Kerknieuws.nl 'Procedure Hendrikse' gaat van start
VR 24 mei 18:52  |  update 18:52
GeloofRaam stukVVPCatharijneconventNBG
Asiel terecht geweigerd om twijfel bekeringKerk Vaassen met luchtbuks beschotenVVP verspreidt liturgiekrantCatharijneconvent neemt erfgoedtaken SKKN overBijbelgenootschappen bijeen in Egmond aan Zee

vorig artikel ARTIKEL volgend artikel 

'Procedure Hendrikse' gaat van start

'Procedure Hendrikse' gaat van start
VR 19 jun 2009 | 15.45

De atheïstische dominee Klaas Hendrikse (foto) zal zich aanstaande dinsdag moeten verantwoorden tegenover een afvaardiging van de classis Zierikzee die hem zal bevragen over zijn boek 'Geloven in een God die niet bestaat'.

In het in 2007 verschenen controversiële boek legt Hendrikse uit dat 'God niet bestaat, maar dat God gebeurt'. Het leverde de dominee uit Zeeland naast populariteit ook veel kritiek op. Een kerkelijke procedure werd tegen hem gestart om te kijken of er voor hem en zijn gedachten ruimte was binnen de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). Dinsdag zal Hendrikse zich hier over moeten verantwoorden.

Een vierkoppige commissie zal dan spreken met Hendrikse en zijn kerkenraad.

Het verhoor zal zich toespitsen op vijf onderwerpen, naar aanleiding van de uitspraken van Hendrikse in zijn boek. Deze onderwerpen zijn:

Over God
Hendrikse schrijft dat er veel misverstanden bestaan over God. De eigenschappen die aan God ‘gegeven’ zijn, kloppen niet. Een totaal ander Godsbeeld is nodig.
Kritiek: Deze benadering van God lijkt in strijd te zijn met het protestantse godsbeeld zoals dat staat omschreven in de kerkorde en zoals dat beleden wordt in de kerk. Of vallen deze twee benaderingen van God met elkaar te rijmen?

Over Jezus Christus
Hendrikse haalt Jezus van zijn voetstuk af en schrijft dat men Hem niet nodig heeft om in God te geloven.
Kritiek: Ook nu is weer de vraag hoe deze geloofsopvattingen zich verhouden tot datgene wat de kerk aanneemt, namelijk dat Jezus Christus Heer en Verlosser is.

Over de Bijbel
Volgens Hendrikse is de Bijbel niet het woord van God, maar veel meer een verzameling verhalen over religieuze belevenissen van personen.
Kritiek: De kerk belijdt juist gehoorzaamheid aan de Schrift. Is een andere benadering van de Bijbel wel christelijk?

Over de kerk
In zijn boek schetst Hendrikse een beeld van een ideale kerk, een kerk als eetcafé, waar op een gemakkelijke manier met het geloof wordt omgegaan.
Kritiek: De commissie wil weten of er bij zo’n kerkdienst nog wel sprake kan zijn van een christelijke kerkdienst.

Over het ambt
Hendrikse is niet het schoolvoorbeeld van de klassieke predikant en dat benadrukt hij nog eens in zijn boek.
Kritiek: Mogen predikanten zich zo gedragen? Zijn de uitspraken niet in strijd met de ambtsgelofte die elke predikant moet uitspreken?

Zowel de commissie als Hendrikse wilden geen commentaar of uitleg geven. Een mediastilte is ingesteld om in alle rust naar de ondervraging toe te kunnen leven.

Bron: IKON-E.J. Tillema







ARTIKEL DOORSTUREN
Uw e-mail

Emailadres van uw vriend(in):  

Uw tekst:

