Kerknieuws.nl Gereformeerde Bond: Protesteer bij classis Zierikzee
ZO 19 mei 13:50  |  update 13:50
Twee bijbelvertalingen verschijnen in formaat dwarsliggerBisschoppen kritisch over doorbraak bij klonen van mensenKardinaal Rainer Maria WoelkiLeger des HeilsHomohuwelijk
Twee bijbelvertalingen verschijnen in formaat dwarsliggerBisschoppen kritisch over doorbraak bij klonen van mensenAartsbisschop Berlijn haalt uit naar graaiersLeger des Heils helpt meer mensenAnglicaanse kerk maakt bezwaar tegen homohuwelijk

vorig artikel ARTIKEL volgend artikel 

Gereformeerde Bond: Protesteer bij classis Zierikzee

Gereformeerde Bond: Protesteer bij classis Zierikzee
DI 23 feb 2010 | 11.58

De Gereformeerde Bond (GB) in de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) roept op tot protest van gemeenten tegen het besluit van de classis Zierikzee om geen tuchtprocedure te starten tegen ds. K. Hendrikse.

Dat schrijft de voorzitter van de Gereformeerde Bond, ds. H. J. Lam, in het jongste nummer van De Waarheidsvriend dat deze week verschijnt.

De classis Zierikzee besloot om geen tuchtprocedure te beginnen tegen ds. Hendrikse naar aanleiding van uitspraken van de Zeeuwse predikant in zijn boek 'Geloven in een God die niet bestaat'. Daarin stelt hij dat God niet bestaat maar gebeurt. Tegen dat besluit van de classis is door een aantal leden van de classis bezwaar aangetekend bij de regionale commissie voor bezwaren en geschillen.

Volgens ds. Lam kan dat bezwaar op grond van de kerkorde breder getrokken worden. "Als een gemeentelid, een ambtsdrager of een kerkenraad zich bezwaard voelt door een besluit van een kerkelijk lichaam, kan men een bezwaar indienen bij het desbetreffende regionale college voor de behandeling van bezwaren en geschillen”, aldus ds. Lam. „Een bezwaar kan slechts worden ingediend door iemand die "in zijn werkelijke belang of in zijn kerkelijke verantwoordelijkheid is getroffen". Dat betekent in dit geval dat bijvoorbeeld kerkenraden in de classis Zierikzee die het niet eens zijn met haar besluit, bezwaar kunnen maken tegen het besluit dat door deze classis op 3 februari genomen is", schrijft de voorzitter van de Gereformeerde Bond.

