Kerknieuws.nl Verbazing over verdwijnen stembureaus in Haagse kerken
DO 23 mei 16:32  |  update 16:32
MariaPlatJoop GankemaKerkennachtNieuw Liedboek
Bandlid Pussy Riot niet vrijgelatenEvangelist wil broertjes opwekken uit de doodHelixprijs 2013 voor Joop GankemaAantal deelnemers Kerkennacht verdubbeldLKP geeft workshop bij presentatie Liedboek

vorig artikel ARTIKEL volgend artikel 

Verbazing over verdwijnen stembureaus in Haagse kerken

Verbazing over verdwijnen stembureaus in Haagse kerken
DI 21 aug 2012 | 10.32

"Ik ben geboren in Den Haag, maar daar was ik laatst even niet zo trots op. De gemeente Den Haag kondigde aan dat bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer op 12 september kerkgebouwen niet meer als stembureau gebruikt mogen worden", zo begint de column Wandelgangen van Peter Verhoeff, voorzitter van de generale synode, in het Christelijk Weekblad van vrijdag 24 augustus.

De Haagse gemeenschap van Kerken spreekt in een brief aan de Gemeenteraad van Den Haag zijn teleurstelling en verbazing uit over dit besluit. "De Haagse kerken voelen zich geschoffeerd door het wantrouwen dat uit dit besluit spreekt."

Ook vinden de Haagse kerken dat de gemeente met twee monden spreekt. "De gemeente vraagt medewerking van kerken rond de WMO, maatschappelijke stages van scholieren, Open Monumentendag etc. Daarom zijn wij verbaasd dat ten aanzien van stembureaus bij de gemeente een vijandige houding leeft ten aanzien van de kerken. (..) De bereidheid van kerkelijke geloofsgemeenschappen om gebouwen beschikbaar te stellen voor de verkiezingen staat in hetzelfde kader van de maatschappelijk dienstverlening. Een verwijzing naar het principe van scheiding kerk en staat is hierbij onjuist en zelfs ongepast."

Verhoeff heeft "helemaal geen zin om een jammerverhaal te houden". "Als de kerk iets niet moet doen, dan is het verongelijkt gaan zitten doen. Nee, als Den Haag geen kerkgebouwen meer als stembureau wil, dan moet Den Haag maar wat anders zoeken."

Verhoeff rekent in zijn column voor dat de meerderheid van Nederland religieus is. "Niettemin meent een minderheid dat de overheid licht hysterisch moet reageren als religie in beeld komt. Zij noemen dat scheiding van kerk en staat. En ook neutraliteit; de overheid moet neutraal zijn. Maar de scheiding van kerk en staat betekent niet dat ze niets met elkaar te maken hebben. Wel dat beide gescheiden verantwoordelijkheden hebben, die niet vermengd moeten worden. Kerken zijn het daar volledig mee eens."

Verhoeff eindigt zijn column met de veronderstelling dat iedereen die mag, gaat stemmen. "Wellicht in een school en anders in een huisartsenpraktijk, of misschien toch in een kerk. Maar waar het ook is, uw geloof zal bij het bepalen van uw keuze meespelen. En doet u dat ook maar. Het is normaal. U bent een van de velen."

