Kerknieuws.nl RCC ziet geen bezwaar tegen scheppingsspot
VR 24 mei 20:36  |  update 20:36
GeloofRaam stukVVPCatharijneconventNBG
Asiel terecht geweigerd om twijfel bekeringKerk Vaassen met luchtbuks beschotenVVP verspreidt liturgiekrantCatharijneconvent neemt erfgoedtaken SKKN overBijbelgenootschappen bijeen in Egmond aan Zee

vorig artikel ARTIKEL volgend artikel 

RCC ziet geen bezwaar tegen scheppingsspot

Ik zeg zon
MA 13 aug 2012 | 11.54

De Reclame Code Commissie heeft uitspraak gedaan inzake de commercial 'Ik Zeg Zon' van de Nederlandse Energie Maatschappij. De Bond tegen Vloeken is ontevreden over de uitspraak. De commissie erkent namelijk enerzijds dat de commercial wel kwetsend kan zijn, maar vindt de spot niet 'nodeloos kwetsend'.

De Bond tegen Vloeken stelt: "In de commercial van de NEM wordt respectloos met het scheppingsverhaal omgegaan. De Reclame Code Commissie oordeelt echter dat de commercial niet 'in strijd met de goede smaak of het fatsoen' is. Het verwijzen naar of gebruik maken van het scheppingsverhaal is volgens de commissie op zich niet laakbaar. Wel ziet de commissie in dat de commercial niet door iedereen zal worden gewaardeerd."

Met de uitspraak laat de Reclame Code Commissie volgens de Bond tegen Vloeken een kans onbenut om een grens te trekken. Net als geaardheid is religie is geen zienswijze, maar een zijnswijze. De identiteit van een groep mensen wordt door de commercial geschonden. Het is daarom van belang dat de samenleving respectvol omgaat met dergelijke gevoelens.

Het animatiefilmpje legt een link tussen het scheppingsverhaal en een commerciële actie voor zonne-energie. "Ik zeg, doen!", laat 'God' aan het eind van het filmpje weten.

De Bond stelt: "Dat deze commercial wordt toegestaan kan worden gezien als vrijbrief voor reclamemakers om religieuze gevoelens te kwetsen. De Bond tegen Vloeken wijst Nederland op het belang van respectvolle omgang. Taal doet iets met mensen."

De uitspraak is nog niet onherroepelijk zolang de appeltermijn nog loopt.

Bron: IKON









ARTIKEL DOORSTUREN
 


Stelling van de week
Kerken moeten een actieve rol spelen in het verwerken van nationale rouw
 Mee eens
 Oneens
 Geen mening
 



Reacties ( lijst van 1 t/m 15 van de 50 reacties )

23 aug 2012, 11.59 uur
Door: Gert Boogert (212.64.115.xxx)
Beste Anje Cats, u slaat de spijker op zijn kop met de door u aangehaalde gebeurtenissen als regenboog, uittocht uit Egypte, en de cellen in Jezus lichaam. Voor alle drie geldt regelrecht: geloof! - tegenover aardse mensen verklaring, die altijd beperkt zal zijn. God de Almachtige vraagt van ons: geloof! want dan zult gij behouden worden! U kunt alleen maar klein denken want u "ziet" niet, en zult hoe langer hoe meer zo hard mogelijk tegen alles wat met vooral Christendom te maken heeft aantrappen in liefst haatdragende vorm en elke vorm van zwartmakerij. Toe maar... zeg maar dat u wel ogen heeft en alles ziet! Wellicht heeft u niet eens een bril, want zo'n aardse mensenuitvinding zorgt toch dat men beter ziet? U gelooft liever niet in de Almachtige, maar wil net als Adam en Eva in het paradijs als God Zelf zijn en alles willen verklaren met mensenverstand(je). Zolang u niet de moeite wil nemen God te leren kennen, maar bijvoorbaat alleen maar kan schoppen, zal dit mijn enige bericht zijn, en zal uit liefde voor u, tot mijn God die mij en alles geschapen heeft bidden...of u nu wil of niet!
Ik heb een klacht over deze reactie


17 aug 2012, 18.44 uur
Door: Nick (82.156.86.xxx)
16 aug 2012, 05.00 uur Door: mathe | En alweer een hoop woorden om geen antwoord te geven. Omdat u geen antwoord hebt.
Ik heb een klacht over deze reactie


17 aug 2012, 12.28 uur
Door: Antje Cats (77.247.181.xxx)
@n.d., Mathé beweert dat de evolutieleer omstreden is. Ik vraag hem mij uit te leggen hoe dat spoort met het feit dat de wereld 2009 heeft uitgeroepen tot Darwinjaar. Dat kan hij niet. Protest uit, sorry, wetenschappelijke achterbuurten van godsdienstige signatuur is niet voldoende om enig onderdeel van de wetenschap omstreden te noemen.
Ik heb een klacht over deze reactie


16 aug 2012, 23.37 uur
Door: n.d. (212.45.63.xxx)
Antje,(ik kan het even niet laten) dat zeg je juist: de wereld: de mensen dus, hebben het Darwinjaar uitgeroepen! Als je het DAARVAN wilt verwachten, loop je eens tegen een muur van onvermogen.Echt waar!Nogmaals: ik hoop van ganser harte dat je dat bijtijds ontdekt.Dat zeg ik niet om me boven je te verheffen, maar omdat je als mens mij gelijkwaardig bent.Groeten voor hier!
Ik heb een klacht over deze reactie


16 aug 2012, 10.25 uur
Door: Antje Cats (23.19.11.xxx)
@Mathé, leg mij maar eens uit waarom de wereld 2009 tot Darwinjaar heeft uitgeroepen als de evolutieleer omstreden is. DNA speelt een rol bij het vaststellen hoe de 'tree of life' in elkaar zit. Dat blijkt hier en daar iets anders te zijn dan toen de wetenschap daartoe alleen over de morfologie van het dierenrijk beschikte.
Ik heb een klacht over deze reactie


