Kerknieuws.nl Doopsgezinden zien Jezus niet als 'eniggeboren Zoon van God'
DI 18 jun 23:23  |  update 23:23
Sybrand Buma preekt in Amsterdam Nigeria prof. dr. Talstra ontvangt erelidmaatschap van BijbelgenootschapDalai lama predikt wereldvredeEZA en EA fuseren
Sybrand Buma preekt in AmsterdamVier kerken aangevallen in NigeriaProf. dr. Talstra krijgt erelidmaatschap BijbelgenootschapDalai lama predikt wereldvredeFusie EZA en EA definitief

vorig artikel ARTIKEL volgend artikel 

Doopsgezinden zien Jezus niet als 'eniggeboren Zoon van God'

Doopsgezinden zien Jezus niet als 'eniggeboren Zoon van God'
WO 02 mrt 2011 | 08.00

Doopsgezinden zijn vrijzinnige christenen: ze noemen Jezus niet de 'eniggeboren Zoon van God' en ze zien de Bijbel als één van de inspiratiebronnen voor het geloof. Dat blijkt uit een onderzoek van de IKON-website Kerknieuws.nl ter gelegenheid van het doopsgezinde jubileumjaar.

Eén op de drie doopsgezinden ziet Jezus Christus als 'een voorbeeld', één op de vijf ziet hem als een 'leraar'. Slechts een kleine minderheid (15 procent) ziet hem als de eniggeboren Zoon van God. Daarnaast beschouwt vrijwel geen enkele doopsgezinde de Bijbel als het letterlijke woord van God. Het is een inspiratiebron, variërend van 'de belangrijkste inspiratiebron' tot 'één van de inspiratiebronnen'. Ook de doopsgezinde opvattingen over God zijn vrijzinnig: bijna de helft ziet God als 'een gevoel'. Een kleine minderheid gelooft dat God invloed op ons uit kan oefenen.

"Doopsgezinden hebben altijd een zekere aarzeling gehad om de stevige, traditionele geloofstaal van de gevestigde, westerse kerken te gebruiken en zich te voegen in de klassieke Christologie, die vooral nadruk legt op het verzoenende lijden en sterven en op de opstanding van Christus", aldus Alle Hoekema, bestuurssecretaris van de Algemene Doopsgezinde Sociëteit, "hun nadruk op de navolging van Jezus, bracht en brengt als vanzelf met zich mee, dat andere aspecten van Jezus als Messias meer naar voren komen. In dat kader kunnen begrippen als 'leraar', 'spiritueel leidsman' of 'voorbeeld' worden verstaan. Ze zijn gekoppeld aan een diep ervaren levenshouding, waarin Jezus of Christus als leidsman of voorbeeld aanwezig is".

Uit het onderzoek blijkt verder dat doopsgezinden naar eigen zeggen trouwe kerkgangers zijn: bijna de helft bezoekt meerdere keren per maand een kerkdienst. Bijna één derde zit zelfs iedere zondag in de kerk. Deze kerkgangers verwachten een preek (in doopsgezinde kringen een 'vermaning' genoemd) die inspireert, bemoedigt en in relatie staat tot een concrete levensopdracht. De meeste doopsgezinde predikanten houden een vermaning die in lengte varieert tussen de 10 en 20 minuten.

De Algemene Doopsgezinde Sociëteit staat bekend als een vredeskerk. Doopsgezinden verstaan onder een geweldloze levenshouding echter veel meer dan het verzet tegen oorlog. Strijden tegen onderdrukking, uitbuiting, oneerlijke machtsverdelingen en het voeren van dialoog worden erg belangrijk gevonden.

De uitgebreide resultaten van het onderzoek staan in het doopsgezinde jubileumboek 'Kracht van een minderheid, doopsgezinden in Nederland' (Meinema) dat tijdens de landelijke startmanifestatie van het doopsgezinde jubileumjaar op 5 maart wordt gepresenteerd. Het boek biedt een uitgebreide beschrijving van wie de doopsgezinden in Nederland zijn en wat ze geloven.