Bron: PKN







ARTIKEL DOORSTUREN
DOSSIER: Protestantse Kerk in Nederland
22.05.2013 | Dominee-date krijgt mogelijk ...
15.05.2013 | Begeleidingsbundel nieuw ...
13.05.2013 | 'In gebed' thema vierde ...
10.05.2013 | Kerksluiting Den Haag mag ...
07.05.2013 | Is de kerk klaar voor volgende ...
06.05.2013 | Helft PKN-predikanten doet ...
02.05.2013 | JOP lanceert bijbelverhalen bij ...
29.04.2013 | 'Beste preek voor de koning in ...
29.04.2013 | PKN bedankt Beatrix en steunt ...
26.04.2013 | Synode PKN geeft Liedboek vrij ...
26.04.2013 |  Aspirant-dominees kunnen ...
26.04.2013 | Werkgelegenheid kerken neemt ...
26.04.2013 | Oranjekerk Amsterdam start ...
26.04.2013 | Moderamen PKN dankt Beatrix
26.04.2013 | Een koe maakt het verschil
26.04.2013 | Islamnota's PKN zijn gemiste ...
25.04.2013 | PKN-Synode hier live te volgen
19.04.2013 | Indonesische delegatie bezoekt ...
15.04.2013 | Opnieuw even uitstel voor ...
08.04.2013 | Minder inkomsten voor actie ...
05.04.2013 | Opvang Vluchtkerk kostte ...
05.04.2013 | Blijvende toerusting nodig voor ...
02.04.2013 | De Vluchtkerk sluit, maar de ...
29.03.2013 | The Passion trekt 2,3 miljoen ...
29.03.2013 | Rotterdam komt met ...
28.03.2013 | Ds. Heetderks vertrekt als ...
21.03.2013 | Informatie-avond asielbeleid in ...
19.03.2013 | Harderwijk zet vier PKN-kerken ...
19.03.2013 | Na dromen nu ook 'preken voor ...
13.03.2013 | PKN hoopt op goede relatie met ...
13.03.2013 | GKV blijft in gesprek met PKN
04.03.2013 | PKN-kerkordedeskundige mr. ...
25.02.2013 | VU hecht aan centrum ...
22.02.2013 | Pionieren met chaoskerk en no ...
21.02.2013 | PKN zoekt plannen voor ...
18.02.2013 | VKB begint marktplaats voor ...
11.02.2013 | PKN: Paus droeg weinig bij aan ...
11.02.2013 | MijnKerk.nl actief op Facebook
08.02.2013 | PKN dient klacht in tegen de ...
08.02.2013 | Grafsteen broer Van Gogh gelicht
08.02.2013 | 'Predikant PKN onnodig in ...
08.02.2013 | Opnieuw Veranderdagen in ...
07.02.2013 | PKN: Internet populaire bron ...
07.02.2013 | GKV doen mee aan gesprek met PKN
04.02.2013 | Weinig jonge aanwas in ...
01.02.2013 | Fred Omvlee internetpastor bij ...
01.02.2013 | CGK doen niet mee aan gesprek ...
29.01.2013 | Lof en waardering voor Beatrix
29.01.2013 |  Geloof voor Beatrix vooral ...
28.01.2013 | Ferrier en De Boer naar Hong ...
25.01.2013 | PKN wil gesprek met ...
25.01.2013 | PKN heeft het contact met de ...
21.01.2013 |  Loket Levensvragen biedt nieuw ...
21.01.2013 | Kerkelijk werker mag nu ...
17.01.2013 | Karin van den Broeke leidt ...
16.01.2013 | Haaije Feenstra: Kerk moet soms ...
14.01.2013 | Plaisier: 'Ik bepaal zelf of ik ...
14.01.2013 | Onderzoek naar bevlogenheid ...
11.01.2013 | Plaatselijke kerken krijgen ...
11.01.2013 | Ook Protestantse Kerk tegen ...
10.01.2013 | Opbrengsten Kerkbalans licht ...
10.01.2013 | 'Mw. van den Broeke ...
07.01.2013 | Westertoren beklimmen kan ook ...
07.01.2013 | Kerken in Hattem werken samen
07.01.2013 |  Veel slachtoffers bij ...
28.12.2012 | 'Vormen, gebouw en kerkorde ...
14.12.2012 | Groep illegalen Den Haag bij ...
10.12.2012 | Protestantse Kerk verspreidt ...
03.12.2012 | 'Rode dominee' na 35 jaar naar ...
03.12.2012 |  Protestantse Gemeente volgt ...
30.11.2012 | Peter Verhoeff over ...
30.11.2012 | PKN houdt zittingsdag over ...
30.11.2012 | Kerkverlating is een zegen voor ...
27.11.2012 | PKN-predikant Klaas Snijder ...
26.11.2012 | Kleine Synode stelt begroting ...
22.11.2012 | Peter Verhoeff: tobberig imago ...
20.11.2012 | Arjan Plaisier brengt ...
19.11.2012 | Kerk in Actie spreekt zorgen ...
19.11.2012 |  Kerkdienst in het teken van ...
16.11.2012 | PKN wil gesprek met kerken over ...
16.11.2012 | Netwerkdag voor duurzame kerken
12.11.2012 | Protestantse Kerk wijst ...
12.11.2012 | PKN ontwikkelt 'huis van de ...
09.11.2012 | Generale synode PKN schrijft ...
09.11.2012 | Beleidsplan PKN aanvaard door ...
09.11.2012 | De alverzoening: wat is het?
06.11.2012 | Onderzoek PThU naar ...
02.11.2012 | PKN lanceert missionaire ...
02.11.2012 | Kerk in Actie: noodzaak ...
25.10.2012 | Plaisier bezorgd over ...
23.10.2012 | Reformatorische Omroep zendt ...
22.10.2012 | Jeugd PKN en RKK naar Europese ...
18.10.2012 | PKN lanceert internetkerk
16.10.2012 | Hydepark wordt 'Huis van de ...
15.10.2012 | Pelikaankerk wil los van ...
15.10.2012 | Theologisch Café Mokum over ...
15.10.2012 | Missionair kerstevenement op ...
13.10.2012 | Hulpdiensten rukken uit voor ...
12.10.2012 | Nieuw cultureel huis op ...
11.10.2012 | Gereformeerde Bond mede ...
08.10.2012 | Kiezen voor eenheid op het ...
08.10.2012 | Banen weg bij organisatie ...
06.10.2012 | Protestantse Kerk richt zich ...
13.07.2012 | Manifest jonge predikanten ...
29.06.2012 | Met Spinoza raak je niet van ...
11.05.2012 | Verhuizing PThU markeert einde ...
04.03.2010 | 'Dordtse Leerregels opnieuw ...
26.02.2010 | Positieve reactie op ...
18.02.2010 | Brief PKN aan Israël
03.12.2009 | Verbod op minaretten is slecht ...
20.11.2009 | 'De PKN is een voorbeeld voor ...
 


