Kerknieuws.nl Weer vertraging voor kerk hersteld hervormd Elspeet
ZA 25 mei 11:27  |  update 11:27
GeloofRaam stukVVPCatharijneconventNBG
Asiel terecht geweigerd om twijfel bekeringKerk Vaassen met luchtbuks beschotenVVP verspreidt liturgiekrantCatharijneconvent neemt erfgoedtaken SKKN overBijbelgenootschappen bijeen in Egmond aan Zee

vorig artikel ARTIKEL volgend artikel 

Weer vertraging voor kerk hersteld hervormd Elspeet

Weer vertraging voor kerk hersteld hervormd Elspeet
DO 29 apr 2010 | 13.19

De geplande bouw van de kerk van de hersteld hervormde gemeente in Elspeet loopt weer vertraging op. Eerder legde de Raad van State de bouw stil, nu komt er vertraging door het bezwaar van een omwonende. Die wil geen kerkgebouw naast zijn huis.

Het hersteld hervormde kerkgebouw houdt de gemoederen al enige tijd bezig. Al vanaf begin 2007 wil de gemeente een nieuwe kerk bouwen. Één van de omwonenden voert al bijna net zo lang rechtszaken tegen de komst van de kerk. Onlangs ging hij bij de rechtbank in Zutphen in beroep tegen het besluit van het Nunspeetse college een bouwvergunning te verlenen voor de bouw van de kerk.

De nieuwe kerk moet plaats gaan bieden aan meer dan 1000 gelovigen. Momenteel kerkt de gemeente in de Dorpskerk.