Lees verder in het Reformatorisch Dagblad







ARTIKEL DOORSTUREN
DOSSIER: Klaas Hendrikse
12.10.2012 | 'Het geloof bestaat niet maar ...
27.08.2012 | Het ware gezicht van Klaas ...
16.08.2012 | Dominee Klaas Hendrikse met ...
02.11.2011 | Gereformeerde Bond: Hendrikse ...
26.10.2011 | PKN: Hendrikse moet zelf ...
25.10.2011 | Hendrikse: De kerk had me eruit ...
21.10.2011 | Hendrikse rekent af met God, ...
18.10.2011 | Vijftiende druk voor Geloven in ...
06.07.2011 | Tweede boek Klaas Hendrikse ...
15.11.2010 |  Hendrikse: 'Dit is het hoogst ...
03.11.2010 | Hendrikse: 'Spreken over God? ...
28.06.2010 | Hendrikse en de Fijter spraken ...
31.05.2010 | Ds. Hendrikse schrijft nieuw ...
29.05.2010 | 'Duitse Klaas Hendrikse' wil ...
20.05.2010 | Classis blijft bij besluit over ...
02.04.2010 | In debat met Hendrikse
23.02.2010 | Gereformeerde Bond: Protesteer ...
19.02.2010 | Door Hendrikse praten over God ...
15.02.2010 | Confessioneel Beraad wil zaak ...
12.02.2010 | Hendrikse aan Plaisier: ...
11.02.2010 | Scriba PKN: 'Atheist stelt zich ...
09.02.2010 | Gereformeerde Bond: PKN moet ...
05.02.2010 | Beroep tegen einde zaak ...
05.02.2010 | Mogelijk vervolg op 'Geloven in ...
04.02.2010 | Reacties op besluit Hendrikse
04.02.2010 | Hendrikse vooral blij met synode
04.02.2010 | Procedure tegen Hendrikse stopt
20.01.2010 | Voor Hendrikse verandert er in ...
18.01.2010 | Hendrikse maakt het de classis ...
15.01.2010 | Hendrikse: 'Stop de tucht, ...
15.01.2010 | Brief Klaas Hendrikse
01.10.2009 | Moddergooien in Zierikzee
01.10.2009 | Classis nog niet klaar met ...
30.09.2009 | Wat te doen met Hendrikse?
24.06.2009 | Hendrikse: 'Ik verwacht ...
24.06.2009 | Ondervraging Hendrikse strandt
23.06.2009 | 'Geen sprake van kerkelijk ...
19.06.2009 | 'Procedure Hendrikse' gaat van ...
14.05.2009 | Commissie gaat ds. Hendrikse ...
17.04.2009 | Hendrikse: 'vrijzinnige ...
17.04.2009 | Toch procedure tegen Hendrikse
24.03.2009 | Geen maatregelen tegen Hendrikse
06.02.2009 | PKN-vicevoorzitter: Hendrikse ...
12.01.2009 | Plaisier: geen oordeel over ...
05.01.2009 | Ds. Hendrikse schrijft brief ...
21.11.2008 | 'Ds. Hendrikse legaliseert het ...
27.10.2008 | 'Antichristelijk virus in de ...
10.10.2008 |  Hendrikse op IKON-radio
08.10.2008 |  Remonstrantenlezing online te ...
08.10.2008 | Theologisch debat Hendrikse in ...
19.05.2008 | Procedure Hendrikse muurvast na ...
10.05.2008 | Hendrikse maakt iets los
07.04.2008 | PKN overweegt ...
21.01.2008 | Uitstel gesprek Hendrikse en ...
16.01.2008 | 'Klaas Hendrikse noemt geen ...
12.01.2008 | BN/De Stem: debat PKN doet ...
28.12.2007 | Classis zet procedure Hendrikse ...
18.12.2007 | 'Discussie niet in de media ...
17.12.2007 | PKN-leiding wil geen publiek ...
21.11.2007 | Atheďstische dominee schokt ...
19.11.2007 | PKN-scriba neemt afstand van ...
13.11.2007 | Boek atheďstische dominee ...
08.11.2007 | Predikant Hendrikse is gelovige ...
27.10.2007 | PKN-leiding kan niet ingrijpen
24.03.2007 | Dominee zonder God 'past niet ...
22.01.2007 | Dominee zonder godsvertrouwen
 


Stelling van de week
Omroepen medeverantwoordelijk voor beeld van religie
 eens
 oneens
 geen mening
 



Reacties

24 feb 2010, 17.29 uur
Door: n.d. (213.247.64.xxx)
Gardiaan, waarom niet meegaan?Zij deden dat ook nu met de nodige bezwaren,maar willen niet afscheiden.De GB heeft deze positie al vanaf 1907 BINNEN het raamwerk van de kerk in genomen.Heeft altijd al aan de bel getrokken bij besluiten, waar zij het niet mee eens waren.Helaas is de GB ook zelf verdeeld geraakt.Maar over dit topic zijn ze het blijkbaar wel eens: oproep om bezwaarschrift in te dienen.Doen dan toch? Niks mis aan.
Ik heb een klacht over deze reactie


24 feb 2010, 13.58 uur
Door: xerxes (81.207.35.xxx)
Helaas heeft @Gardiaan gelijk. De GB heeft veel te veel boter op het hoofd en is in zich zelf een zeer verdeeld huis. Maar @Gardiaan ND en mijn persoon stonden niet te juichen toen de GB meeging de nieuwe kerk in. Daar door ontstond er een scheur in het eens zo gereformeerde bolwerk.
Ik heb een klacht over deze reactie


24 feb 2010, 13.49 uur
Door: Gardiaan (81.68.205.xxx)
24 feb 2010, 12.08 uur Door: n.d. (213.247.64.xxx) @ND ze doen maar in die PKN;heel die GB is een papieren tijger als ze staan voor de zaak waar ze zeggen dat ze daar voor staan hadden ze nooit mee gegaan met het wangedrocht PKN,ze gillen wel maar gaan altijd met de stroom mee,alleen waar ze in dorpen de macht hebben kan een andere modaliteit het schudden.De GB zou is heel wat toontjes lager moeten gillen, het boter op het hoofd van deze club is vele kilo,s
Ik heb een klacht over deze reactie