16 aug 2012, 05.00 uur
Door: mathe (82.170.167.xxx)
@Wim de Rooij, Aardbevingen zijn ook een indirect gevolg van de zonde van de mensen. ...Wat mijn wrede God betreft, ...hoe zit het met jouw wrede "god" , namelijk het atheisme? ..Het atheisme heeft geen enkele moeite met een massamoord(abortus)op ongeboren kinderen ( 50.000.000 per jaar) . ...Dus wie is hier nou wreed Wim? ..... Een beetje vreemd verder je steeds met het oude testament aankomt. ...Christenen baseren zich al 2000 jaar op het nieuwe testament. ...Jij hebt een heel selectieve manier van lezen, Wim.
Ik heb een klacht over deze reactie


16 aug 2012, 04.53 uur
Door: mathe (82.170.167.xxx)
@Antje Cats, ...De evolutietheorie is wel degelijk door veel wetenschappers bekritiseerd. ..Er zijn wel degelijk wetenschappelijk onderbouwde argumenten tegen de evolutietheorie. ...Er zijn verder heel weinig vonsten gedaan van tussensoorten, dit wordt ook door evolutiebiologen erkend .Je hebt het over DNA, ..en dus? ..DNA is de basis van de menselijke cel , maar dat zegt NIETS over het ontstaan ervan. ..De extreme complexiteit van DNA weerspreekt de evolutietheorie. Die totale consensus over de evolutietheorie die jij verondersteld , bestaat niet. ....Mischien moet je toch eens proberen om zelf na te denken en niet klakkeloos de "mainstream" te volgen .
Ik heb een klacht over deze reactie


15 aug 2012, 14.15 uur
Door: Antje Cats (96.47.226.xxx)
@n.d. het lijkt mij ook goed om de discussie onder dit onderwerp te staken. Ik vind het aardig van je dat je je zorgen over mijn ziel maakt (en dat schrijf ik zonder een spoor van ironie) maar ik zie de omstandigheden niet waaronder ik in het bovennatuurlijke zou gaan geloven, van welke aard ook.
Ik heb een klacht over deze reactie


15 aug 2012, 12.43 uur
Door: n.d. (212.45.63.xxx)
geten moet geweten zijn, sorry.
Ik heb een klacht over deze reactie


15 aug 2012, 12.32 uur
Door: n.d. (212.45.63.xxx)
wet moet weet zijn.
Ik heb een klacht over deze reactie


15 aug 2012, 12.31 uur
Door: n.d. (212.45.63.xxx)
Antje, je laatste mail: je kent de bijbel?? Waarom eigenlijk was je daarin geinteresseerd? En vanwaar dan je afkeer? Wet je,dat er ergens staat: wie de weg wel geten heeft, maar niet bewandeld,die zal met dubbele slagen geslagen worden... daar heb ik je echt niet voor n over, hoor!
Ik heb een klacht over deze reactie


15 aug 2012, 12.23 uur
Door: n.d. (212.45.63.xxx)
Antje, als je zoals jij alleen maar uit bent op bewijsmateriaal( er zijn overigens genoeg archeologische vondsten gedaan en grondteksten onderzocht om de waarheid van de bijbel te onderbouwen), trek je aan het verkeerde eind.Ik kan die visie niet veranderen.Ga je ook niet nog meer tot verzet tegen bekering en geloof aanmoedigen door positief over God en Zijn aan ons geopenbaarde Woord te spreken.Stop dus in dit topic met reakties op jouw basale mails vanuit jouw optiek op elke vorm van religie.De enige weg tot behoud is je gewezen, dus je zult je nooit eens kunnen verantwoorden die niet geweten te hebben.Het ga je goed.
Ik heb een klacht over deze reactie


15 aug 2012, 12.19 uur
Door: Antje Cats (198.96.155.xxx)
@P.Strootman, waarom zou ik respect moeten hebben voor de bijbel? Ik respecteer ieders vrijheid om te geloven maar ik ben geen respect verschuldigd aan de inhoud van dergelijk geloof. Daarbij komt dat de scheppingsmythe wordt gebruikt om homo's het leven zuur te maken en een brief van Paulus om vrouwen heur passief kiesrecht af te pakken. Ik ken de bijbel en ik vind het geen hoogtepunt van zijn tijd. Doe mij Homerus en Tacitus maar of meer in zijn algemeenheid de erfenis van de klassieke Grieken en Romeinen.
Ik heb een klacht over deze reactie


15 aug 2012, 10.20 uur
Door: P.Strootman (81.206.26.xxx)
Antje Cats: Ik denk, dat je gelijk hebt, alleen komt het allemaal wat cru over! De Bijbel zélf leert dan ook, dat de verhalen allegorien zijn, maar dat hebben de vertalers voor ons verborgen gehouden. Ook vind ik, dat, wat je over de Bijbel zegt, tamelijk respectloos overkomt, alsof al die verhalen niets te zeggen hebben. Dit bewijst dan ook weer, dat je er zélf óók weinig van begrepen hebt!
Ik heb een klacht over deze reactie


15 aug 2012, 08.35 uur
Door: Jan (83.83.199.xxx)
Om weer met beide voeten in de realiteit te staan en voor duidelijkheid over het energie- en klimaatbeleid van politieke partijen kunt u terecht bij een duurzame kieswijzer: klimaatkeuze.nl
Ik heb een klacht over deze reactie


volgende reacties >>  |    Pagina:  1  2  3  4  


Reageren op dit bericht?!

Uw naam

Uw e-mail

Uw reactie

 
     over deze site | contact