Lees het hele artikel in het Reformatorisch Dagblad







ARTIKEL DOORSTUREN
DOSSIER: Hersteld Hervormde Kerk
11.02.2013 | Preses HHK herkozen
07.01.2013 | Hersteld-hervormden bouwen voor ...
27.11.2012 | Predikant hersteld hervormde ...
11.10.2012 | Gereformeerde Bond mede ...
05.07.2012 | Hersteld-hervormd predikant ...
15.06.2012 | Hersteld Hervormden verdienen ...
09.06.2012 | Rechter vernietigt vonnis ...
07.06.2012 | Hoop op subsidie Hersteld ...
16.04.2012 | Bezwaren hersteld hervormd ...
25.01.2012 | HHK benoemt evangelist voor Den ...
28.11.2011 | Hersteld Hervormde Kerk bezint ...
25.11.2011 | Hersteld hervormd St. ...
15.11.2011 | Katwijkse dominee: Ik predik ...
14.11.2011 | Katwijkse dominee: sla 'zondig' ...
24.10.2011 | Hersteld hervormden richten ...
14.10.2011 | Hersteld hervormd Genemuiden ...
29.08.2011 | Hersteld hervormd kerkgebouw ...
20.06.2011 | Hersteld hervormden breiden ...
26.05.2011 | Verzet tegen Hersteld Hervormde ...
20.05.2011 | Aantal hersteld hervormden ...
12.05.2011 | Petitie voor nieuwe kerk HHG in ...
14.04.2011 | 'Scheuring in Hervormde Kerk ...
08.04.2011 | PKN: 40 miljoen aan hersteld ...
25.03.2011 | Synode: kerkgebouw Vriezenveen ...
22.02.2011 | 'Homo's verdienen plaats in de ...
21.02.2011 | Hersteld hervormde mannenbond ...
18.02.2011 | Ruijgrok nieuwe preses hersteld ...
17.02.2011 | Predikant hhg Huizen tijdelijk ...
05.01.2011 | Hersteld hervormd Barneveld ...
04.01.2011 | Rechtbank oefent druk uit op ...
22.12.2010 | 'Geen verlangen naar eenheid' ...
29.11.2010 | HHK gaat zich bezinnen op ...
29.10.2010 | Kanselruil tussen CGK en HHK
07.10.2010 | Hersteld hervormden stoppen met ...
18.09.2010 | Kleine synode stemt in met ...
10.09.2010 | PKN'ers en HHK'ers belijden ...
24.08.2010 | Rechter stelt hersteld ...
27.07.2010 | Hhg Zwartebroek-Terschuur bouwt ...
06.07.2010 | Uitspraak hoger beroep PKN en ...
23.06.2010 | Waarom de HHK praat over de ...
21.06.2010 | HHK: Uitbreiding ...
19.06.2010 | Hersteld Hervormden bouwen kerk ...
11.06.2010 | Lichte stijging aantal hersteld ...
11.06.2010 | Twee voorzieningen hersteld ...
06.05.2010 | Hersteld-hervormde predikant ...
29.04.2010 | Weer vertraging voor kerk ...
09.04.2010 | Ondanks de scheuring een goed ...
29.03.2010 | Hersteld hervormd Soest blij ...
26.03.2010 | Hersteld hervormde gemeenten ...
08.03.2010 | Synode HHK positief over ...
24.02.2010 | Hersteld Ouddorp bouwt eigen ...
07.12.2009 | Hersteld Ouddorp schikt zich in ...
30.11.2009 | HHK begint zendingswerk in ...
27.11.2009 | Eindelijk voorziening voor ...
11.11.2009 | 'PKN had moeten meebetalen'
06.11.2009 | PKN gaat Hoger Beroep HHK met ...
06.11.2009 | Hoger Beroep PKN en HHK tot in ...
30.10.2009 | Hoger Beroep hersteld ...
23.10.2009 | 'In Katwijk kan eindelijk ...
17.10.2009 | 'Gereformeerde theologie dreigt ...
15.10.2009 | Hersteld hervormde kerk Elspeet ...
29.09.2009 | Hersteld hervormden moeten ...
28.09.2009 | Hersteld Hervormde zending ...
25.09.2009 | Kerkgebouwen in erfpacht naar ...
24.09.2009 | Nieuwe hersteld hervormde ...
10.09.2009 | Raad van State zal bouw kerk ...
14.08.2009 | Toerustingscursus HHK breidt uit
28.07.2009 | Predikant HHK Huizen in beroep ...
17.07.2009 | Bezwaar van hersteld hervormd ...
17.07.2009 | CGK'ers en hersteld-hervormden ...
03.07.2009 | 'In 2010 alle voorzieningen ...
01.07.2009 | Hersteld hervormden niet blij ...
26.06.2009 | Kleine synode PKN stemt in met ...
28.01.2009 | Hoger beroep tegen PKN ...
17.01.2009 | Bouw HHK Elspeet gaat door
29.11.2008 | PKN stemt in met voorzieningen ...
16.10.2008 | Bouw kerk HHK Putten moet ...
11.10.2008 | Komst nieuwe kerk Aalst ...
03.10.2008 | Heilige onbeschaamdheid in het ...
26.09.2008 | PKN stemt in met voorzieningen ...
22.09.2008 | HHK wil uitbreiding ...
29.07.2008 | Ledental Hersteld Hervormden ...
24.07.2008 | Bouw kerk in Elspeet gaat door
30.06.2008 | 'Herstelden' helpen bij ...
27.06.2008 | PKN treft voorzieningen voor ...
11.06.2008 | Zeven gemeenten in beroep tegen ...
04.06.2008 | Toch hoger beroep in zaak ...
03.06.2008 | Leiding PKN en HHK weer in ...
25.04.2008 | Hersteld hervormden: geen ...
21.04.2008 | Opening kerk Hersteld Hervormde ...
28.03.2008 | Voorzieningen voor hersteld ...
28.03.2008 | PKN besluit over kerkgoederen
27.03.2008 | Bestuur van 'herstelden': einde ...
26.03.2008 | Nog geen besluit HHK-gemeenten ...
19.03.2008 | Kerkruzie PKN en HHK in Katwijk ...
13.03.2008 | Hoger beroep hersteld ...
12.03.2008 | PKN: geen dag van grote vreugde
12.03.2008 | Rechtbank: PKN is opvolger oude ...
12.03.2008 | Rechter doet uitspraak in ...
11.03.2008 | Conflict HHK-PKN nadert ...
21.02.2008 | HHK bouwt kerk op ...
 


