Kerknieuws.nl Geseculariseerd Frankrijk steeds bijgeloviger
ZO 19 mei 21:51  |  update 21:51
Twee bijbelvertalingen verschijnen in formaat dwarsliggerBisschoppen kritisch over doorbraak bij klonen van mensenKardinaal Rainer Maria WoelkiLeger des HeilsHomohuwelijk
Twee bijbelvertalingen verschijnen in formaat dwarsliggerBisschoppen kritisch over doorbraak bij klonen van mensenAartsbisschop Berlijn haalt uit naar graaiersLeger des Heils helpt meer mensenAnglicaanse kerk maakt bezwaar tegen homohuwelijk

vorig artikel ARTIKEL volgend artikel 

Geseculariseerd Frankrijk steeds bijgeloviger

Bijgeloof
MA 13 aug 2012 | 10.42

Fransen geloven sterker in paranormale verschijnselen dan in christelijke dogma’s, volgens een opinie­onderzoek van het rooms-katholieke weekblad La Vie.

Ook al is Frankrijk sterk geseculariseerd, slechts 29 procent van de Fransen gelooft dat de wetenschap uiteindelijk alles zal verklaren, zo blijkt uit het vorige week gepubliceerde onderzoek. Onder hoger opgeleiden komt die overtuiging niet verder dan 37 procent.

Het geloof in een leven na de dood krijgt de instemming van 31 procent van de Franse bevolking. Onder praktiserende rooms-katholieken is dat niet meer dan 56 procent. Een kwart van de Fransen gelooft in het bestaan van engelen, 18 procent denkt dat de duivel bestaat.

Lees verder bij het Reformatorisch Dagblad







ARTIKEL DOORSTUREN
 


Stelling van de week
Omroepen medeverantwoordelijk voor beeld van religie
 eens
 oneens
 geen mening
 



Reacties ( lijst van 1 t/m 15 van de 36 reacties )

16 aug 2012, 22.46 uur
Door: Johannes (213.34.248.xxx)
@P.Strootman(11.21): Het is niet mijn bedoeling om @August Pieta voor de voeten te lopen, maar u hanteert 'het heilig Evangelie van Jezus Christus volgens Johannes', Dat, naar u éérder méérmaals hier hebt getuigt NIET aan u geadresseerd is! Daarom heeft u niet het recht daarnaar te verwijzen om daarmede uw andere gedachtenkronkels te camoufleren!
Ik heb een klacht over deze reactie


16 aug 2012, 11.21 uur
Door: P.Strootman (81.206.26.xxx)
August Pieta schreef: @P.Strootman, u zegt: "En een drieeenheid bestaat volstrekt niet, want de Schrift leert letterlijk:'De Here onze God is Één'". De Kerk leert Éen God in drie Gedaanten. Ik begrijp niet goed dat u daar een probleem mee zoudt hebben. Datzelfde gaat al voor mij op, een ordinair schepsel: ik ben ook zoon (van mijn vader), vader (van mijn kinderen) en leraar (van mijn leerlingen). En voor God zou dat niet mogelijk zijn? ANTWOORD: August Pieta:Jezus zei in Johannes 4.24: 'GOD IS GEEST' Kunt u hier een drieenige God van maken?
Ik heb een klacht over deze reactie


15 aug 2012, 22.28 uur
Door: Johannes (213.34.248.xxx)
@P.Strootman(21.53): Met uw oordeel over @Philip ben ik het volstrekt oneens, maar, juist omdat u (@Piet Strootman) dit oordeel velt, is het een grote eer voor onze dierbare broeder in Christus en nog méér voor Jezus Christus, zijn Verlosser, Heer en Zalignaker, Die u vandaag nog NIET wilt kennen. Moge het spoedig goed met u gaan! HG(Hebr.4:13).
Ik heb een klacht over deze reactie


