienaar van besnedenen, dus had Hij géén Boodschap voor ons, heidenen. Het enige geloof, wat de Bijbel aan ons vraagt, is, te geloven, dat de Christus (Gods Geest), die in de mens Jezus woonde, óók in onszelf woont, want Jezus was waarlijk een mens!
Ik heb een klacht over deze reactie


13 okt 2012, 12.45 uur
Door: Piet Goris Epe (213.10.119.xxx)
Aan P.Strootman: Jezus heeft geen kerk gesticht; zij is ontstaan onder de apostelen, die leefden met zijn woord "op deze rots zal ik mijn kerk bouwen", niet meer de rots waar de tempel op was gebouwd maar op de rots van de gelovige, i.c. Petrus. De geloofsbelijdenis zegt dan ook "Ik geloof in ... apostolische kerk". Een Jezus-kerk vind discutabel, als die zich op de bijbel (zouden) willen beroepen.
Ik heb een klacht over deze reactie


13 okt 2012, 10.14 uur
Door: P.Strootman (81.206.26.xxx)
PIet Goris Epe schreef: Aan allen op dit onderwep: beste mensen, moet het nu zo? Katten op elkaar alsof het niks is. Je kunt er soms wel een keer om lachen maar dit doe je niet in de kerk van Jezus Christus. Toch? In dat kader staat toch deze site? VRAAG:Heeft Jezus dan wel eens een kerk gesticht? Waar staat dat in de Bijbel?
Ik heb een klacht over deze reactie


12 okt 2012, 15.40 uur
Door: Bert (80.57.176.xxx)
Plagen is beminnen : Maarten Luther.
Ik heb een klacht over deze reactie


12 okt 2012, 13.07 uur
Door: PIet Goris Epe (213.10.119.xxx)
Aan allen op dit onderwep: beste mensen, moet het nu zo? Katten op elkaar alsof het niks is. Je kunt er soms wel een keer om lachen maar dit doe je niet in de kerk van Jezus Christus. Toch? In dat kader staat toch deze site?
Ik heb een klacht over deze reactie


12 okt 2012, 10.19 uur
Door: Philip (62.140.137.xxx)
Oei, Binjamin is de fase van seniliteit binnengetreden; hij begint weer kinderliedjes te zingen. Zijn er al contacten gelegd met thuiszorg?
Ik heb een klacht over deze reactie


12 okt 2012, 00.41 uur
Door: Binjamin Heyl (86.84.132.xxx)
Als wij nu allen eens een door de Romana goedgekeurde eucharistie bijwonen, dan zullen we zien dat er grote wonderen zullen gaan geschieden. Antje en anderen rennen naar Rome om de paus vergiffenis te smeken. Homo's weten niet hoe snel ze achter de vrouwen aan moeten en ik als jood belijd onmiddellijk schuld dat ik de Heere Jezus verloochend heb en Philip is ook bevrijd van zijn onderdrukte homogevoelens en vindt eindeijk rust bij een lieve en schone deerne die net als hij verlangt naar een mooie, echte en ware gregoriaans gezongen liturgie. Dan zijn we allen blij en slaan met onze handjes op onze bolletjes en zijn blij, blij, blij.
Ik heb een klacht over deze reactie


11 okt 2012, 21.39 uur
Door: cornelis (77.171.142.xxx)
.. zou dit het jaar zijn, waarin @philip tot bezinning moge komen en zich bekere van zijn betweterige houding..?
Ik heb een klacht over deze reactie


11 okt 2012, 21.02 uur
Door: KLM (62.238.91.xxx)
@Philip (13.19 uur): attent, dat je aan mij -en Antje Cats en Wim de Rooij en Kay- denkt. Wat mij betreft: neen, ik denk niet dat dit het jaar is, waarin ik tot geloof kom.
Ik heb een klacht over deze reactie


11 okt 2012, 19.36 uur
Door: Nick (82.156.86.xxx)
Ik hoop dat je fantasie je een warm gevoel geeft. Mijn advies voor als je weer eens droomt: doe de gordijnen dicht. Dan hoeven wij het niet te zien.
Ik heb een klacht over deze reactie


11 okt 2012, 18.30 uur
Door: Philip (62.140.137.xxx)
Ik ben beveiliger bij kledingzaak. Nick steelt (nickt) een paar roze leggings. Ik lever Nick over aan de politie. Omdat ik hem overlever is Nick onschuldig? Rare jongens, die homofielen.
Ik heb een klacht over deze reactie


