Kerknieuws.nl In debat met Hendrikse
VR 18 apr 07:40  |  update 07:40
Opgraving legt coŰxisterende kerk en moskee bloot Strenger toezicht op moskee-internaten Aartsbisschop ontvoerd in CAR App voor Katholieke geestelijken in moslimlanden Lisanne en Kris
Opgraving legt coŰxisterende kerk en moskee blootStrenger toezicht op moskee-internatenAartsbisschop ontvoerd in CARApp voor katholieke geestelijken in moslimlandenHeilige mis voor vermiste meisjes

vorig artikel ARTIKEL volgend artikel   |   WEEK 14   |   JAAR 2010  | terug

In debat met Hendrikse

In debat met Hendrikse
VR 02 apr 2010 | 11.47

De athe´stische dominee Klaas Hendrikse gaat op Paasmorgen in het radioprogramma De Andere Wereld in gesprek met IKON-pastor Bram Grandia. Zij spreken onder meer over de betekenis van de Kruisdood en Opstanding van Jezus en over de vrijzinnigheid als antwoord op de leegloop in de kerken.

Wie is Jezus voor een dominee die zegt niet in God te geloven en wat betekent de Kruisdood en de Opstanding voor hem? Wat neemt hij daarvan mee in zijn pastorale activiteiten? Presentator Job de Haan legt die vragen aan Hendrikse voor en vraagt Grandia daar op te reageren.

In het twee keer een half uur durende gesprek op de zondagochtend komen meer onderwerpen aan bod. Uiteraard de vraag: hoe ervaar je God? Maar even interessant: is de vrijzinnigheid de oplossing voor de problemen van de kerk? Hendrikse wil 'rammelen aan de poorten van de kerk', om iedereen te laten zien dat het zo niet langer kan, dat de kerken leeglopen. Het geloof anders aan de man brengen is volgens hem een oplossing. Grandia: "Ik ga wel eens voor in vrijzinnige diensten en die zijn net zo leeg".

Hendrikse werd bekend door zijn boek 'Geloven in een God die niet bestaat' (2007) waarin hij schrijft dat God niet bestaat maar 'gebeurt'. Grandia werkt voor het IKON-pastoraat en schrijft wekelijks de column 'Ruis op zondag'.

Het gesprek is te beluisteren op zondag 4 april vanaf 7.02 uur op Radio 1.

Bron: IKON

Luister hier alvast naar een selectie uit het debat:
 - Over de mythologie van Jezus







