Kerknieuws.nl Hendrikse: 'vrijzinnige gedachtes tolereren'
ZO 19 mei 03:31  |  update 03:31
Twee bijbelvertalingen verschijnen in formaat dwarsliggerBisschoppen kritisch over doorbraak bij klonen van mensenKardinaal Rainer Maria WoelkiLeger des HeilsHomohuwelijk
Twee bijbelvertalingen verschijnen in formaat dwarsliggerBisschoppen kritisch over doorbraak bij klonen van mensenAartsbisschop Berlijn haalt uit naar graaiersLeger des Heils helpt meer mensenAnglicaanse kerk maakt bezwaar tegen homohuwelijk

vorig artikel ARTIKEL volgend artikel 

Hendrikse: 'vrijzinnige gedachtes tolereren'

VR 17 apr 2009 | 11.20

Het besluit van de classis Zierikzee om de kerkelijke procedure tegen de 'atheïstische dominee' Klaas Hendrikse voort te zetten, was voor Hendrikse een 'onverwachte wending'. "Het is afwachten wat de toekomst brengt".

Gisteravond vergaderden zowel de classis Zierikzee als de classis Walcheren (in beide classes is Hendrikse als predikant actief) over de vraag wat er gedaan moet worden met de predikant die bekend werd dankzij zijn boek 'geloven in een God die niet bestaat'. Zierikzee wil een onderzoek instellen naar de predikant om te zien of de geloofsleer onrecht wordt aangedaan. Walcheren wil dit niet.

Hendrikse had verwacht dat beide classes van het idee van een onderzoek af zouden stappen. Hij voelt zich dan nu ook verward. "Wat er nu gaat gebeuren is nog onduidelijk," vertelt Hendrikse, "allereerst zal gekeken worden of er een nieuwe procedure tegen mij gestart zal worden, of dat de vorige procedure zal worden vervolgd. Wat de uiteindelijke uitkomst zal zijn, is nog geheel onduidelijk".

De leden van de gemeenten waar Hendrikse predikt, blijven hem steunen. "Ik voel me op mijn plaats in deze vrijzinnige gemeenten. Ik wil er niet weg".

Hendrikse hoopt dat er in de toekomst ruimte blijft voor vrijzinnige geluiden binnen de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). Dat is ook het uiteindelijke doel geweest van zijn boek: de vrijzinnige geluiden laten horen, omdat die een plaats verdienen in de kerk.

"De PKN zegt dat zij pluriform is, maar het klinkt nog niet van harte. De kerk lijkt steeds orthodoxer te worden en dat is geen ideale ontwikkeling: duizenden mensen verlaten de kerk en de PKN wordt een orthodox bolwerk. De vrijzinnige geluiden moeten getolereerd worden om inderdaad een pluriforme kerk met toekomst te creëren".