Stelling van de week
Kerken moeten een actieve rol spelen in het verwerken van nationale rouw
 Mee eens
 Oneens
 Geen mening
 



Reacties ( lijst van 196 t/m 210 van de 643 reacties )

02 jun 2010, 12.36 uur
Door: Chr. Hovius (194.151.121.xxx)
@VvW (1 juni 2010 te 14.59, 15.08 en 15.15 uur) a.) We zouden mogen willen dat elke kerkelijk meelevende heel dicht bij het gedachtegoed van Luther was gebleven! b.) Plaatselijke regelingen kwamen al ver voor de fusiedatum voor. Ik begrijp deze opmerking daarom ook niet. c.) Het "ja-woord" wordt in de kerk (bijv. bij belijdenis en ambtsaanvarding) uiteraard niet aan (synode)mensen gegeven, maar aan God! Het beroep op het geweten ontslaat men niet van verantwoordelijkheden en consequenties: het is ruim van tevoren!glashelder welke consequenties verbonden waren aan het Comite-standpunt. d.) Het is niet zuiver om verschillen in belijdenisgeschriften uit te vergroten om ze vervolgens tegenover elkaar te plaatsen. Ook de gereformeerde belijdenisgeschriften leggen verschillende accenten. De lutherse en gereformeerde hebben dezelfde oorsprong in de Reformatie! "De rechtvardiging van de goddeloze uit genade," is het leerstuk waarmee de kerk valt of staat! (Luther) Hierin is geen enkel verschil! e.) "Tegenstrijdigheden zullen geen dageraad hebben!" Dat zien we in de houding van het Comite: "Moeder is dood d.m.v. (fusie) euthanasie en begraven (1 mei 2004 o.a. is dit letterlijk gezegd door ds. R. van Kooten) Tegelijkertijd wil men kennelijk een lijk voortzetten. Men wil gebonden blijven aan de HKO'51, maar men kan hierop niet het (huidig) kerkelijk standpunt baseren! Hoe tegenstrijdig!
Ik heb een klacht over deze reactie


02 jun 2010, 10.52 uur
Door: xerxes (81.207.35.xxx)
@Nick,447, De PKN bestond toen nog niet! Weet je nog?
Ik heb een klacht over deze reactie


02 jun 2010, 10.51 uur
Door: xerxes (81.207.35.xxx)
@Nick, 446, Neen ik bedoelde niets anders! De GB is een organisatie die altijd al, vanaf haar oprichting, verdeeld is geweest. Dan is het meestal gevaarlijk als je met vuur gaat spelen! Zorg jij voor bericht 447? We maken even de 450 vol!
Ik heb een klacht over deze reactie


02 jun 2010, 10.25 uur
Door: Nick (85.147.42.xxx)
Bericht 445 | Xerxes,je gaat vooruit. Het is nu niet meer de PKN maar de GB die de ellende veroorzaakt heeft. Of bedoelde je wat anders?
Ik heb een klacht over deze reactie


02 jun 2010, 09.52 uur
Door: jan rap (213.247.64.xxx)
Xerxes, Ze hadden niks moeten doen. Gewoon kerk zijn en gemeente zijn. jammer dat de GB weer eens een duw krijgt van u. U vecht tegen windmolens.Bedankt voor de tip over het Metler orgel.
Ik heb een klacht over deze reactie


02 jun 2010, 09.22 uur
Door: xerxes (81.207.35.xxx)
`Jan Rap hadden ze dan gewoon de dorpskerk moeten blijven huren? En dat voor een onacceptabel bedrag? De GB is één van de hoofdschuldigen! En dat wilt u namelijk niet in zien. Ga nu over een poosje het schitterende Metzlerorgel maar eens beluisteren in de kerk van Elspeet. En als tip doe een grote gift in de collectezak want het orgel is best een kostbaar instrument!
Ik heb een klacht over deze reactie


02 jun 2010, 07.58 uur
Door: jan rap (213.247.64.xxx)
Xerxes,2 juni 00.08 uur. Bedankt voor uw reaktie. Ik vat het op als een compliment dat u mijn ambtsopvatting antiek noemt. Overigens ging het over Elspeet, en pas gisteren stond er een heel bescheiden artikeltje in het RD over de ingebruikname van hun nieuwe kerk. Ook al antiek zeker om zo bescheiden te zijn rond de ingebruikname?Ik vind het wijs en heb er respect voor, al betreur ik het in hoge mate dat de kerk er kwam, ofwel dat men meende dat de kerk er moest komen.
Ik heb een klacht over deze reactie


