Kerknieuws.nl Opinie: Kan een christen PVV stemmen?
VR 24 mei 13:29  |  update 13:29
VVPCatharijneconventNBGHandjeMyriam Klinker-De Klerck
VVP verspreidt liturgiekrantCatharijneconvent neemt erfgoedtaken SKKN overBijbelgenootschappen bijeen in Egmond aan ZeeStraf geëist tegen pastoor wegens kinderpornoMyriam Klinker promoveert op Pastorale Brieven

vorig artikel ARTIKEL volgend artikel 

Opinie: Kan een christen PVV stemmen?

PVV - christelijk?
WO 05 sep 2012 | 10.22

Peter Frans Koops is gemeenteraadslid namens de Spakenburgse Vrijheidspartij. Op de website NieuwWij.nl legt hij uit waarom hij als christen op 12 september PVV gaat stemmen. De Utrechtse gemeentepastor Harry Pals, mede-initiatiefnemer van het manifest 'Voor een sociale politiek,' dient hem van repliek.

Koops: Ruim tien jaar ben ik raadslid in de gemeente Bunschoten. De laatste drie jaar namens de Spakenburgse Vrijheidspartij. Dit is een conservatieve, rechtse partij met standpunten die overeenkomen met die van de PVV. Over tien jaar politieke ervaring heb ik een boek geschreven getiteld: Van slippendrager tot lokale Wilders. Het milieu waaruit ik kom stemt voornamelijk ChristenUnie (CU), de opvolger van het Gereformeerd Politieke Verbond (GPV).

Ik ben nog steeds lid van de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt), maar ik ga niet meer zo trouw als vroeger omdat ik te vaak politiek getinte uitspraken hoor en ik minder opgebouwd word in mijn geloofsleven. Van beroep ben ik docent wiskunde, maar ik ervaar dat de openlijke sympathie voor de PVV en mijn islamkritische betogen mijn maatschappelijke positie onder druk hebben gezet. Ik stem 12 september dus PVV met een knipoog naar Geert en Jezus die beiden tegen de heersende machten durfden op te treden.

De meest zotte opmerking die mij regelmatig bereikt, is dat een christen eigenlijk niet PVV kan stemmen. Op het ethische vlak bevat de PVV een aantal standpunten die een christen kan beamen. Zo is de PVV een voorstander van een goede stervensbegeleiding, maar euthanasie moet zeker strafbaar blijven. Het abortusstandpunt van de PVV zoals verwoord door Kamerlid Fleur Agema omvat dat vrouwen die een abortus laten plegen deze voortaan zelf moeten betalen.

Agema is van mening dat dit het aantal vrouwen dat meerdere malen een abortus ondergaat en die gevallen van 'losbandig gedrag' zal tegengaan. Een kwart van de vrouwen die abortus ondergaat doet dat een tweede keer nog eens en een deel van hen zelfs meer dan 5-7 keer. Verder is de PVV van mening dat de grens van 13 weken teruggebracht moet worden naar 8 weken. De PVV wil dus de mogelijkheden voor het plegen van een abortus sterk inperken.

Pals: Peter Frans Koops komt op voor de vrijheid om PVV te stemmen. Daarmee stelt hij zich als slachtoffer op, iemand die belaagd wordt door mensen die hem zijn vrijheid om PVV te stemmen zouden willen ontnemen. Dat past bij de partij die hij promoot: die stelt zichzelf en zijn kiezers voor als slachtoffers van 'de grachtengordel,' 'de islamisering' en 'Brussel.' Dat motiveert kennelijk.

Ik trap niet in de val om te zeggen wat Koops of wie dan ook mag. Daar ga ik niet over. Ik verdedig op goede gronden een tegenovergestelde mening. En die baseer ik niet op de standpunten van de PVV, maar op de praktijk van de afgelopen twee jaren. Toen kreeg de PVV de kans van CDA en VVD om het beleid en de politieke sfeer te bepalen.

Dat heeft tot gevolg gehad dat onze samenleving verhard is en mensen uit elkaar gespeeld zijn. Doordat met de verdachtmakingen van 'de' islam moslims werden weggezet. Doordat denigrerende woorden als 'kopvoddentax' en 'tuig' mensen ontmenselijkten. Doordat mensen van andere komaf nooit als verrijking, maar bijna steeds als bedreiging opgevoerd werden. Doordat asielzoekers vooral geweerd moesten worden.

Doordat een hardvochtig neoliberaal beleid de zorg verder heeft uitgehold. Koops doet helemaal mee in deze trend, door vrouwen die een abortus willen verdacht te maken. Koops denkt Jezus aan zijn zijde te hebben. Maar volgens mij zag die mensen niet als een soort, maar als medemens.