Stelling van de week
Omroepen medeverantwoordelijk voor beeld van religie
 eens
 oneens
 geen mening
 



Reacties ( lijst van 1 t/m 15 van de 18 reacties )

23 aug 2012, 22.47 uur
Door: Nick (82.156.86.xxx)
Logisch dat Piet geen antwoord geeft op de gestelde vragen omtrent joodse ministers in Nederland. Hij maakte een - volgens hem - grappige opmerking: "dat de kieslokalen in de Haag des Graven" en pas een kwartier na het grapje ontdekte zijn vrouw dat 'Haag des Graven' heel wat anders betekent dan des Graven hage. De laatste is de haag van de graven (titel), de Piet variant over de haag van de graven (een kuil waar een dode in ligt). Kwestie van naamvallen verkeerd gebruikt. Nu durft ie dus niet meer te reageren.
Ik heb een klacht over deze reactie


23 aug 2012, 22.33 uur
Door: Binjamin Heyl (86.84.132.xxx)
Even nadenken. Job Cohen, nee, die was staatssecetaris. Ed van Thijn? Ook al mis. Samkalden, Polak, nee, ook al niet. Drees? Thorbecke? Willem van Oranje? Ik geef het op.
Ik heb een klacht over deze reactie


23 aug 2012, 01.10 uur
Door: Antje Cats (85.31.187.xxx)
@Piet, in je bericht van 22 aug 10.57 schrijf je "Er zijn 53.000 joodse medeburgers in Nederland, en talloze joodse ministers en premiers geweest." Dan moet het een kleine moeite zijn één Joodse premier van Nederland te noemen. Wil die moeite nemen want ik ken er geen. Als je mededeling dat ons land nooit een bevindelijk gereformeerde minister of premier heeft gehad, juist is, zou dat dan niet heel gewoon kunnen liggen aan het feit dat bevindelijk gereformeerden stemmen op partijen die zelden of nooit aan een coalitie meedoen? Dat een minderheid onder de negen miljoen Amerikaanse Joden het gehele buitenlandbeleid van de V.S. bepaalt, is kletskoek en als een moslim het zegt, heet het al gauw anti-semitisme. Wat noemen we het bij jou? Collateral damage van je gebruikelijke staccato aan feiten en verzinsels?
Ik heb een klacht over deze reactie