Bron: IKON-E.J. Tillema

Lees ook: Toch procedure tegen Hendrikse







ARTIKEL DOORSTUREN
DOSSIER: Klaas Hendrikse
12.10.2012 | 'Het geloof bestaat niet maar ...
27.08.2012 | Het ware gezicht van Klaas ...
16.08.2012 | Dominee Klaas Hendrikse met ...
02.11.2011 | Gereformeerde Bond: Hendrikse ...
26.10.2011 | PKN: Hendrikse moet zelf ...
25.10.2011 | Hendrikse: De kerk had me eruit ...
21.10.2011 | Hendrikse rekent af met God, ...
18.10.2011 | Vijftiende druk voor Geloven in ...
06.07.2011 | Tweede boek Klaas Hendrikse ...
15.11.2010 |  Hendrikse: 'Dit is het hoogst ...
03.11.2010 | Hendrikse: 'Spreken over God? ...
28.06.2010 | Hendrikse en de Fijter spraken ...
31.05.2010 | Ds. Hendrikse schrijft nieuw ...
29.05.2010 | 'Duitse Klaas Hendrikse' wil ...
20.05.2010 | Classis blijft bij besluit over ...
02.04.2010 | In debat met Hendrikse
23.02.2010 | Gereformeerde Bond: Protesteer ...
19.02.2010 | Door Hendrikse praten over God ...
15.02.2010 | Confessioneel Beraad wil zaak ...
12.02.2010 | Hendrikse aan Plaisier: ...
11.02.2010 | Scriba PKN: 'Atheist stelt zich ...
09.02.2010 | Gereformeerde Bond: PKN moet ...
05.02.2010 | Beroep tegen einde zaak ...
05.02.2010 | Mogelijk vervolg op 'Geloven in ...
04.02.2010 | Reacties op besluit Hendrikse
04.02.2010 | Hendrikse vooral blij met synode
04.02.2010 | Procedure tegen Hendrikse stopt
20.01.2010 | Voor Hendrikse verandert er in ...
18.01.2010 | Hendrikse maakt het de classis ...
15.01.2010 | Hendrikse: 'Stop de tucht, ...
15.01.2010 | Brief Klaas Hendrikse
01.10.2009 | Moddergooien in Zierikzee
01.10.2009 | Classis nog niet klaar met ...
30.09.2009 | Wat te doen met Hendrikse?
24.06.2009 | Hendrikse: 'Ik verwacht ...
24.06.2009 | Ondervraging Hendrikse strandt
23.06.2009 | 'Geen sprake van kerkelijk ...
19.06.2009 | 'Procedure Hendrikse' gaat van ...
14.05.2009 | Commissie gaat ds. Hendrikse ...
17.04.2009 | Hendrikse: 'vrijzinnige ...
17.04.2009 | Toch procedure tegen Hendrikse
24.03.2009 | Geen maatregelen tegen Hendrikse
06.02.2009 | PKN-vicevoorzitter: Hendrikse ...
12.01.2009 | Plaisier: geen oordeel over ...
05.01.2009 | Ds. Hendrikse schrijft brief ...
21.11.2008 | 'Ds. Hendrikse legaliseert het ...
27.10.2008 | 'Antichristelijk virus in de ...
10.10.2008 |  Hendrikse op IKON-radio
08.10.2008 |  Remonstrantenlezing online te ...
08.10.2008 | Theologisch debat Hendrikse in ...
19.05.2008 | Procedure Hendrikse muurvast na ...
10.05.2008 | Hendrikse maakt iets los
07.04.2008 | PKN overweegt ...
21.01.2008 | Uitstel gesprek Hendrikse en ...
16.01.2008 | 'Klaas Hendrikse noemt geen ...
12.01.2008 | BN/De Stem: debat PKN doet ...
28.12.2007 | Classis zet procedure Hendrikse ...
18.12.2007 | 'Discussie niet in de media ...
17.12.2007 | PKN-leiding wil geen publiek ...
21.11.2007 | Atheïstische dominee schokt ...
19.11.2007 | PKN-scriba neemt afstand van ...
13.11.2007 | Boek atheïstische dominee ...
08.11.2007 | Predikant Hendrikse is gelovige ...
27.10.2007 | PKN-leiding kan niet ingrijpen
24.03.2007 | Dominee zonder God 'past niet ...
22.01.2007 | Dominee zonder godsvertrouwen
 


Stelling van de week
Omroepen medeverantwoordelijk voor beeld van religie
 eens
 oneens
 geen mening
 



Reacties ( lijst van 1 t/m 15 van de 57 reacties )

23 apr 2009, 13.42 uur
Door: n.d. (212.45.52.xxx)
Buurman, ook in de PKN zijn ondeskundigen genoeg op kennisniveau van de kerkgeschiedenis. Mee eens, maar dat was de vraag niet van Nick. Vandaar.
Ik heb een klacht over deze reactie


23 apr 2009, 11.00 uur
Door: Buurman (77.160.139.xxx)
n.d., je meldt dat er mensen zijn die op kerkelijk niveau van toeten noch blazen wisten en achter hen aangelopen zijn die bleven en zich nu HHK moeten noemen. Dat zal zeker waar zijn. Maar ik vrees dat de club die op kerkelijk niveau van toeten noch blazen wisten en achter hen aangelopen zijn die de PKN oprichtten veel groter is.
Ik heb een klacht over deze reactie