24 feb 2010, 12.08 uur
Door: n.d. (213.247.64.xxx)
Gardiaan, de GB is volwaardig lid van de PKN.En niet uit op macht, maar het is hun wens, dat de kerk zich houdt aan Gods Woord,wil en wet.Dat ook daar JVDW, mensen zitten en zaten met een schandalig gedrag, waarvoor ze w.m.b. veroordeeld moeten worden en als zij een ambt bekleden per direkt daarvan ontheven moeten worden, houdt niet in ,dat anderen in de GB wel degelijk hun stem mogen laten en zelfs moeten laten horen.Jij wilt toch ook niet afgerekend worden op het wangedrag van een ander? Dat zou ook onterecht zijn.En dat houdt toch ook niet in, dat jij op persoonlijke titel dan altijd maar zou moeten zwijgen? Gardiaan:De PKN is een weliswaar onderling verdeelde, maar desalniettemin wel degelijk een volwaardige kerk.Jouw goed recht dat anders te zien uiteraard.
Ik heb een klacht over deze reactie


24 feb 2010, 10.59 uur
Door: P. Strootman (81.206.26.xxx)
@Frans: U schreef: 'Geloof is prachtig en onmisbaar maar het is er in net zoveel soorten als er mensen zijn'REACTIE: Paulus leerde: 'Één Here, eén geloof en één doop'Dit éne geloof is het geloof, dat de Geest die in Jezus woonde, óók in jezélf woont. Alle andere 'geloven' in dogma's en geloofsvoorstelligen zijn onbelangrijk! Jacobus schreef:'Gij gelooft dat er één God is?Daaraan doet gij goed(maar) dat geloven de boze geesten ook en zij sidderen'Al die geloofsverschillen over allerlei dogma's zeggen dus nog niets over ons geloof, of Gods Geest in ons woont! En dat is het éne geloof, wat Paulus bedoelde.En ter aanvulling op die tekst van Paulus: De Here was voor Paulus de Geest en die ene doop was géén waterdoop in welke vorm dan ook, maar het zich 'bekleden' met de Geest )Galaten 3.27). Paulus leert dus geen enkel riteel, óók geen Avondmaal.
Ik heb een klacht over deze reactie


24 feb 2010, 08.32 uur
Door: Frans (84.85.130.xxx)
@Beste Strootman, ik ga ervan uit dat niemand het weet en daarom denk ik bij mijzelf: Is het niet zo dat God overal is waar alles door zijn natuurwetten steeds verandert en wat wij evolutie en leven noemen, de vrucht van de schepping? Dat is de natuur, die van zichzelf goed is. Dat kan van de mens niet gezegd worden en ook niet dat God in de mens is. De mens is een zelfstandig denkend en actief wezen dat zijn eigen grillige weg gaat en waar God geen zeggenschap in heeft, want dan zouden er geen zondaren zijn. God en mens kunnen elkaar echter wel vinden en dat is dan geestelijk en gevoelsmatig zoals u bijvoorbeeld aanhaalt door filosofie, maar ook door intuïtie en noodzakelijke juiste gedachten. En die laatsten zijn doorslaggevend, De kerk wil ons de juiste gedachten bijbrengen met behulp van hun aangenomen stellingen, maar slaagt daar maar ten dele in omdat het meeste wat zij haar leden oplegt, gedragen wordt met geveinsde hoogmoed en zo geen betrouwbare mensen maakt. En zij die werkelijk overtuigd zijn, die hoor je niet of zij slaan door in dwaasheid omdat zij menen iets te weten. Geloof is prachtig en onmisbaar maar het is er in net zoveel soorten als er mensen zijn. Sommige voelen zich tot elkaar aangetrokken en vormen verenigingen. En de club van de gereformeerde bond is het niet eens met de club van de pkn.., en God kijkt niet eens meer.., want Hij weet dat dit gezeur nooit zal ophouden. En God weet ook dat de zich vrij en gelukkig voelende mens ook vrij denkt en die slaat Hij gade met een glimlach.
Ik heb een klacht over deze reactie