DOSSIER: Klaas Hendrikse
12.10.2012 | 'Het geloof bestaat niet maar ...
27.08.2012 | Het ware gezicht van Klaas ...
16.08.2012 | Dominee Klaas Hendrikse met ...
02.11.2011 | Gereformeerde Bond: Hendrikse ...
26.10.2011 | PKN: Hendrikse moet zelf ...
25.10.2011 | Hendrikse: De kerk had me eruit ...
21.10.2011 | Hendrikse rekent af met God, ...
18.10.2011 | Vijftiende druk voor Geloven in ...
06.07.2011 | Tweede boek Klaas Hendrikse ...
15.11.2010 |  Hendrikse: 'Dit is het hoogst ...
03.11.2010 | Hendrikse: 'Spreken over God? ...
28.06.2010 | Hendrikse en de Fijter spraken ...
31.05.2010 | Ds. Hendrikse schrijft nieuw ...
29.05.2010 | 'Duitse Klaas Hendrikse' wil ...
20.05.2010 | Classis blijft bij besluit over ...
02.04.2010 | In debat met Hendrikse
23.02.2010 | Gereformeerde Bond: Protesteer ...
19.02.2010 | Door Hendrikse praten over God ...
15.02.2010 | Confessioneel Beraad wil zaak ...
12.02.2010 | Hendrikse aan Plaisier: ...
11.02.2010 | Scriba PKN: 'Atheist stelt zich ...
09.02.2010 | Gereformeerde Bond: PKN moet ...
05.02.2010 | Beroep tegen einde zaak ...
05.02.2010 | Mogelijk vervolg op 'Geloven in ...
04.02.2010 | Reacties op besluit Hendrikse
04.02.2010 | Hendrikse vooral blij met synode
04.02.2010 | Procedure tegen Hendrikse stopt
20.01.2010 | Voor Hendrikse verandert er in ...
18.01.2010 | Hendrikse maakt het de classis ...
15.01.2010 | Hendrikse: 'Stop de tucht, ...
15.01.2010 | Brief Klaas Hendrikse
01.10.2009 | Moddergooien in Zierikzee
01.10.2009 | Classis nog niet klaar met ...
30.09.2009 | Wat te doen met Hendrikse?
24.06.2009 | Hendrikse: 'Ik verwacht ...
24.06.2009 | Ondervraging Hendrikse strandt
23.06.2009 | 'Geen sprake van kerkelijk ...
19.06.2009 | 'Procedure Hendrikse' gaat van ...
14.05.2009 | Commissie gaat ds. Hendrikse ...
17.04.2009 | Hendrikse: 'vrijzinnige ...
17.04.2009 | Toch procedure tegen Hendrikse
24.03.2009 | Geen maatregelen tegen Hendrikse
06.02.2009 | PKN-vicevoorzitter: Hendrikse ...
12.01.2009 | Plaisier: geen oordeel over ...
05.01.2009 | Ds. Hendrikse schrijft brief ...
21.11.2008 | 'Ds. Hendrikse legaliseert het ...
27.10.2008 | 'Antichristelijk virus in de ...
10.10.2008 |  Hendrikse op IKON-radio
08.10.2008 |  Remonstrantenlezing online te ...
08.10.2008 | Theologisch debat Hendrikse in ...
19.05.2008 | Procedure Hendrikse muurvast na ...
10.05.2008 | Hendrikse maakt iets los
07.04.2008 | PKN overweegt ...
21.01.2008 | Uitstel gesprek Hendrikse en ...
16.01.2008 | 'Klaas Hendrikse noemt geen ...
12.01.2008 | BN/De Stem: debat PKN doet ...
28.12.2007 | Classis zet procedure Hendrikse ...
18.12.2007 | 'Discussie niet in de media ...
17.12.2007 | PKN-leiding wil geen publiek ...
21.11.2007 | Atheïstische dominee schokt ...
19.11.2007 | PKN-scriba neemt afstand van ...
13.11.2007 | Boek atheïstische dominee ...
08.11.2007 | Predikant Hendrikse is gelovige ...
27.10.2007 | PKN-leiding kan niet ingrijpen
24.03.2007 | Dominee zonder God 'past niet ...
22.01.2007 | Dominee zonder godsvertrouwen
 


Stelling van de week
Kerken moeten een actieve rol spelen in het verwerken van nationale rouw
 Mee eens
 Oneens
 Geen mening
 



Reacties ( lijst van 1 t/m 15 van de 55 reacties )

26 jun 2009, 12.19 uur
Door: n.d. (213.247.64.xxx)
Dat staat je vrij!Waarom dat hier neerzetten overigens?
Ik heb een klacht over deze reactie


24 jun 2009, 21.38 uur
Door: Nico van der Perk (84.80.225.xxx)
Als Klaas Hendrikse uit de kerk wordt gezet, stap ik er ook uit.
Ik heb een klacht over deze reactie


23 jun 2009, 10.34 uur
Door: Darby (81.206.154.xxx)
Waardoor laat de Christelijke kerk zich leiden? Door de door GOD geinspireerde Bijbel! En niet door allerlei geschriften van mensen er omheen zoals kerkorden en geloofsbelijdenissen, catechismus, dortse leerregels enz.. de zogenaamde formulieren van eenigheid. Eenigheid?? De formulieren van onenigheid!! Een dominee zoals Hendrikse raakt er aleen maar van in de war zodat hij volledig het zicht op God verliest. zucht,..Dan had ie maar een vak moeten leren.
Ik heb een klacht over deze reactie


22 jun 2009, 19.05 uur
Door: Bert (24.132.21.xxx)
@ Karel: amen ! Het kan nooit kwaad om ingesleten denkbeelden eens tegen het licht te houden, anders zouden we vandaag de dag ook nog steeds denken dat de zon om de aarde draait.
Ik heb een klacht over deze reactie


22 jun 2009, 17.15 uur
Door: n.d. (213.247.64.xxx)
Die ruimte heeft hij buiten de kerk, maar niet er binnen.Wie het bestaan van God ontkent past niet in de PKN, waar in de grondslag staat,dat de kerk belijdt, dat Gods woord het fundament is van haar belijden.Dus ook het BESTAAN van God.En niet een GAANDE "god".Als de PKN dit tolereert ondergraaft zij haar eigen belijden.
Ik heb een klacht over deze reactie