15 aug 2012, 21.53 uur
Door: P.Strootman (81.206.26.xxx)
Philip schreef: Verwacht van mij geen antwoorden meer, P.Strootman. Ik heb begrepen dat je een man op leeftijd bent, die hoog verschanst zit in het bastion van zijn eigen waarheid. Ik kan je daar niet bereiken. Het spijt mij dat ik je niet kan helpen, dat ik niet de tijd ervoor over heb om jou van antwoorden te voorzien. Enkele keren heb ik geprobeerd je uit je denkspiraal te tikken, met averechts effect. Ik hoop dat een ander dat wel kan, want ik denk echt dat je geestelijke hulp nodig hebt bij het begrijpen van begrippen als Israel, Jood, Geest, Christus. Het ga je goed.REACTIE:Nee, beste Philip, ik verwachtte eigenlijk geen antwoorden meer van je. En het hoeft je volstrekt niet de spijten, dat je mij niet kunt helpen, want ik wil wel graag Schrifuurlijke terechtwijzingen acceptere, maar daartoe ontbreekt het je veel teveel aan bijbelkennis. En dat is geen schande, want daar is het leren voor. Ik weet héél goed, wat de begrippen Israel, Jood, Geest en Christus inhouden. Maar ik heb echter al gauw gemerkt, dat jij het niet weet!En nogmaals, daar is het leren voor, maar dat wil je kennelijk niet, dus verbreken we het contact maar weer. Ik kan er niet mee zitten!Even goede vrienden!
Ik heb een klacht over deze reactie


15 aug 2012, 21.27 uur
Door: Johannes (213.34.248.xxx)
@P.Strootman: Ook @Philip heeft het goed met u bedoeld en uit ervaring weet ik hoe hij zich nu voelt na de mislukte discussie met u. In uw posting '15aug10.44' vergeldt u kwaad met kwaad door hem "Filip de Strooier" te noemen, waarvoor de inspiratie écht niet van Paulus komt. Zoals u reeds weet, wil ook ik met u geen inhoudelijke discussie meer voeren en zélfs heeft u mij onlangs "onwaardig" genoemd voor enige reactie uwerzijds. Hier wil ik daarop nog wél een uitzondering maken (als u het goed vindt) m.b.t. hetgeen u zegt a.v.: "..., want ALLE mensen worden in Psalm 82 zonen van God genoemd". Ja, zo léést u dat, maar ik zeg, u dat Asaf dat NIET tot iederéén zegt, maar sléchts tot de geadresseerden van deze psalm en dat zijn bijvoorbeeld al NIET "de onrechtvaardigen en de goddelozen", die hij in Psalm 82:2 op het oog heeft. De vraag blijft nu, of Psalm 82 voor u bestemd is, immers getuigde u hier méérmaals geen Israeliet of Jood te zijn, maar ook geen christen, zodat ik u niet als een "zoon des Allerhoogsten"(Ps.82:6) kan beschouwen. Moge het daarom spoedig goed met u gaan! HG(Joh.3:16).
Ik heb een klacht over deze reactie


15 aug 2012, 19.47 uur
Door: Philip (62.140.137.xxx)
Verwacht van mij geen antwoorden meer, P.Strootman. Ik heb begrepen dat je een man op leeftijd bent, die hoog verschanst zit in het bastion van zijn eigen waarheid. Ik kan je daar niet bereiken. Het spijt mij dat ik je niet kan helpen, dat ik niet de tijd ervoor over heb om jou van antwoorden te voorzien. Enkele keren heb ik geprobeerd je uit je denkspiraal te tikken, met averechts effect. Ik hoop dat een ander dat wel kan, want ik denk echt dat je geestelijke hulp nodig hebt bij het begrijpen van begrippen als Israel, Jood, Geest, Christus. Het ga je goed.
Ik heb een klacht over deze reactie