20 apr 2009, 12.12 uur
Door: n.d. (212.45.52.xxx)
Nick, meningen over een boek kunnen verschillen. DAARUIT heb ik ook niet mijn conclusie getrokken over Hendrikse. Ik heb bewust gekozen voor zijn persoonlijke interview op deze site, waarin hij ZELF aan het woord is. En dat was duidelijk genoeg.DAT zijn zijn letterlijke woorden.Volgens hem is wat anderen God noemen een gaande beweging in mensen onderling.En is God niet de Eeuwige en Onveranderlijke, zoals Hij Zich Zelf in de bijbel openbaart: Ik zal zijn,die IK zijn zal. Ik ben de Alfa en de Omega.Dan is aan anderen de keuze: je gelooft wat Hendrikse zegt of je gelooft wat God over Zichzelf in Zijn aan ons geopenbaarde Woord zegt.Een tussenweg is voor mij onmogelijk.Wat betreft de bewuste keuzes van degenen,die in 2004 zijn weggegaan ,het volgende: Inderdaad zij daar mensen bij, die van toeten noch blazen wisten op kerkelijk nivweau en maar zo achter de mening van anderen of predikanten zijn aangelopen, helaas. Desalniettemin: als de fusie er niet was doorgedrukt, was die ellendige uitloop er ook nog niet gekomen. En dat was me heel wat waard geweest, eerlijk gezegd.verder: die uitloop was m.i. voor mij persoonlijk nog een station te vroeg, maar het is toch helaas maar gebeurd na die fusie. En dat betreur ik zeer.
Ik heb een klacht over deze reactie


20 apr 2009, 08.21 uur
Door: Ronald (80.57.125.xxx)
@ Mia, De eerste stap is altijd de moeilijkste maar daarna gaat het steeds beter. Het gebed is immers zeer vertrouwelijk en je mag met jouw eigen woorden en gedachten deze opzenden naar de Hemel. God luisterd, wees daarvan overtuigt. Alleen zijn zijn wegen en oplossingen vaak anders dan jezelf voor ogen hebt. Maar achteraf zijn Zijn oplossingen altijd beter. Door gebedservaringen groeit de mens dichter naar zijn Heer en Heiland toe. Het komt allemaal goed. groet Ronad
Ik heb een klacht over deze reactie


20 apr 2009, 08.12 uur
Door: mia (213.10.234.xxx)
Ja Ronald ...dit is juist.Bidden vondt ik moeilijk.Ik dacht het helpt niet.De kwellingen bleven door gaan.En toen heeft CP mij geholpen met hem samen in gebed te gaan als ik bij hen ben,samen bidden vindt ik heel fijn als de Dominee hard op bid.Het komt dan heel goed door.:) En ik krijg ook gebeden en mooie teksten van CP.Dit helpt nu met de dag ! :)
Ik heb een klacht over deze reactie


20 apr 2009, 00.27 uur
Door: Ronald (80.57.125.xxx)
@ Mia, beste Mia, Jezus liet ons juist zien datwij veel moeten bidden. ons gevoel en geweten is niet altijd de juiste raadmeester. het gebed wel. In het gebed kan veel. ook Jezus bad tot God toen hij wist dat hij opgehaald werd uit de hof tot zijn vader. Niet mijn wil maar uw wil geschiede! het gebed is het enige wat een chrtisten heeft om in contact te komen met God. Groet Ronald
Ik heb een klacht over deze reactie


19 apr 2009, 22.14 uur
Door: mia (213.10.234.xxx)
maar Gielah ?Ik geloof niet dat je het geloof leert kennen door te bidden. Maar wel door durven te leven..Struikelblokken,vallen en opstaan..Bidden is wel iets anders ,vindt ik Gielah.
Ik heb een klacht over deze reactie


19 apr 2009, 21.44 uur
Door: mia (213.10.234.xxx)
Dank je wel Gielah :)
Ik heb een klacht over deze reactie


19 apr 2009, 21.34 uur
Door: Gielah (62.251.79.xxx)
Toch hebben we het geloof niet zelf gemaakt, Mia: we hebben het gekregen van God. Dat bedoelde ik. Omdat alle christenen het van God gekregen hebben, dan zal de basis van het geloof dus ook voor iedereen gelijk zijn. Het komt immers van dezelfde Afzender!! Natuurlijk is de een er meer met zijn verstand mee bezig en de ander meer met zijn gevoel, omdat mensen nu eenmaal hun eigen aard en karakter hebben en ook hun eigen taak en opdracht in het leven. Niet iedereen hoeft een evangelist of een leraar of een profeet of een oudste te zijn.... er zijn meer talenten, die God aan Zijn kinderen heeft uitgedeeld. Maar het van God gekregen geloof wijkt in de hoofdzaak dus nooit af. Dat u dat ook van binnen vóelt - dat is een goede zaak. Maar... nogmaals.... het feit dat u het voelt, betekent nog niet, dat u dat geloof persoonlijk gemaakt hebt en dat het niet van God komt. In een gezang staat daar over: 'Het vloeit UIT God en het vloeit TOT God.' Wij mogen er van genieten en er kracht uit halen en erover getuigen - maar het is van God! Meneer Hendrikse heeft die hoofdzaak van het geloof, die alle christenen over de hele wereld hebben, dat God bestaat, niet. Kan zo iemand christenen steunen in hun geloof? Hij heeft het zelf niet! Daarom zou hij moeten gaan bidden om het geloof te krijgen - dat kan en dat mag. Maar tot die tijd, dat hij het gekregen heeft, kan hij beter geen andere christenen onderwijzen - hij heeft zelf nog onderwijs nodig, want de basis ontbreekt.
Ik heb een klacht over deze reactie