Doopsgezinden in Nederland vieren dit jaar maar liefst vier jubilea, waaronder de 450ste sterfdag van Menno Simons en het 200-jarige bestaan van de Algemene Doopsgezinde Sociëteit. Het IKON-onderzoek is uitgevoerd onder 700 doopsgezinden uit heel Nederland.

Bron: IKON-E.J. Tillema

Lees de uitgebreide onderzoeksresultaten (klik hier)







ARTIKEL DOORSTUREN
DOSSIER: Doopsgezinde Sociëteit
16.11.2012 | 'Administrateur licht ...
16.04.2012 | Doopsgezinden tegen eenmalige ...
10.02.2012 | 'Hedendaagse theoloog is geen ...
14.11.2011 | Doopsgezind fonds voor ...
08.08.2011 | Merendeel doopsgezinde ...
29.04.2011 | Broederschapshuizen als opvang ...
20.04.2011 | Strijd tegen doopsgezinden in ...
04.04.2011 | Vrouwelijke dominee overwon ...
09.03.2011 | Doopsgezinden kennen 1400 ...
08.03.2011 | Asociale Menno heeft eigenwijze ...
07.03.2011 | Doopsgezinde Societeit uit nood ...
04.03.2011 | Wie is Jezus voor u?
02.03.2011 | Doopsgezinden zien Jezus niet ...
24.02.2011 | Oude doopsgezinde boeken in ...
18.02.2011 | Vredesestafette van ...
14.01.2011 | Doopsgezinden komen op voor ...
08.01.2011 | Nieuwe rector doopsgezind ...
07.01.2011 | Doopsgezinden vieren vier ...
17.12.2010 | Doopsgezinden halen belangrijke ...
25.11.2010 | Doopsgezinden bezinnen zich op ...
17.11.2010 | 'Doopsgezinden, blijf lid van ...
25.10.2010 | Mennorode krijgt duurzaam kerkje
15.10.2010 | Doopsgezinden zingen protestants
28.07.2010 | Ook Menno Simons krijgt ...
23.07.2010 | Lutherse Wereldfederatie maakt ...
02.07.2010 | Nieuw IKV-rapport stemt ...
08.06.2010 | Doopsgezind en politiek gaan ...
27.04.2010 | 'Bijbel gaat niet over geloof'
13.04.2010 | Doopsgezinden verdeeld over IKV ...
07.04.2010 | Doopsgezinden en IKV blijven ...
26.02.2010 | IKV Pax Christi nodigt ...
25.02.2010 | Doopsgezinden breken mogelijk ...
13.01.2010 | Kerkbalans minder belangrijk ...
08.12.2009 | Mennonieten groeien wereldwijd, ...
27.10.2009 | Excuses van luthersen aan ...
17.07.2009 | Luthersen: 'Excuses voor ...
13.07.2009 | 'Mennonieten zijn één grote ...
 


Stelling van de week
Kerk en Wereld verdient een zelfstandige status
 Mee eens
 Oneens
 Geen mening
 



Reacties ( lijst van 1 t/m 15 van de 36 reacties )

08 mrt 2011, 12.47 uur
Door: P. Strootman (81.206.26.xxx)
@Gert-Jan-Kroon: Waterdoop en Avondmaal hadden de christenen nooit over moeten nemen, want beiden behoren onlosmakelijk tot het evangelie der Besnijdenis! Dat de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen zou zijn is dan ook een leugen, want dat kunnen we nergens in de bijbel lezen. Ook leert Paulus, onze apostel, dat God hem niet gezonden had om te dopen!
Ik heb een klacht over deze reactie