15 aug 2012, 19.41 uur
Door: August Pieta (84.27.54.xxx)
@P.Strootman, u zegt: "En een drieeenheid bestaat volstrekt niet, want de Schrift leert letterlijk:'De Here onze God is Één'". De Kerk leert Éen God in drie Gedaanten. Ik begrijp niet goed dat u daar een probleem mee zoudt hebben. Datzelfde gaat al voor mij op, een ordinair schepsel: ik ben ook zoon (van mijn vader), vader (van mijn kinderen) en leraar (van mijn leerlingen). En voor God zou dat niet mogelijk zijn?
Ik heb een klacht over deze reactie


15 aug 2012, 15.52 uur
Door: P.Strootman (81.206.26.xxx)
Philip:Jezus vroeg aan de Farizeeén:'Wat dunkt u van de Christus?Wiens Zoon is Hij? Zij antwoordden Hem:Davids Zoon'Toen ontkénde Jezus het en zei: 'Hoe kan David Hem dan zijn HERE noemen...' En Paulus schreef:'De HERE nu IS de GEEST' Geef je eigen uitleg, dan van deze teksten, en doe niet allereli onverstandige opmerkingen.Jezus Zélf VERKLAARDE hier de CHRISUS als de GEEST!Daar valt gewoon niets tegen in te brengen, dan 'lege briefjes'.Jij en vele anderen met hun Messias!
Ik heb een klacht over deze reactie


15 aug 2012, 12.32 uur
Door: Philip (83.80.25.xxx)
@Johannes, akkoord ik zal het niet meer doen. Ik vind het normaal ook ongepast, maar bij P.Strootman maakte ik graag een uitzondering. Ik vind dat hij zovele discussies dusdanig verziekt met zijn extreme dwalingen dat ik er toch gebruik van maakte. Je kunt zijn hersenspinsels niet onbeantwoord laten staan, maar beantwoorden is eveneens zinloos en een verspilling van tijd. Kerknieuws-redactie verwijdert hem niet, dus dan heb je een dilemma.
Ik heb een klacht over deze reactie


15 aug 2012, 10.59 uur
Door: P.Strootman (81.206.26.xxx)
Philip:Sinds wannéér is de Heilige Geest een persóón?Schaam je je niet, een méns is een persoon.En een drieeenheid bestaat volstrekt niet, want de Schrift leert letterlijk:'De Here onze God is Één'En zo zou ik nog wel even door kunnen gaan. Ontbreekt het je niet aan Bijbelkennis? Geef zélf het antwoord!
Ik heb een klacht over deze reactie


15 aug 2012, 10.50 uur
Door: P.Strootman (81.206.26.xxx)
Mijn REACTIE aan Philip begint bij de zin:Inderdaad wás 'Gezalfde'een vertaling.......' Sorry voor de onduidelijkheid!
Ik heb een klacht over deze reactie