11 okt 2012, 16.49 uur
Door: L. van V. (86.81.198.xxx)
@Piet Goris. (12:06) Natuurlijk heb je gelijk waar het jou zelf betreft binnen de door jou geclaimde vrijheid, maar August P. redeneert steeds vanuit de rk kerkorde (die nogal autoritair en hiërarchisch is) zoals ze door paus en bisschoppen (het gewoon en universeel leergezag) is vastgesteld. August P. heeft vanuit zijn gezichtspunt-in-commisie ook gelijk. Overeenstemming is echter uitgesloten, omdat jullie beide hier een ander rechtssysteem hanteren. (informeel en formeel) Het lijkt me goed om de geldende leerstellige rk kerkorde nog eens te bezien. Misschien mag ik daarvoor enkele belangrijke punten uit de Constitutie v,h, 2e Vat. Concilie over de H.Liturgie d.d. 1964 (Sacrosanctum Concilium) onder de aandacht brengen. [Ned. vertalingen zijn van prof. drs. H. Fortmann en of dr. M. Mulders CssR & dr. J. Kahmannn CssR.] (Macht/recht tot veranderen van de liturgie) “22. Par. 1. De regeling v.d. heilige liturgie hangt uitsluitend af van het gezag in de Kerk, welk gezag berust bij de Apostolische Stoel en, overeenkomstig de wettelijke voorschriften, bij de bisschop. ( ) Par.3. Daarom mag volstrekt niemand anders, ook al is hij priester, op eigen gelegenheid in de liturgie iets toevoegen, weglaten, of veranderen. 23. Om een gezonde traditie te behouden ( ) moet bij de herziening van elk onderdeel v.d. liturgie altijd eerst een nauwkeurig theologisch, historisch en pastoraal onderzoek plaatsvinden. ( ) moet men acht geven op de algemene wetten betreffende de structuur en de geest van de liturgie, (plus) de ervaringen (met eerdere vernieuwingen) Tot vernieuwingen moet men alleen dan overgaan, als een werkelijk en zeker belang (of nut) van de Kerk dit vraagt. (Men dient erop te letten) dat de nieuwe vormen a.h.w. organisch ( ) voortkomen uit de reeds bestaande vormen. ( ) 26. De liturgische handelingen zijn geen private handelingen, maar vieringen van de Kerk, die het “sacrament van de eenheid” is, nl. het heilig volk, verenigd en geordend onder de leiding van de bisschoppen.” (Normstelling) “36 Par.1. Het gebruik van de latijnse taal moet in de latijnse ritussen bewaard blijven, behoudens de bepalingen van particulier recht. Par.2. Omdat echter het gebruik van de landstaal ( ) dikwijls zeer nuttig kan zijn voor het volk, moet er een ruimere plaats aan kunnen worden gegeven; en wel bij de lezingen en aansporingen, bij bepaalde gebeden en gezangen, overeenkomstig de richtlijnen (hierna te noemen).” (Goedkeuring altijd nodig van hogerhand) Par.3. “De bevoegde territoriale kerkelijke autoriteit ( ) heeft het recht, binnen de grenzen van (de) richtlijnen beslissingen te nemen over het gebruik van de landstaal en de omvang daarvan ( ). De besluiten moeten door de Apostolische Stoel worden goedgekeurd, d.w.z. bekrachtigd.” (Richtlijnen voor de aanpassing aan de eigen aard en de tradities van de volken) “37. In zaken die niet het geloof of het welzijn van heel de gemeenschap raken, wenst de Kerk niet een starre gelijkvormigheid op te leggen, ook niet in de liturgie.” (Grenzen v.d. aanpassing) “38. De substantiële eenheid van de romeinse ritus moet behouden blijven. ( ) 39. Binnen de grenzen die gesteld zijn in de authentieke uitgave van de liturgische boeken.” (Romeins missaal en Romeins rituale dus) 40.1 Aanpassing moeten worden voorgelegd aan de H. Stoel “om met haar goedkeuring te worden ingevoerd.” 40.2 De aanpassing moet echter met de nodige omzichtigheid geschieden. Daarom “zal in voorkomende gevallen aan bovengenoemde territoriale kerkelijke autoriteit door de Apostolische Stoel de volmacht worden verleend om bij enkele daarvoor geschikte groeperingen en gedurende een bepaalde tijd de nodige voorafgaande experimenten toe te staan en er leiding aan te geven.” (Vernieuwing van het vaste misritueel) “50. Het vaste misritueel moet zo worden herzien, dat het eigen karakter van elk van de onderdelen en hun onderlinge samenhang duidelijker spreken en een godvruchtig en actief deelnemen van de gelovigen gemakkelijker wordt. Daarom moeten de riten met eerbiediging van hun kern vereenvoudigd worden; de doublures en onnutte toevoegingen die in de loop der tijden zijn aangebracht, moeten worden weggelaten; anderzijds moeten sommige dingen die door de ongunst van de tijden in onbruik zijn geraakt (bep. gebeden, tiara, manipel?), naargelang zij nuttig of nodig schijnen, worden hersteld in de geest van de oude voorschriften van de eerbiedwaardige vaders.” 54 (de taal) “In de missen die met het volk worden gevierd, kan ( ) aan de landstaal een passende plaats worden gegeven, vooral bij de lezingen en de ‘gemeenschappelijke voorbede’ en, naargelang de plaatselijke omstandigheden, ook bij de gedeelten die het volk toekomen. Toch moet ervoor worden gezorgd, dat de christenen de hun toekomende gedeelten van het ordinarium van de mis ook in de latijnse taal te zamen kunnen zeggen of zingen.” M.i. moet uit het opgesomde voor vrijwel iedereen de ambtskerkelijke normen op hoofdlijnen t.a.v. de liturgie op te maken zijn. Ruimte voor gewettigde of vanuit vrijheid gewenste verandering blijkt uitermate gering, m.n. als de bisschop zelf die ruimte niet krijgt, noch deze ziet vanwege zijn mentale en anderszins afhankelijke positie (juridisch, theologisch en spiritueel) t.o.v. Rome. In je eentje begin je ook weinig. (Zie L. Boff, E. Cardenal, dom Helder Camera, mgr. Gaillot enz.) Aan de ambtskerkelijk vastgestelde richtlijnen kan men publiekelijk wel geen boodschap willen hebben (wat heb ik bijv. ook te zoeken in de Filipijnen, Amerika, Brazilië, IJsland, Duitsland, Rome, Australië, etc., en waarom zou ik die hooguit enkele keer dat ik daar misschien verblijf per se toch in dezelfde taal als thuis hardop formuliergebeden mee willen of moeten uitspreken; wil de Almachtige God dat graag? Lijkt me stug.) maar farizeïsche of fundamentalistische bisschoppen zullen openlijke afwijking van de regels nooit tolereren, zodat je disciplinaire maatregelen kunt verwachten. Voor deze situatie lijkt me geen andere oplossing denkbaar, dan die hele kerkorde omver werpen (zie Hans Küng en de door hem verlangde revolutie in de kerk van onderop!) of voor eigen rekening buiten, dus verantwoordelijkheid van de officiële kerk c.q. de bisschop(en), je ding te doen, met alle consequenties van dien. (Automatische excommunicatie van rechtswege enz. Zie Pius X-priesterbroederschap!) Een tussenweg is er niet, tenzij men als vrijheid minnende geest genoegen neemt met wat voor zich weg te b(r)abbelen of zichzelf het zwijgen op legt, want alleen zó is op religieus/mystiek gebied alles mogelijk! Dat gewone gelovigen in de rk kerk ooit iets in te brengen krijgen, die mogelijkheid lijkt me zo goed als uitgesloten.
Ik heb een klacht over deze reactie