19 apr 2009, 20.47 uur
Door: mia (213.10.234.xxx)
Ow Gielah ! :) Het GELOOF is persoonlijk !Het geloof ervaar je in je,de BRON ! De Bron van je leven Gielah !..Laten wij niet altijd in moeilijke termen spreken lieve Gielah.Doe eens zonder bijbelteksten,en spreek eens eenvoudig..dan dit EZELTJE beter mee komen.....
Ik heb een klacht over deze reactie


19 apr 2009, 20.35 uur
Door: Tim (83.87.180.xxx)
Kerken: vrij van God en deel van de wereld...
Ik heb een klacht over deze reactie


19 apr 2009, 19.48 uur
Door: Gielah (62.251.79.xxx)
@ Ronald: helemaal accoord. @ Jaapo: Nee... het geloof is niet persóónlijk. Hoe komt u daarbij? Het geloof is een geschenk van God, van Bovenaf in ons uitgestort en het is bovendien ons behoud. Niemand kan iets aannemen, of het moet hem van Bovenaf geschonken zijn, zoals er staat. Niets van uzelf kan u behouden. Niets.... helemaal niets. Hoe kan het dan iets persoonlijks zijn.... iets van eigen aanleg... eigen keuze.... of naar eigen smaak? Absoluut en helemaal niet! U had geen inspraak in uw natuurlijke geboorte en u hebt al evenmin inspraak in uw geloof ( dus uw wedergeboorte, uw geboorte uit God, uw geboorte van Bovenaf). Ik geef het u uit Gods Woord zelf: 'Want door genade zijt gij behouden, door het geloof en dat NIET uit uzelf - het is een gave van God, NIET uit werken, opdat niemand roeme.' ( Efese 2:8). Als u inderdaad wedergeboren bént, dan zult u dit allang weten, maar in dat geval had u die inzending hieronder niet kunnen schrijven. Bent u NIET wedergeboren ( en meer smaken zijn er niet bij God), dan zult u hierover waarschijnlijk alleen maar boos en narrig worden, maar dat valt aan gelovige christenen niet te verwijten, want die hebben de weg naar het heil ook niet bedacht: dan moet u bij God zijn. Die geeft niet aan ieder zijn eigen soort geloof, maar Die geeft aan al Zijn uitverkorenen HET geloof, Zijn eigen, zaligmakende geloof. Van dát geloof vroeg Jezus Zich af, sprekend over de eindtijd: 'Maar als de Zoon des Mensen komt, zal Hij dan HET geloof vinden op aarde?' Dat ging duidelijk niet over een of ander privégeloof, waarmee men zich datgene, wat men van God niet wenst, van het lijf kan houden.
Ik heb een klacht over deze reactie