Lees verder op NieuwWij.nl 







ARTIKEL DOORSTUREN
 


Stelling van de week
Kerken moeten een actieve rol spelen in het verwerken van nationale rouw
 Mee eens
 Oneens
 Geen mening
 



Reacties ( lijst van 1 t/m 15 van de 52 reacties )

11 sep 2012, 18.02 uur
Door: n.d. (212.45.63.xxx)
Marten, dat begrijp ik. Ik kan en hoef daar ook geen verandering in aan te brengen. Kan alleen maar getuigend bezig zijn, hoe ik zelf in bepaalde zaken sta.Het is een reden tot dankbaarheid als anderen dat weten te respekteren.
Ik heb een klacht over deze reactie


11 sep 2012, 17.36 uur
Door: marten (90.39.254.xxx)
@n.d,ik prijs steeds weer je oprechte geloof maar je zult begrijpen dat ik je mening niet deel.
Ik heb een klacht over deze reactie


11 sep 2012, 16.48 uur
Door: Jan (83.83.199.xxx)
@n.d.: Ik begon even te twijfelen nav je bericht van 20.32. Succes!
Ik heb een klacht over deze reactie


11 sep 2012, 16.35 uur
Door: n.d. (212.45.63.xxx)
Jan, natuurlijk ga ik stemmen! Doe ik vanaf mijn 18-de.
Ik heb een klacht over deze reactie


11 sep 2012, 11.16 uur
Door: Jan (83.83.199.xxx)
@Erick: Ik volgde gisteren Slob die door Tubantia werd geinterviewd. Interessant verzorgingsgebied heeft Tubantia trouwens....Ik kende het idee wel, maar dacht dat het niet meer speelde. .. Slob memoreerde n.l. dat er christenen zijn die niets een democratie of met verkiezingen te maken willen hebben vanuit de opvatting: "Wij zijn burgers van een Hemels Koninkrijk"...
Ik heb een klacht over deze reactie


11 sep 2012, 10.56 uur
Door: marten (90.39.126.xxx)
In het buiteland wonende heb ik vorige week al (per brief) gestemd.
Ik heb een klacht over deze reactie


11 sep 2012, 10.10 uur
Door: Jan (83.83.199.xxx)
@Erick vast en zeker. Jij ook, of weet je nog niet waarop? Stemadvies: Sociaal in plaats van liberaal!
Ik heb een klacht over deze reactie


11 sep 2012, 09.48 uur
Door: Erick (81.207.35.xxx)
Jan, ga je stemmen?
Ik heb een klacht over deze reactie


11 sep 2012, 08.48 uur
Door: Jan (83.83.199.xxx)
@n.d. ga je stemmen?
Ik heb een klacht over deze reactie


11 sep 2012, 08.48 uur
Door: Jan (83.83.199.xxx)
@n.d. ga je stemmen?
Ik heb een klacht over deze reactie


10 sep 2012, 20.32 uur
Door: n.d. (212.45.63.xxx)
Marten, zo simpel IS het, maar wij- de mensheid maakt er een puinhoop van, wereldwijd.Een versplinterde politiek, een verdeeld christendom- allemaal mensenwerk!Omdat we menen het allemaal beter te weten dan God, onze Schepper.
Ik heb een klacht over deze reactie


10 sep 2012, 17.44 uur
Door: marten (90.39.126.xxx)
@n.d., was het maar zo simpel.
Ik heb een klacht over deze reactie


10 sep 2012, 15.13 uur
Door: n.d. (212.45.63.xxx)
Marten 8 sept.19.50 u.Als een rechtsstaat zich houdt aan God ge-en verboden, de bijbelse wetgeving dus, dan verstaat zij haar plicht en zal het land daar wel bij varen, zullen er bijbels genormeerde wetten komen,die goed zijn voor ALLE mensen.
Ik heb een klacht over deze reactie


09 sep 2012, 16.06 uur
Door: Erick (81.207.35.xxx)
en dus?
Ik heb een klacht over deze reactie


09 sep 2012, 13.27 uur
Door: Jan (83.83.199.xxx)
@Erick: De nominering van een paus als kandidaat vindt nog democratischer plaats dan de kandidaten van de pvv, waarvan de structuur inderdaad overeenkomt met de rkk en leden ook geen invloed hebben.
Ik heb een klacht over deze reactie


volgende reacties >>  |    Pagina:  1  2  3  4  


Reageren op dit bericht?!

Uw naam

Uw e-mail

Uw reactie

 
     over deze site | contact