11 okt 2012, 16.33 uur
Door: Nick (82.156.86.xxx)
"overgeleverd aan" is een actieve daad. Kortom, Philip is een van de meest fanatieke verdediger dat je het niet kan helpen als je homoseksueel is. Immers, God heeft het opgelegd. Het is daarom onmogelijk dat Hij dan bezwaren kan hebben, als Hij het zelf zo gewild heeft.
Ik heb een klacht over deze reactie


11 okt 2012, 15.53 uur
Door: Philip (84.241.145.xxx)
Het zou ook realistisch zijn het ledenaantal eens te herzien. Die 1.2 miljard halen ze nooit, dat geloof ik niet. Daar wordt iedereen meegeteld die ooit gedoopt is, waarschijnlijk, terwijl er verder van geloof geen sprake is.
Ik heb een klacht over deze reactie


11 okt 2012, 15.22 uur
Door: Philip (84.241.145.xxx)
De afgelopen weken heb ik missen bijgewoond in Twente. Mooie Latijnse teksten, terwijl in het boekje meestal ook de Nederlandse vertaling erbij stond.
Ik heb een klacht over deze reactie


volgende reacties >>  |    Pagina:  1  2  


Reageren op dit bericht?!

Uw naam

Uw e-mail

Uw reactie

 
     over deze site | contact