23 feb 2010, 23.10 uur
Door: Jan van der Waal (77.167.111.xxx)
@Aragorn: Laten we het niet hebben over kinderverkrachters. Daar weet ik voldoende van. Ga dit niet als scheldpartij hier aan een ander verwijten. Ingewijden weten wat ik bedoel. Maar als u stront wilt gooien dan wil ik dat doen met naam en toenaam. Als het u belieft. Binnen de GB uiteraard. Zullen we beginnen met voorgangers. Daarna ambtsdragers en daarna nog vele soorten van het vrome volk dat Hem denkt te verheugen?Hou er mee op is mijn advies. Laat het rusten. Alstublieft.
Ik heb een klacht over deze reactie


23 feb 2010, 22.30 uur
Door: Aragorn (94.210.218.xxx)
Gardiaan, gardiaan, je kunt niet eens fatsoenlijk Nederlands schrijven... of ben je dronken? Wie geeft jou het recht om te bepalen wat wel en wat geen kerk is? Die club kinderverkrachters van joyu, is dat dan wat we ons bij kerk moeten voorstellen? Ga je een poosje schamen.
Ik heb een klacht over deze reactie


23 feb 2010, 20.36 uur
Door: Gardiaan (81.68.205.xxx)
@ND de GB is geen kerk maar een modaliteit in de PKN die waar ze zelf de macht hebben voor een ander geen milimeter ruimte laten;deze club GB kan beter haar mond houden;uitgerekend hen zijn altijd uit op macht.En welke kerk moeten ze oproepen de PKN is geen kerk maar een kerkgemeenschap die aan haar eigen regels voorbij gaat anders hadden ze wel degelijk maatregelen genoemen doen ze niet ze zijn bang en willen geen gedoe;kortom loos geroep van de GB.
Ik heb een klacht over deze reactie


23 feb 2010, 20.26 uur
Door: n.d. (213.247.64.xxx)
GARDIAAN HET IS HUN VOLSTE RECHT EN OOK HUN PLICHT DE KERK OP TE ROEPEN TOT ZUIVERING EN VERWIJDERING VAN DWALINGEN.Als ze dat niet doen, zijn ze nalatig in veler ogen.Als ze het wel doen, is het blijkbaar overbodig. zo te lezen...Wat het uitwerkt ligt niet bij hen, maar bij de synode en classis.
Ik heb een klacht over deze reactie


23 feb 2010, 19.37 uur
Door: Gardiaan (81.68.205.xxx)
De GB is weer aan het oproepen;loze woorden wellicht.
Ik heb een klacht over deze reactie


23 feb 2010, 18.39 uur
Door: zxcvb (83.119.150.xxx)
Is de Heere Jezus dan niet opgevaren in de hemel (lichamelijk?)
Ik heb een klacht over deze reactie


23 feb 2010, 14.34 uur
Door: P. Strootman (81.206.26.xxx)
Buurman:Sorry, maar als u uw vraag opnieuw stelt, wil ik hem (indien mogelijk) gaarne beantwoorden.
Ik heb een klacht over deze reactie


23 feb 2010, 13.20 uur
Door: Buurman (77.160.139.xxx)
Dag Strootman; u bent mij ergens nog een antwoord schuldig....
Ik heb een klacht over deze reactie


23 feb 2010, 13.13 uur
Door: P. Strootman (81.206.26.xxx)
Hans Joachim Storig schreef in zijn zijn boek 'Geschiedenis van de Filosofie' dat de Wijsgeer Bruno leerde dat God de wereld niet van buitenaf regeert, zoals een menner zjn paarden. En ik voeg daar aan toe: God staat niet boven of buiten de wereld, maar Hij is IN de wereld, zoals de Geest van God ook IN de mens is. Wie de Geest buiten zichzelf zoekt, vindt Hem niet! Zoals het in de Macrokosmos (de wereld) is, zo is het ook in de microkosmos, de mens. Bovendien: Wat helpen al die protesten tegen Hendrikse? Er zijn veel teveel dogma's vastgelegd.
Ik heb een klacht over deze reactie




Reageren op dit bericht?!

Uw naam

Uw e-mail

Uw reactie

 
     over deze site | contact