22 aug 2012, 17.17 uur
Door: Binjamin Heyl (86.84.132.xxx)
Piet. Het antwoord op uw vraag of ik de VVD bedoel. Natuulijk niet grapjas. Er bestaat geen Joodse Volkspartij, dus ook geen joodse engeltjes. Verder blijkt uit uw betoog dat u kennelijk wel geloofd in Roomsche engeltjes. Misschien ga ik wel in een hospitaal stemmen en komt er een hospitaalengeltje op mijn schouder zitten met de mooie naam: Rechtvaar. U ziet in deze verkiezingsstrijd schijnen zelfs engeltjes zich te mengen. De uitslag zou dan ook wel eens heel verrassend kunnen zijn. Gelukkig zijn er zover mij bekend geen synagogen als stemlokaal, dan zouden gevallen engelen zich er ook nog eens mee bemoeien. Wie weet Piet, ben ik wel bezeten door een joodse klaagengel, of door een oude engel uit 1942, of een Romanahatende engel. U ziet zodra er engelen bijgesleept worden, raakt zelfs u op tilt.
Ik heb een klacht over deze reactie


22 aug 2012, 15.09 uur
Door: gerard (62.25.47.xxx)
bij deze zie je nu waar je op 12 september niet moet stemmen. ook al wil je strategisch stemmen.
Ik heb een klacht over deze reactie


22 aug 2012, 13.37 uur
Door: Rechtvaar (46.144.175.xxx)
Heyl stemt in 't hospitaal. Want daar komen wel engeltjes voor. Die 'm de juiste weg wijzen. Die hij zo naarstig zoekt, radeloos dolend in deez' wereld, Erick.
Ik heb een klacht over deze reactie


22 aug 2012, 10.57 uur
Door: Piet (130.89.235.xxx)
De joden hebben in heel veel partijen in Nederland hun invloed. Een Joodse Volkspartij is niet nodig, en religieus is het Jodendom in Nederland geen eenheid meer, omdat velen de vrijzinnigheid en het ongelovige gemak verkozen boven de rechtlijnige last van Talmoed, Kabbala en Torah. Als minderheid van 9 miljoen, bepaalt een bepaalde nationalistische en rijke minderheid binnen deze 9 miljoen Joden in de Verenigde Staten het gehele buitenlandbeleid van de Verenigde Staten, een land met 310 miljoen inwoners. De grootste bevolkingsgroep, de rooms-katholieken in de VS, zijn ondervertegenwoordigd en gediscrimineerd - zelfs mikpunt van openbare uitsluiting, mediahaatcampagnes, leugens en demonisering. De macht van bepaalde Joodse groepen, Binyomin, is ook in Nederland erg groot voor een minderheid van slechts 53.000 personen. Dit is een feit. Overigens was dit ooit ook het geval voor de Gereformeerd-Hervormden zoals Erick, maar dat is al zeer lang geleden, van voor 1853. Het is wel opvallend, dat een Gereformeerde Bonder (PKN) als Erick hier niet pro-Israël is, en zelfs suggereert dat er gevallen engelen in de synagoge-kieslokalen op joodse schouders neerdalen. Een dergelijke suggestie zou ik niet voor mijn rekening willen nemen. Maar het zielige gedoe van Binyomin Hejl en ontbreken van een Joodse volkspartij? Er zijn vele honderdduizenden bevindelijk gereformeerden in Nederland, maar 0 bev.-ger. ministers en premiers geweest. Er zijn 53.000 joodse medeburgers in Nederland, en talloze joodse ministers en premiers geweest. Dus om de zielige gediscrimineerde uit te gaan hangen, erg simpel. Het is geen 1942, Binyomin Hejl. Het verlies van godsdienstvrijheid door verboden op rituele slacht en besnijdenis is weliswaar enorm, maar raakt álle bevindelijk gelovige orthodoxe bevolkingsgroepen. Anders dan in de Verenigde Staten, waar de oppermachtige joodse mediafamilies weigeren om anti-besnijdenis-hetzcampagnes te publiceren, doen in het decadente Nederland helaas zelfs seculiere joden in media en intelligentsia mee aan dat soort verbodsoproepen. Wat dat betreft (qua binnenlandse politiek) is de enorme invloed van conservatieve joden in de VS wel toe te juichen, maar qua het beleid in het Heilig Land en de berichtgeving over de Heilige Kerk helaas niet. Een vrijzinnige 'etnische' jood zoals jij, Binyomin, heeft in Nederland niets te klagen. Er geldt zelfs een voorkeursbeleid in bepaalde steden bij banen, zeker voor de liberale joden met de juiste contacten in politiek, bank- en zakenwereld. Ik heb alleen medelijden met ultraorthodoxe en orthodoxe joodse medemensen in ons land, met name in de geïslamiseerde wijken en in een restaurant met Gretta Duisenberg. De orthodoxe joden worden door Binyomin Hejl hier niet verdedigd, helaas. Stiekem vindt Binyomin Hejl het, samen met de moslims en de islamiserende secularisten van D'66 Den Haag, wel fijn dat de kieslokalen in de Haag des Graven verdwijnen moeten uit de Christelijk-Gereformeerde gemeenten. En zeker uit de Roomse parochiezalen natuurlijk, want als Binyomin Hejl iets haat, dan zijn het wel die oppermachtige Roomsen. Met Joodse Volkspartij bedoelt u de VVD?
Ik heb een klacht over deze reactie