ARTIKEL DOORSTUREN
DOSSIER: Klaas Hendrikse
12.10.2012 | 'Het geloof bestaat niet maar ...
27.08.2012 | Het ware gezicht van Klaas ...
16.08.2012 | Dominee Klaas Hendrikse met ...
02.11.2011 | Gereformeerde Bond: Hendrikse ...
26.10.2011 | PKN: Hendrikse moet zelf ...
25.10.2011 | Hendrikse: De kerk had me eruit ...
21.10.2011 | Hendrikse rekent af met God, ...
18.10.2011 | Vijftiende druk voor Geloven in ...
06.07.2011 | Tweede boek Klaas Hendrikse ...
15.11.2010 |  Hendrikse: 'Dit is het hoogst ...
03.11.2010 | Hendrikse: 'Spreken over God? ...
28.06.2010 | Hendrikse en de Fijter spraken ...
31.05.2010 | Ds. Hendrikse schrijft nieuw ...
29.05.2010 | 'Duitse Klaas Hendrikse' wil ...
20.05.2010 | Classis blijft bij besluit over ...
02.04.2010 | In debat met Hendrikse
23.02.2010 | Gereformeerde Bond: Protesteer ...
19.02.2010 | Door Hendrikse praten over God ...
15.02.2010 | Confessioneel Beraad wil zaak ...
12.02.2010 | Hendrikse aan Plaisier: ...
11.02.2010 | Scriba PKN: 'Atheist stelt zich ...
09.02.2010 | Gereformeerde Bond: PKN moet ...
05.02.2010 | Beroep tegen einde zaak ...
05.02.2010 | Mogelijk vervolg op 'Geloven in ...
04.02.2010 | Reacties op besluit Hendrikse
04.02.2010 | Hendrikse vooral blij met synode
04.02.2010 | Procedure tegen Hendrikse stopt
20.01.2010 | Voor Hendrikse verandert er in ...
18.01.2010 | Hendrikse maakt het de classis ...
15.01.2010 | Hendrikse: 'Stop de tucht, ...
15.01.2010 | Brief Klaas Hendrikse
01.10.2009 | Moddergooien in Zierikzee
01.10.2009 | Classis nog niet klaar met ...
30.09.2009 | Wat te doen met Hendrikse?
24.06.2009 | Hendrikse: 'Ik verwacht ...
24.06.2009 | Ondervraging Hendrikse strandt
23.06.2009 | 'Geen sprake van kerkelijk ...
19.06.2009 | 'Procedure Hendrikse' gaat van ...
14.05.2009 | Commissie gaat ds. Hendrikse ...
17.04.2009 | Hendrikse: 'vrijzinnige ...
17.04.2009 | Toch procedure tegen Hendrikse
24.03.2009 | Geen maatregelen tegen Hendrikse
06.02.2009 | PKN-vicevoorzitter: Hendrikse ...
12.01.2009 | Plaisier: geen oordeel over ...
05.01.2009 | Ds. Hendrikse schrijft brief ...
21.11.2008 | 'Ds. Hendrikse legaliseert het ...
27.10.2008 | 'Antichristelijk virus in de ...
10.10.2008 |  Hendrikse op IKON-radio
08.10.2008 |  Remonstrantenlezing online te ...
08.10.2008 | Theologisch debat Hendrikse in ...
19.05.2008 | Procedure Hendrikse muurvast na ...
10.05.2008 | Hendrikse maakt iets los
07.04.2008 | PKN overweegt ...
21.01.2008 | Uitstel gesprek Hendrikse en ...
16.01.2008 | 'Klaas Hendrikse noemt geen ...
12.01.2008 | BN/De Stem: debat PKN doet ...
28.12.2007 | Classis zet procedure Hendrikse ...
18.12.2007 | 'Discussie niet in de media ...
17.12.2007 | PKN-leiding wil geen publiek ...
21.11.2007 | Athe´stische dominee schokt ...
19.11.2007 | PKN-scriba neemt afstand van ...
13.11.2007 | Boek athe´stische dominee ...
08.11.2007 | Predikant Hendrikse is gelovige ...
27.10.2007 | PKN-leiding kan niet ingrijpen
24.03.2007 | Dominee zonder God 'past niet ...
22.01.2007 | Dominee zonder godsvertrouwen
 


Stelling van de week
Alle mensen stammen af van een gemeenschappelijke voorouder uit Afrika die daar tussen 200.000 en 60.000 jaar geleden woonde
 Mee eens
 Oneens
 Geen mening
 



Reacties ( lijst van 1 t/m 15 van de 24 reacties )

20 mei 2010, 13.45 uur
Door: Buurman (77.160.139.xxx)
In 2 Korinthe 13:5 staat niet dat we zelf een Jezus Christus zijn. Tjonge-jonge, Strootman verbeeld zich wat. Wel staat er dat u zichzelf moet onderzoeken en beproeven of gij in het geloof zijt. Dan volgt de vraag of gij uzelf niet kent, dat Jezus Christus in u is. Dan de opmerking: tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt. Er kan dus hoegenaamd niets wezen of men is verwerpelijk.
Ik heb een klacht over deze reactie


17 apr 2010, 20.53 uur
Door: P. Strootman (81.206.26.xxx)
Albinus schreef'Ik ben blij dat er ergens in deze wereld een met en aan God verbonden vorm van solidariteit is te vinden in Jezus Christus, dat ik het niet allemaal zélf hoef te doen, maar met open handen de heelheid mag ontvangen die niet van mijzelf is, maar van Hem'REACTIE: Dat heeft u misschien gedacht, maar wij zullen het mét de Geest die God in onze harten uitgezonden heeft zélf moeten doen. Paulus schreef in Fil 2 dat we zélf ons behoud moeten BEWERKEN!Er wordt ons niet toegerekend, wat wij zélf niet tot stand hebben gebracht!Daar helpt geen solidariteit met Jezus Christus aan, want Paulus schreef in 2 Korinthe 13.5, dat we zélf een Jezus Christus zijn, en wie dat NIET gelooft, verwerpelijk is.
Ik heb een klacht over deze reactie