08 mrt 2011, 10.33 uur
Door: Gert-Jan Kroon (87.195.214.xxx)
Beste meneer Jack, het woord 'aanrommelen' is meer op zijn plaats bij doopouders die een werelds leven leiden, die zelden of nooit in de Bijbel lezen en bidden, die niet aan het Avondmaal deelnemen... Als het kind van deze ongelovige ouders desondanks gedoopt wordt, zoals helaas vaak gebeurt, dan zegt ons Formulier om den H. Doop te bedienen aan de kleine kinderen der gelovigen terecht dat dat "gewoonte" of "bijgelovigheid" is.
Ik heb een klacht over deze reactie


07 mrt 2011, 22.29 uur
Door: jack (145.50.39.xxx)
@Gert-Jan Kroon; U houdt er een wat vreemde principe op na. Het verbond wat tijdens de doop wordt bezegeld is geen verbond van het kind (of ouders) met God maar een verbond tussen God en het kind. Dat maakt een groot verschil. God begint en niet de mens."Als de ouders blijk geven van een dergelijk ongeloof, heeft het dopen van hun kind nul en generlei betekenis" schrijft u, dus; als de ouders wel gelovig zijn mag je weer niet overdopen??? Bij de doopsgezinden mag je dus zelf maar een beetje aanrommelen. Of je doopt over, of je doet het weer niet???
Ik heb een klacht over deze reactie


07 mrt 2011, 15.34 uur
Door: P. Strootman (81.206.26.xxx)
zxcvbn schreef:@P.Strooman; Jezus’(uit Nazareth) eigen Bloed was de prijs, waarmee God ons vrij wil kopen uit de zondige wereld. Eens waren we gebonden aan de zonden, een slaaf van satan. Maar God kocht en koopt ons vrij! Niet met geld, of zilver of goud! Neen, met het kostbare Bloed van Zijn onschuldige Zoon Jezus Christus (Hand. 20:28; Openb. 5:9; 1 Petr. 1:18-19). Het geloof in Jezus’ Bloed is hét middel waardoor God al uw problemen kan, wil en zal wegnemen. Het geloof in Jezus’ Bloed is voor u en mij daarom absoluut noodzakelijk. Als dit niet waar is are het beter om niet meer te leven. REACTIE: Nee, u vergist zich zeer, want Paulus schreef in Galaten 4.4-7, dat de uit een vrouw geboren Zoon van God (dat is natuurlijk Jezus) het volk, dat onder de Wet was, vrijkocht.Dat is dus alléén het volk Israel! De Christus als Gods Geest echter, die is voor ALLE mensen gestorven. Ja, IN alle mensen gestorven. Het gaat in de bijbel hoofdzakelijk over de geestelijke dood en de geestelijke opstanding!
Ik heb een klacht over deze reactie


07 mrt 2011, 14.39 uur
Door: Gert-Jan Kroon (87.195.214.xxx)
Beste meneer/mevrouw ZXCVBNM, u hebt gelijk, als onze zonde en schuld en de verlossing in Christus niet aan de orde komen, is het arme prediking. Gelukkig is hiervan in de Doopsgezinde Gemeente te Ouddorp echter geen sprake. Het kan zijn dat de boodschap in de ene dienst rijker is dan in de andere, maar op basis van één kerkdienst kunt u niet deze gemeente in de grond boren. En hoe ik denk over de wederdoop? Daar ben ik zelf geen voorstander van, maar in deze Doopsgezinde Gemeente is het ook mogelijk om belijdend lid te worden zonder de volwassendoop, en dat weet u volgens mij heel best. Nu komen op de Doopsgezinde Gemeente regelmatig dorpelingen af die als kind gedoopt zijn, maar van wie de ouders de HEERE niet kenden - zozeer zelfs dat deze ouders pertinent het gebod des HEEREN in de wind sloegen om te komen tot het Heilig Avondmaal. Als de ouders blijk geven van een dergelijk ongeloof, heeft het dopen van hun kind nul en generlei betekenis. Het Formulier stelt ook duidelijk dat het gelovige ouders moeten zijn die de HEERE van harte liefhebben. Wanneer van een dergelijk ongeloof sprake was bij de ouders, dan vind ik de wens gerechtvaardigd als hun kind later de wens zou hebben om nogmaals gedoopt te worden. Hartelijke groet,
Ik heb een klacht over deze reactie