02 jun 2010, 05.20 uur
Door: hendrika (86.83.198.xxx)
Nd, de Heere kan inderdaad met een kromme stok een rechte slag toebrengen,en dat is misschien wel vaker gebeurd en kan ook nog wel vaker gebeuren,maar zoiets zie dan vaak achteraf ,aan de uitwerking ervan.Maar dat wil niet zeggen ...dat we eerst het verkeerde moeten zoeken ,opdat het goede daaruit voort komt .
Ik heb een klacht over deze reactie


02 jun 2010, 00.57 uur
Door: V.d. Brink (213.247.64.xxx)
@Chr Hovius, Geen mens is volmaakt, en het feit dat iemand iets doet, hoeveel goeds hij ook gedaan heeft, maakt niet, dat iedereen dat dan mag doen. Was Calvijn heiliger dan Mozes? Mozes sloeg tegen de rots in plaats van er tegen te spreken, en overtrad Gods bevel. Mogen wij dan ook Gods bevel overtreden als ons dat beter lijkt? Waarom moet de PKN er nu enkele belijdenisgeschriften bij doen? Weet zij het beter dan de Dordtse synode in 1618/1619? Want toen was de Lutherse belijdenis er ook al. Die hadden ze toen ook wel op kunnen nemen, maar dat is niet gebeurd. Waarom nu dan opeens alsnog wel? Als er iets toegevoegd zou worden, zou dat toch een belijdenis zijn moeten, die toegesneden is om wat momenteel speelt, o.a. mbt de evangelischen, openstelling van de ambten, etc. Maar.... daar worden ze het niet meer over eens. Dus maar een gedateerde belijdenis, die er alleen maar voor de show bij staat. Want zo zie ik het wel: De functie van die belijdenis is slechts symbolisch. Eigenlijk geldt dat ook voor de andere belijdenissen: Als er wat bonders mee gepaaid kunnen worden, komen die er gewoon in. Maar of ze daadwerkelijk in de gemeentes functioneren, is niet interessant.
Ik heb een klacht over deze reactie


02 jun 2010, 00.45 uur
Door: V.d. Brink (213.247.64.xxx)
@Jan Rap, je schetst hoe het zou moeten zijn. Vergis je niet. Er zijn meer kerkeraden, die worstelen om de gemeente zo groot mogelijk te laten zijn, dan om ze bij Gods Woord te houden. Ze vragen zich af: Hoe modern kunnen we worden zodat we aantrekkelijk blijven voor de minder geïnteresseerden, en de serieuzen toch nog lid blijven? Wel gezangen zingen, maar dan maar bij het begin (zogenaamd vóór de dienst), of: Maximaal twee ín de dienst, en dan in enkele diensten gegarandeerd weer niet, of: Bij speciale gelegenheden (vaak is het hek dan helemaal van de dam). Een andere bijbelvertaling, maar ook weer niet altijd... Dan weer een dominee die alles aan elkaar liegt, even later één die vlees noch vis is, en dan weer een, die de waarheid zegt... elk wat wils.... Je wilt niet weten, wat er al voorkomt.
Ik heb een klacht over deze reactie


02 jun 2010, 00.29 uur
Door: V.d. Brink (213.247.64.xxx)
@Waarheidsvriend, Met de vraag van 31 mei doelt u wellicht op het citaat uit Jesaja. In de eerste plaats is dit een deel van de Bijbel, en dus altijd geldig, voor iedereen. Ik had al opgemerkt, dat ik uw vragen niet als een valstrik zie. Maar toch gaat er wel iets mis: U probeert als het ware net als vroeger de kinderen onderling deden, als ze stoeiden: Die onder lag moest "genade" zeggen, en anders liet de tegenpartij hem niet los; ja duwde hem nog strakker tegen de grond. De onderwerpen hier zijn zo serieus, dat het niet past om elkaar op woorden te strikken of te kwellen. Ben je het over de zaak zelf eens, laat de ander dan vrij hoe hij het zegt. Als de ander niet wil toegeven, dat een half leeg gedronken glas nog half vol zit, maar beweert, dat die half leeg is, neem daar dan genoegen mee. En pers het woord "genade" of "je hebt gelijk" er niet uit.
Ik heb een klacht over deze reactie