03 apr 2010, 18.33 uur
Door: Carla (83.87.28.xxx)
Dag @ Albinus, ik mag wel wat glimlachen hè, want je opmerking over mijn te lieve en mooie denken over mensen, beschouw ik een beetje als een compliment. Inderdaad, ik kies ervoor om zó in het leven te staan. En dat komt mede omdat wij eenzelfde inspiratiebron hebben. Enne......ruzie is wel het laatste waar ik aan denk. Daar is er al teveel van rondom ons. In het klein en in het groot. Helaas. Ook voor jou een Zalig Pasen.
Ik heb een klacht over deze reactie


03 apr 2010, 16.46 uur
Door: Albinus (92.70.190.xxx)
@Carla: ik ben bang dat je té mooi en té lief denkt over mensen... en het woord 'zonde' wil ik niet vermijden, daarvoor is er te veel donker aanwezig in de harten van mensen en de strukturen van deze wereld. Ik ben blij dat er ergens in deze wereld een met en aan God verbonden vorm van solidariteit is te vinden in Jezus Christus, dat ik het niet allemaal zélf hoef te doen, maar met open handen de heelheid mag ontvangen die niet van mijzelf is, maar van Hem. Dat is voor mij toch wel een van de kernen van Pasen. Maar één ding: daar gaan we dus nooit ruzie over maken. Zalig Pasen, jij en allen hier!
Ik heb een klacht over deze reactie


03 apr 2010, 14.54 uur
Door: jaapo (83.83.82.xxx)
Nee, Carla, daar geloof ik ook helemaal niks van. Dit is gepraat vanuit de angst. Ik wens allen hier ook Gezegende Paasdagen toe, goede diensten en wellicht een inkeer i.v.m. vreede uitingen hier en elders op de site. Overigens wil ik benadrukken, dat ik al heel lang niet meer in een kantoor-boekhandel was om etiketten te kopen. Dat ik soms etikettering gebruik, tot mijn eigen ergernis overigens, is om het onderscheid te verduidelijken. Als ik het anders kon verwoorden zou ik het doen. En nog eens: mijn eigen kerk is normaal PKN. De vrijzinnigheid kerkt in onze gemeente elders. Maar... ik beschouw ze als volledige medegelovigen, waarvan van alles te leren valt en waarvan ik niet durf te zeggen, dat zij op de verkeerde weg zijn. Hetzelfde geldt voor de rechtzinnigen (etiket!). Helaas is het andersom niet het geval.
Ik heb een klacht over deze reactie


03 apr 2010, 11.46 uur
Door: xerxes (81.207.35.xxx)
@Carla, Ik wens jou ook Gezegende Paasdagen! Gr.
Ik heb een klacht over deze reactie


03 apr 2010, 11.43 uur
Door: Carla (83.87.28.xxx)
Beste @ Xerxes, blijkbaar hebben deze mensen jou niets te bieden. Dat hoeft ook niet. Voor jou e.a. hebben anderen weer wel wat te bieden. Dat hun en mijn visie tot verderf zal leiden, daar geloof ik niets van. Wens jou en een ieder, Gezegende Paasdagen.
Ik heb een klacht over deze reactie


03 apr 2010, 11.15 uur
Door: xerxes (81.207.35.xxx)
@Carla, Twee mensen die beiden veel te bieden hebben! Zij hebben niets te bieden, dan alleen de duisternis! Christus is het Licht der wereld, die wordt door hen veracht! Zij geloven in een god die niet bestaat. Hun visie leidt tot verderf. Christus is Opgestaan!
Ik heb een klacht over deze reactie


02 apr 2010, 23.33 uur
Door: n.d. (213.247.64.xxx)
Jaapo, het gaat niet om van wat voor club we zijn, maar of Christus onze enige Verlosser en Zaligmaker is.Als Hij niet in de prediking wordt aangeboden is zo'n preek leeg en ijdel is dan ook het geloof.Dat zeg ik niet, maar dat zegt Gods Woord.Dat geldt rechtzinnigen en vrijzinnigen.
Ik heb een klacht over deze reactie