22 jun 2009, 16.10 uur
Door: karel (82.168.108.xxx)
Het zou beter zijn als de denkpolitie eens ophoudt. Triest dat vrijzinnigen tegenwoordig kennelijk verantwoording dienen af te leggen, terwijl orthodoxe lieden ongeremd mensen verhaaltjes mogen vertellen. Je hoeft het niet met Hendrikse eens te zijn om hem toch op zijn minst de ruimte te gunnen voor het ventileren van zijn visie.
Ik heb een klacht over deze reactie


22 jun 2009, 13.03 uur
Door: n.d. (213.247.64.xxx)
Carla en Jaapo, dat weten wij als rechtszinnigen ook wel! Dat is al twee eeuwen zo. Maar niet in de lijn van de reformatie,waar o.a. luther zich afvroeg: hoe word ik rechtvaardig voor God?Het humanisme en liberalisme is mede de oorzaak van de achteruitgang in de kerk.
Ik heb een klacht over deze reactie


21 jun 2009, 21.45 uur
Door: mia (213.10.234.xxx)
Over het Ambt ?..dan kan Hendrikse beter in de kerk gaan zitten bij de gemeente,en luisteren naar de predikant ,hij die de preek van de zondag doet ,van hoe het evangelie voor de de week is en niet alleen luisteren maar ook in daad.Luisteren naar Godswoord !..Hendriksen moet echt nog leren ( denk ik )Maar hij is geen slecht mens..en gaat goed met mensen om.Allen als predikant ! nee,ik heb enkel preken hier van deze Dominee gehoord.
Ik heb een klacht over deze reactie


21 jun 2009, 21.39 uur
Door: mia (213.10.234.xxx)
De kerk is geen comsumtie plaats.Waarom zou het dan makkelijker zijn om over het geloof te praten.Tsja dan ook maar een biertje voor de heren en een wijntje voor de dames en sigaartje voor Hendriksen...En maar hopen dat het sigaartje in rook op zal gaan met de duivel.
Ik heb een klacht over deze reactie


21 jun 2009, 21.33 uur
Door: mia (213.10.234.xxx)
Over de bijbel weet ik niet !.Ik twijfel geen moment aan het woord van de bijbel.Maar de verschillende leraren apostelen,..zij komen toch van God ?Volgens mij hebben de schrijvers van de bijbel ook veel mee gemaakt en daarom kunnen om zetten in Gods bedoeling zijn woord.Want ook zij kunnen goed spreken over de duivel .het kwade enz...en bekering !
Ik heb een klacht over deze reactie


21 jun 2009, 21.29 uur
Door: mia (213.10.234.xxx)
Om in God te geloven heb je Jezus als voorbeeld nodig. Jezus verlangde naar God ,naar zijn liefde.Wij vragen ook altijd zo veel van God ! Maar mogen wij eens niet aan God denken..zijn wij niet wat gemak zuchtig om alles van God te verwachten ?Soms schrik ik wat mensen bidden en vragen aan God .Het lijkt er niet op.
Ik heb een klacht over deze reactie


21 jun 2009, 21.23 uur
Door: mia (213.10.234.xxx)
Ik heb al eens eerder over gehad.God kan ook een soort van projectie zijn.Het is toch de onzichbare God ?God ,het woord God betekent LIEFDE,.en Jezus mens.Zichbaar was Jezus voor de mens.Maar God was niet te zien,wel bij hem en met hem en IN hem.Onzichbaar,.Hij schreeuwde ook ,"mijn God ! Waarom hebt U mij verlaten...door zij grote liefde in woord en daad voor God,heeft Jezus het leven behouden.Zo denk ik er over..Dat God waarschijnlijk een projectie is,hij is overal waar het nodig is ,..
Ik heb een klacht over deze reactie


21 jun 2009, 10.32 uur
Door: xerxes (81.207.35.xxx)
Die Mr.J. een ex gb´er, hoe is het mogelijk?!
Ik heb een klacht over deze reactie


21 jun 2009, 01.00 uur
Door: Carla (83.87.28.xxx)
Precies Jaapo. Zo voelt het voor mij ook. Een prachtige inspiratiebron.
Ik heb een klacht over deze reactie


21 jun 2009, 00.00 uur
Door: jaapo (80.61.173.xxx)
Foutje: Zij worden geïnspireerd door wat mensen over God geschreven hebben. In hun optiek is de Bijbel niet het Woord van God, maar een verzameling verhalen, gedichten en kronieken van verschillende mensen over hun verhouding tot God en hoe God zich verhoudt tot de mensen. Dat gaat tegen de andere godsbeelden en bijbeluitleg, die de rechtzinnigen hebben, maar dat wisten we dus al lang. De vrijzinnigheid (waarin ook weer gradaties) bestaat al heel lang en zijn gewoon in de PKN-wording meegenomen.
Ik heb een klacht over deze reactie


volgende reacties >>  |    Pagina:  1  2  3  4  


Reageren op dit bericht?!

Uw naam

Uw e-mail

Uw reactie

 
     over deze site | contact