07 mrt 2011, 14.35 uur
Door: jack (145.50.39.xxx)
De doopsgezinde gemeente in Ouddorp bestaat voornamelijk uit mensen die zijn weggelopen uit de hervormde gemeenten in de buurt omdat ze ruzie of onenigheid hadden met hun eigen gemeente. In de gemeente wordt vooral op het gevoel van de mensen ingespeeld. Een vriendelijke voorganger kan ook een slechte voorganger zijn. Wel moet gezegd worden dat ze redelijk eensgezind zijn al is het er in de avonddiensten ook niet erg druk.
Ik heb een klacht over deze reactie


06 mrt 2011, 17.55 uur
Door: zxcvbn (83.119.150.xxx)
@P.Strooman; Jezus’(uit Nazareth) eigen Bloed was de prijs, waarmee God ons vrij wil kopen uit de zondige wereld. Eens waren we gebonden aan de zonden, een slaaf van satan. Maar God kocht en koopt ons vrij! Niet met geld, of zilver of goud! Neen, met het kostbare Bloed van Zijn onschuldige Zoon Jezus Christus (Hand. 20:28; Openb. 5:9; 1 Petr. 1:18-19). Het geloof in Jezus’ Bloed is hét middel waardoor God al uw problemen kan, wil en zal wegnemen. Het geloof in Jezus’ Bloed is voor u en mij daarom absoluut noodzakelijk. Als dit niet waar is are het beter om niet meer te leven.
Ik heb een klacht over deze reactie


05 mrt 2011, 19.45 uur
Door: P. Strootman (81.206.26.xxx)
zxcvbn schreef: Gachte heer Kroon;Het verhaal wat u verteld ken ik uiteraard niet, en in de dorpskerk hebben ze ook niet alles goed (zeker de laatste tijd niet) maar als in een preek het woord zonde,schuld en verzoening door Jezus Christus niet aan de orde komt is het een arme prediking. REACTIE: Nergens in de Bijbel staat, dat God Zich door Jezus Christus met de wereld verzoende. Paulus schreef wél, dat God in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende was, maar hij bedoelde met de Christus Gods Geest. Dus volstrekt niet 'Jezus van Nazaret' maar de GEEST, ofwel de CHRISTUS, die in Jezus was én die God in elk mensenhart uitgezonden heeft!
Ik heb een klacht over deze reactie


05 mrt 2011, 19.05 uur
Door: zxcvbn (83.119.150.xxx)
Gachte heer Kroon;Het verhaal wat u verteld ken ik uiteraard niet, en in de dorpskerk hebben ze ook niet alles goed (zeker de laatste tijd niet) maar als in een preek het woord zonde,schuld en verzoening door Jezus Christus niet aan de orde komt is het een arme prediking. Hoe ziet u dan eigenlijk de wederdoop? Als mensen als kind gedoopt worden in de Naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest kunnen ze toch niet net doen of ze nooit gedoopt zijn?
Ik heb een klacht over deze reactie


05 mrt 2011, 15.40 uur
Door: Gert-Jan Kroon (87.195.214.xxx)
Beste hr./mevr. Zxcvbn, hebt u moeten huilen? Dat is ontroerend. Ik heb eerder iemand horen huilen in een Ouddorpse kerk, de NH-kerk in het oude dorp, maar dat was een dominee die hevig snikte tijdens zijn gebed. De aanleiding: er was een vrouw onder zijn gehoor die zowaar geen hoofddeksel droeg. Zij was blijkbaar stiekem binnengeslopen, op een moment van 's kosters onachtzaamheid (het bordje aan de deur verbiedt de toegang aan dezulke zondaressen). Ja ja, de lat ligt er hoog, maar daar wordt nog wèl zondag aan zondag de Waarheid der Dubbele Predestinatie verkondigd, zodat geen mens aan het Avondmaal durft te gaan, zoals het hoort, nietwaar? Welnu, helaas was ik niet aanwezig bij de belijdenisdienst die volgens u zo gruwelijk was. Ik kan alleen maar spreken voor de diensten die ik zelf meemaak in de Doopsgezinde Gemeente. Sommige waren goed, sommige spraken mij minder aan, maar wat er altijd centraal stond is: "Jezus Christus en Die gekruisigd". Laat Hem de maatstaf zijn, ook in de Gemeente waar u zelf lid bent - Hij is De Weg, De Waarheid en Het Leven.
Ik heb een klacht over deze reactie