02 apr 2010, 21.32 uur
Door: jaapo (83.83.82.xxx)
Daar gaan we weer: de rechtzinnigheid benoemt de vrijzinnigheid als leeg, m.a.w. ongelovig. En dan wordt ook nog even tussendoor de vrijzinnigheid als oorzaak van de leegloop aangewezen. Hartelijk dank! Een goed bestede Goede Vrijdag om die goddelozen nog even op hun nummer te zetten. Nogmaals: de kerken zien steeds minder kerkgangers (over een aantal jaren ook bij de rechtzinnigen), maar het aantal mensen dat gelooft, hoe dan ook, of er serieus mee bezig is, is eerder groeiende. Maar dat zullen mensen, zoals onderstaanden wel niet belangrijk vinden; die gelovigen zijn immers niet van hun club.
Ik heb een klacht over deze reactie


02 apr 2010, 18.31 uur
Door: Gardiaan (81.68.205.xxx)
02 apr 2010, 18.09 uur Door: n.d. (213.247.64.xxx) Je zegt het op een echt protestantse wijze,maar het is wel zo,je hebt een waar Geloof.Voor jou een Zalig Pasen 2010. CHRISTUS REXSURREXIT.
Ik heb een klacht over deze reactie


02 apr 2010, 18.09 uur
Door: n.d. (213.247.64.xxx)
Carla, al geloven we niks van het offer van Christus tot voldoening van onze schuld( en wie gelooft het eigenlijk WEL zonder dat God het ZELF laat zien?) zou het dan TOCH niet waar kunnen zijn, dat HET Kruis op Golgotha heeft gestaan?Pasen kan er toch ook alleen maar echt komen MET een Opgestane Heiland? anders staren we ons toch alleen maar blind op een leeg graf en zien we niks anders.Daar juicht een toon, daar klinkt een stem, die galmt door gans Jeruzalen: de Heer'is waarlijk opgstaan en Hij is van-- en is er dan iets heerlijkers dan:ook van mij--- gezien, met ogen van geloof?In de gedaante van Zijn geopenbaarde Woord.Ook voor jou gezegende Paasdagen!
Ik heb een klacht over deze reactie


02 apr 2010, 17.59 uur
Door: Frans (84.85.130.xxx)
Het verschil bij Carla en bij mij zit 'm in het verschil hoe Hij ter sprake komt.
Ik heb een klacht over deze reactie


02 apr 2010, 17.56 uur
Door: Carla (83.87.28.xxx)
Beste nd,( 17.12 uur ) ja, zó zou je er ook naar kunnen kijken. En dat jij er zó naar kijkt, begrijp ik. Maar heus, ik geloof niet dat wij mensen vanaf de geboorte al reeds zondig zijn. En ik geloof niet in het reinigende bloed van Christus. Als mijn ziel zich verbind met dit onschuldig bloed, dan verbind ik mij met ál het onschuldig bloed, wat heden nog steeds vloeit. Zeeën vol. Als ik mij verbind met het dragen van het kruis, verbind ik mij met met allen die eronder gebukt gaan.Ook vandaag nog. Ja, het is vandaag goede Vrijdag. Ik heb mij vandaag verbonden met allen waar de duisternis over viel of nog valt. En ja, morgen zal ik stil zijn om de stem in mij te horen, die zegt....heus, het kán anders. Ook voor jou is er een nieuwe horizon, waar het licht en de warmte zichtbaar en voelbaar mogen worden. Pasen.Die hoop, dat vertrouwen, dat uitzicht vier ik elk jaar opnieuw. Met jou e.a., alleen op een andere wijze. Gezegende Paasdagen.
Ik heb een klacht over deze reactie


02 apr 2010, 17.29 uur
Door: Gardiaan (81.68.205.xxx)
Het mag bij @Carla over alles gaan als God en Zijn Lijdende Knecht Jezus Christus maar niet ter sprake komt.
Ik heb een klacht over deze reactie


volgende reacties >>  |    Pagina:  1  2  


Reageren op dit bericht?!

Uw naam

Uw e-mail

Uw reactie

 
     over deze site | contact