15 aug 2012, 10.44 uur
Door: P.Strootman (81.206.26.xxx)
Door: Philip (83.80.25.xxx) P.Strooizand, de Christus is niet Gods geest. Christus is een titel, komt uit het Grieks (Xristos) en betekent 'gezalfde'. Ooit een geest gezalfd, Strootman? De Hebreeuwse term voor gezalfde is 'Messias'. Gezalfde slaat op de mens Jezus van Nazareth die hier op aarde echt gezalfd is met echte tastbare olie. Na Jezus' hemelvaart stuurde Hij de Heilige Geest, de derde persoon uit de drieeenheid. Wilt u deze gegevens aub een paar keer doorlezen en dan opslaan in uw brein en nooit meer zulke domme dingen zeggen? Het ene geloof is het andere niet. Er is geloof in de big bang, er is geloof dat NAC landskampioen zal worden, er is geloof in een God die geen Zoon heeft. Maar er is maar 1 zaligmakend geloof, waardoor je als heiden toch uitverkoren kunt worden/zijn voor het eeuwig leven; dat is het Christelijk geloof, het geloof in Jezus Christus, de Zoon van God. Voor de meest simpele samenvatting van deze blijde boodschap leze men Joh.3:16. Inderdaad wás 'Gezalfde'een vertaling van het woord 'Messias'. Maar dat is in Johannes 1.42 en 43 VERANDERD.Lees en bestudeer het zélf maar eens, dan zal je inderdaad zien, dat het woord Messias voortaan geen vertáling meer is, maar dat het voortaan 'Çhristus' betékent, en de Christus IS de Géést. Jezus Zélf noemde de Geest van God dan óók 'Christus, want toen Hij in Mattheus 22.41 aan de Farizeeén vroeg wiens Zoon de Christus was, antwoordden zij, dat Hij Davids Zoon was. Jezus wees dit antwoord echter van de hand, door aan die Farizeeén te vragen:'Hoe kan David die Christus dan zijn Here noemen?'En de Here is in de Bijbel áltijd de Géést! Trouwens, zou jij ook willen beweren, als Paulus schrijft:'Christus IN u, de hoop der heerlijkheid'dat hij een VLESELIJKE Messias zou bedoelen, die IN ons HUIST? Nee, dat moet je echt herzien!Wil je dit opslaan in je brein,Filip de Strooier? Je weet er NIETS van!!En wat Johannes 3.16 betreft, daarin gaat het volstrekt NIET over de méns Jezus, want Die was beslist niet de Eniggeboren Zoon van God, want ALLE mensen worden in Psalm 82 zonen van God genoemd.Nee, dat was en IS Gods Geest, die in de Bijbel óók Zoon van God genoemd wordt. Je slaar dus behoorlijk flaters!
Ik heb een klacht over deze reactie


15 aug 2012, 10.25 uur
Door: Johannes (213.34.248.xxx)
Wat mij stoort @Philip(14aug13.57), is, dat je geen respect kunt opbrengen voor iemands naam, in dit geval @P.Strootman. Dat je zijn zienswijze bestrijdt, dat is jouw goed recht, maar dat je hem lastig valt met "@P.Strooizand", vind ik een ernstige belediging, die jou als christen ontsiert. HG(Kol.3:17).
Ik heb een klacht over deze reactie


14 aug 2012, 13.57 uur
Door: Philip (83.80.25.xxx)
P.Strooizand, de Christus is niet Gods geest. Christus is een titel, komt uit het Grieks (Xristos) en betekent 'gezalfde'. Ooit een geest gezalfd, Strootman? De Hebreeuwse term voor gezalfde is 'Messias'. Gezalfde slaat op de mens Jezus van Nazareth die hier op aarde echt gezalfd is met echte tastbare olie. Na Jezus' hemelvaart stuurde Hij de Heilige Geest, de derde persoon uit de drieeenheid. Wilt u deze gegevens aub een paar keer doorlezen en dan opslaan in uw brein en nooit meer zulke domme dingen zeggen? Het ene geloof is het andere niet. Er is geloof in de big bang, er is geloof dat NAC landskampioen zal worden, er is geloof in een God die geen Zoon heeft. Maar er is maar 1 zaligmakend geloof, waardoor je als heiden toch uitverkoren kunt worden/zijn voor het eeuwig leven; dat is het Christelijk geloof, het geloof in Jezus Christus, de Zoon van God. Voor de meest simpele samenvatting van deze blijde boodschap leze men Joh.3:16.
Ik heb een klacht over deze reactie


14 aug 2012, 11.07 uur
Door: Johannes (213.34.248.xxx)
Het is wél jammer @Nick(10.11), dat "Gods Géést" nog NIET in jou woont, want dan zou je anders oordelen. Evengoed vind ik het toch wel een leuk grapje van je, dat mij doet glimlachen en daarop een biertje doet drinken, hoewel het daarvoor nog te vroeg is, maar.....uitzonderingen bevestigen de regel! HG(Spreuken 11:22).
Ik heb een klacht over deze reactie


volgende reacties >>  |    Pagina:  1  2  3  


Reageren op dit bericht?!

Uw naam

Uw e-mail

Uw reactie

 
     over deze site | contact