02 jun 2010, 00.08 uur
Door: xerxes (81.207.35.xxx)
@ND De gemeente heeft geen interesse de kerkenraad vult zich zelf aan. @Jan Rap wat een antieke principes houdt u er op na over het ambt! Voor mij zijn het gewoon mensen met fouten en gebreken.En zoals u het wilt doen voorkomen zouden het halve heiligen zijn! Neen, ga maar gauw met beide benen op de grond staan, die droom is al jaren achter U. Maar dit was misschien nog niet tot u doorgedrongen! En de kerkenraad geen gezellige club? Men is meer bezig met de kerk te runnen als een bedrijf dan dat men zich druk maakt over het zieleheil van de gemeente! Ik heb teveel in de keuken van de kerk gekeken en ben ongelukkigerwijze te goed geinformeerd! Jan Rap u komt echt van een andere planeet! Maar als u dat gelukkig maakt, houdt het dan maar zo!
Ik heb een klacht over deze reactie


01 jun 2010, 23.36 uur
Door: n.d. (212.45.63.xxx)
VvW: oordeelt niet, opdat ge zelf niet veroordeeld zult worden... pas op wat u zegt, want God kan met een kromme stok een rechte slag toebrengen en voor u het weet hebt u zelf de snoeischaar gehanteerd en takken afgezaagd, waarvan Christus zou kunnen zeggen: laat ze ook dit jaar staan.Wat uit God is zal vanzelf doorgaan en wat niet uit Hem is zal geen dageraad zien. Dat bepaalt VvW niet, maar God zelf. Hij raapte het verlorene op,zocht het verachte en vertrapte in deze wereld bijeen. Waar wij onze neus voor op zouden halen, waar we onze kritiek op los laten, wat in onze ogen niet voor God kan bestaan, waar we met een grote boog omheen wensen te lopen....
Ik heb een klacht over deze reactie


01 jun 2010, 23.28 uur
Door: n.d. (212.45.63.xxx)
Xerxes, hoe ver van huis ook, maar ook de kerkenraad in Xerxes'woonplaats is toch door de gemeente gekozen??Ik begrijp goed, dat Xerxes zich er niet in kan vinden, maar de meerderheid blijkbaar wel, want anders waren ze er niet gekomen.Vele gemeentes worstelen overigens om de ambten vervuld te krijgen.Het is dus blijkbaar niet zo'n gezelligheidsclub overal.Er is vaak geen interesse meer om in Gods Koninkrijk dienstbaar te zijn. dat is een tendens van deze geesteloze tijd.Ik zie het hier overigens helemaal niet als zo'n club.Er wordt heel serieus mee omgegaan.Als ik hoor, wat er bij de huisbezoeken allemaal aan de orde komt.Dat ook meestal alle kinderen daarbij nog aanwezig zijn en dat er ook met hen wordt gesproken over geestelijke zaken, waarbij zij soms heel persoonlijke en eerlijke vragen mogen stellen, dan heb ik geen problemen hiermee.En er is ook nog het nodige respekt, al zijn mensen mondiger dan vroeger.En zijn er soms ook kritische vragen. dat mag.Ieder kerklid heeft recht op een eerlijk antwoord.
Ik heb een klacht over deze reactie


01 jun 2010, 21.05 uur
Door: jan rap (213.247.64.xxx)
Xerxes, Dat is goed te bemerken aan de toon van uw inzending. dat u zich niet verantwoordelijk voelt voor uw kerk. Toch wel vreemd dat u afgeeft op de ambten en dat ik vele ambtsdragers ken, Hervormd of Afgescheiden, uit heden en verleden waar ik diep respect voor heb.En als je achter de schermen eens wat opvangt dan weet je dat een doorsnee kerkenraad geen gezellige club is maar dat daar geworsteld wordt om de gemeente bij het Woord te houden. Ik denk zelfs dat u vele herstelde broeders en zusters ook geen dienst bewijst met uw losse flodders, ook daar heerst een hoge ambtsopvatting.
Ik heb een klacht over deze reactie


<< vorige reacties  |  volgende reacties >>  |    Pagina:  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31  


Reageren op dit bericht?!

Uw naam

Uw e-mail

Uw reactie

 
     over deze site | contact