21 aug 2012, 22.42 uur
Door: Binjamin Heyl (86.84.132.xxx)
In de synagoge stem ik niet want dan word ik verplicht om op de Joodse VolksPartij te stemmen.
Ik heb een klacht over deze reactie


21 aug 2012, 17.41 uur
Door: Erick (81.207.35.xxx)
Heyl zal wel in de synagoge stemmen. Wie weet wie daar op zijn schouder komt zitten!
Ik heb een klacht over deze reactie


21 aug 2012, 15.58 uur
Door: Antje Cats (77.247.181.xxx)
't Is ook niet mijn ervaring, @Jan, en ik zit al jaren op stembureaus, waaronder kerken, bij welke verkiezing ook. Ik probeerde mij een verklaring voor te stellen maar natuurlijk weet ik ook wel dat sommige dingen geheel zonder reden gebeuren.
Ik heb een klacht over deze reactie


21 aug 2012, 15.40 uur
Door: Binjamin Heyl (86.84.132.xxx)
Ik stem gewoon in het dichtsbijzijnde gebouw. Ik vermag niet in te zien waarom dat geen kerk zou mogen zijn, of het moet zijn dat er een engeltje op mijn schouder komt zitten die fluistert dat ik CDA, ChristnUnie, of SGP moet gaan stemmen. Als dat in Den Haag gebeurt kan ik me voortellen dat daar dan niet in een kerkgebouw gestemd mag worden.
Ik heb een klacht over deze reactie


21 aug 2012, 15.29 uur
Door: Jan (83.83.199.xxx)
@Antje Cats zelfs het "wellicht" in je reactie is nonsens én nergens op gebaseerd.
Ik heb een klacht over deze reactie


21 aug 2012, 13.11 uur
Door: anne (78.27.50.xxx)
En op dat soort onnozelaars moeten we dus gaan stemmen?? Dacht het niet!!!De kerk mag dus ook niet meer open als er een ramp gebeurd,dan maar naar de moskee he mr v Aartsen?
Ik heb een klacht over deze reactie


21 aug 2012, 13.07 uur
Door: Nick (82.156.86.xxx)
Nee hoor het is heel erg gemeen dat de atheïsten christenen pesten door de kerk dicht te doen voor de verkiezingen. Want je mag gelovigen niet discrimineren... Dezelfde Piet mag weer wel moslims discrimineren. O, ja, helemaal vergeten. Alle moslims deugen niet, ook de goeie. Toen was het verhaaltje van opa Piet uit. En nu meteen gaan slapen.
Ik heb een klacht over deze reactie


21 aug 2012, 12.55 uur
Door: Antje Cats (199.48.147.xxx)
Met de scheiding van kerk en staat heeft dit niets te maken en evenmin met de neutraliteit van de overheid in levensbeschouwelijke aangelegenheden. Wellicht vinden moslims het minder prettig om in een kerk te stemmen. Onzin, maar geen ergere onzin dan dat wij van christenen niet op zondag mogen stemmen.
Ik heb een klacht over deze reactie


volgende reacties >>  |    Pagina:  1  2  


Reageren op dit bericht?!

Uw naam

Uw e-mail

Uw reactie

 
     over deze site | contact