05 mrt 2011, 13.59 uur
Door: zxcvbn (83.119.150.xxx)
Trouwens, ik bedoel niet dat de PKN, HHK, GG enz. beter zijn maar daar wordt de Bijbel wel zuiverder uitgelegd.
Ik heb een klacht over deze reactie


05 mrt 2011, 13.47 uur
Door: zxcvbn (83.119.150.xxx)
@Gert-Jan Kroon; Ik ben daar op Ouddorp ook wel eens geweest tijdens een belijdenisdienst. "O gij uitzinnige Ouddorpers, wie heeft u betoverd...."kwam steeds bij mij naar boven. De dienst was een dienst tot eer van de belijdenis catechisanten. De Heiligheid van God, het bloed van Jezus Christus, de zonde, de ellende, de 2 wegen ect. het kwam niet in het verhaal voor. Wel was de voorganger een vriendelijke man en zijn verhaal lag goed in het gehoor maar wat een nare ervaring had ik daar. Dat de mensen zo worden bedrogen had ik echt niet verwacht. Ik durf niet tegen te spreken dat er geen uitverkoren mensen tussen de doopsgezinden op Ouddorp zijn maar het geloof is uit het gehoor, en het vertelde was echt droevig en tot oneer van God. Hopelijk maak ik zo'n dienst nooit meer mee(heb er van moeten huilen), en ik hoop voor de Ouddorpers dat de echte Waarheid hier ook nog eens mag worden verkondigd.
Ik heb een klacht over deze reactie


03 mrt 2011, 18.55 uur
Door: Gert-Jan Kroon (87.195.214.xxx)
@ Pietje Puk, Justice4all: Inderdaad, de Doopsgezinde Gemeente te Ouddorp! Een gemeente waar onze familie maar wat graag te gast is tijdens de vakanties, en waar ik maar wat graag vanaf de kansel mag verkondigen, een paar keer per jaar, dat Jezus onze God en Heer is! "God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God, geboren, niet gemaakt, van hetzelfde wezen als de Vader." (Geloofsbelijdenis, Nicea-Constantinopel, 325 & 381 n.Chr.)
Ik heb een klacht over deze reactie


03 mrt 2011, 13.38 uur
Door: Gardiaan (81.68.205.xxx)
03 mrt 2011, 09.22 uur Door: Hero (86.81.187.xxx) Goed gezien.Niet voor niets laten zich 60.000 zielen per jaar zich uitschrijven en zo de PKN verlaten.De Doopsgezinden in NL zullen op termijn de lichten uit doen in hun lokaaltjes.Ombouwen maar tot mooie kerkgebouwen en kapellen voor al eerder genoemde Kerken.
Ik heb een klacht over deze reactie


03 mrt 2011, 09.22 uur
Door: Hero (86.81.187.xxx)
Mogen de apostelen van het #1e uur, zich in hun graf omdraaien !! -- doopsgezinden zeggen dus, wat protestanten denken -- kortom : een ontzield geloof, waarbij de invloed van de vrijmetselarij, zich scherp aftekent ....
Ik heb een klacht over deze reactie


volgende reacties >>  |    Pagina:  1  2  3  


Reageren op dit bericht?!

Uw naam

Uw e-mail

Uw reactie

 
     over deze site | contact