19 apr 2009, 19.11 uur
Door: Ronald (80.57.125.xxx)
@ Jaapo. Ik denk dat u erg ongenuanceerd allerlei zaken als weinig pastoraal en tunnelvisie etc. naar voren brengt om aan te tonen dat dhr. Hendrikse eigenlijk een zoekende .... Ja wat? Ik noem hem in deze situatie toch eenantichrist. Ook @Mia denkt dat het allemaal zo zielig is voor die arme mijnheer Hendrikse maar daar gaat het niet om. @Gielah heeft het duidelijk beschreven, ik zelf ook. Het gaat hier om het feit dat dhr. Hendrikse er prat op gaat te geloven c.q. overtuigt is dat GOD NIET BESTAAT!! En dat hij recht heeft op een plaats op de preekstoel. Je bent voor of tegen God. Er zijn geen andere alternatieven!. Natuurlijk kan iedereen zich bekeren maar zolang dhr. Hendrikse dit geloof aanhangt moet hij andere werk doen. Misschien Humanistisch taadsman of zo. De Bijbel is erg duidelijk. Ik veroordeel de man niet maar neem hem kwalijk dat hij andere christenen op een dwaalpad brengt met zijn leer. En dat kan niet. Daarom verbaast het mij keer op keer dat velen hier spreken van uit een eigen emotioneel gevoel en niet vanuit Bijbelse waarheden. Alleen het vreeede is dat wanneer je hier op wijst je aangevallen wordt als zijnde een rechtszinnige arrogantie te hebben. groet Ronald
Ik heb een klacht over deze reactie


19 apr 2009, 17.30 uur
Door: jaapo (80.61.173.xxx)
Wat een ongenuanceerde uitspraken weer. Meende ik elders toch te bespeuren, dat u wars was van dogmatische zaken en door mensen geformuleerde ijzeren leerstelligheden, nu worden al die mensen die onder het gehoor van H. hebben gezeten en nog zitten verwezen naar de eeuwige verlorenheid. Daar heb je weer de rechtzinnige arrogantie. God aan een touwtje en precies weten wie gelovig is en wie niet. En maar volhouden dat H. een godloochenaar is, maar dus ook allen die enigszins er het zelfde over denken. Ik vind het kwetsend. Het blijft maar doorgaan. Wat een gebrek aan ruimte voor andersdenkenden. Het geloof is PERSOONLIJK, en hoeft niet onderhorig te zijn aan door mensen opgestelde belijdenisgeschriften en dogma's. Want niemand heeft de waarheid in pacht. Echter, van mij mag een ander een geheel andere invulling aan het geloof geven, zonder dat ik stel dat die ander verloren gaat, omdat die haaks denkt op wat ik geloof. Bij anderen, waaronder G. is die ruimte niet voorhanden. Tunnelvisie. Afschrikwekkend voor zoekers. Ik heb het al eerder gesteld: wie zoekende is, moet zijn/haar licht niet op deze site opsteken, dan kom je van een koude kermis thuis. Letterlijk: een koude kermis. Kilte en gebrek aan invoeling. Weinig pastoraal.
Ik heb een klacht over deze reactie


19 apr 2009, 16.25 uur
Door: Gielah (62.251.79.xxx)
NIET GELOVEN, Mia, is de grootste zonde die er bestaat.... en dat zegt God Zelf - en Die zal het wel weten, toch? Wat denkt u dat er belangrijker is: wat ú vindt, of wat God vindt? Meneer Hendrikse hoeft niet perfect te zijn en u ook niet - niemand hoeft perfect te zijn. Daar gaat het ook niet om. Niemand hier of in het land valt meneer Hendrikse aan, omdat hij niet perfect is. Maar omdat hij - in Naam van God - op een preekstoel gaat staan, in een kerk, terwijl hij openlijk beweert, dat God helemaal niet bestaat. Kijk - dat kan niet in een kerk. U gaat toch ook niet naar een dokter die niet in geneeskunde of medicijnen gelooft en die de patiënten, die doodziek zijn, een Marsreep aanbiedt? U gaat toch ook niet naar een advocaat, die beweert dat de Nederlandse wetten niet deugen en die zelf in drugs dealt of banken berooft ... of naar een melkboer die zijn melk met benzine vermengt? Is zo'n dokter, die u rustig dood laat gaan, een zondebok? Is een drugs dealende advocaat een zondebok? Is een giftige melk verkopende kerel een zondebok? Nee? Nu, meneer Hendikse is ook geen zondebok, want hij houdt zichzelf en zijn kerkgangers uit de hemel en brengt zichzelf en anderen op die andere, die minder leuke plek... als u begrijpt wat ik bedoel. Dat is niet zielig. Dat is puur slecht. Die man moet, met zijn ongeloof, een ander baantje gaan zoeken en geen andere mensen meesleuren in het ongeluk - want dat doet hij.
Ik heb een klacht over deze reactie


volgende reacties >>  |    Pagina:  1  2  3  4  


Reageren op dit bericht?!

Uw naam

Uw e-mail

Uw reactie

 
     over deze site | contact