Kerknieuws.nl Hoger beroep tegen PKN voortgezet
ZA 18 mei 12:31  |  update 12:31
Twee bijbelvertalingen verschijnen in formaat dwarsliggerBisschoppen kritisch over doorbraak bij klonen van mensenKardinaal Rainer Maria WoelkiLeger des HeilsHomohuwelijk
Twee bijbelvertalingen verschijnen in formaat dwarsliggerBisschoppen kritisch over doorbraak bij klonen van mensenAartsbisschop Berlijn haalt uit naar graaiersLeger des Heils helpt meer mensenAnglicaanse kerk maakt bezwaar tegen homohuwelijk

vorig artikel ARTIKEL volgend artikel 

Hoger beroep tegen PKN voortgezet

WO 28 jan 2009 | 11.26

Het hoger beroep van zes hersteld hervormde gemeenten tegen het vonnis van de rechtbank van Utrecht in de zogenoemde verklaring-voor-rechtprocedure tegen de Protestantse Kerk in Nederland (PKN), wordt toch voortgezet. "Wij dienen binnenkort onze memorie van grieven in."

Dat verklaart een van de advocaten van de hersteld hervormde gemeenten te Nederhemert, Ouddorp, Voorburg, Vriezenveen en twee wijkgemeenten uit Katwijk aan Zee, mr. drs. Th. F. Roest.

Dinsdag bevestigde een woordvoerder van het gerechtshof in Arnhem juist dat de zaak voor een jaar op een soort 'slaaprol' is geplaatst. Volgens hem is in het hoger beroep door het gerechtshof de normale procedure gevolgd. "Dat betekent dat voor ons de zaak nu inderdaad stilligt tot 26 januari volgend jaar als er door de partijen in het geding geen actie wordt ondernomen."

Lees verder in het Reformatorisch Dagblad







ARTIKEL DOORSTUREN
DOSSIER: Hersteld Hervormde Kerk
11.02.2013 | Preses HHK herkozen
07.01.2013 | Hersteld-hervormden bouwen voor ...
27.11.2012 | Predikant hersteld hervormde ...
11.10.2012 | Gereformeerde Bond mede ...
05.07.2012 | Hersteld-hervormd predikant ...
15.06.2012 | Hersteld Hervormden verdienen ...
09.06.2012 | Rechter vernietigt vonnis ...
07.06.2012 | Hoop op subsidie Hersteld ...
16.04.2012 | Bezwaren hersteld hervormd ...
25.01.2012 | HHK benoemt evangelist voor Den ...
28.11.2011 | Hersteld Hervormde Kerk bezint ...
25.11.2011 | Hersteld hervormd St. ...
15.11.2011 | Katwijkse dominee: Ik predik ...
14.11.2011 | Katwijkse dominee: sla 'zondig' ...
24.10.2011 | Hersteld hervormden richten ...
14.10.2011 | Hersteld hervormd Genemuiden ...
29.08.2011 | Hersteld hervormd kerkgebouw ...
20.06.2011 | Hersteld hervormden breiden ...
26.05.2011 | Verzet tegen Hersteld Hervormde ...
20.05.2011 | Aantal hersteld hervormden ...
12.05.2011 | Petitie voor nieuwe kerk HHG in ...
14.04.2011 | 'Scheuring in Hervormde Kerk ...
08.04.2011 | PKN: 40 miljoen aan hersteld ...
25.03.2011 | Synode: kerkgebouw Vriezenveen ...
22.02.2011 | 'Homo's verdienen plaats in de ...
21.02.2011 | Hersteld hervormde mannenbond ...
18.02.2011 | Ruijgrok nieuwe preses hersteld ...
17.02.2011 | Predikant hhg Huizen tijdelijk ...
05.01.2011 | Hersteld hervormd Barneveld ...
04.01.2011 | Rechtbank oefent druk uit op ...
22.12.2010 | 'Geen verlangen naar eenheid' ...
29.11.2010 | HHK gaat zich bezinnen op ...
29.10.2010 | Kanselruil tussen CGK en HHK
07.10.2010 | Hersteld hervormden stoppen met ...
18.09.2010 | Kleine synode stemt in met ...
10.09.2010 | PKN'ers en HHK'ers belijden ...
24.08.2010 | Rechter stelt hersteld ...
27.07.2010 | Hhg Zwartebroek-Terschuur bouwt ...
06.07.2010 | Uitspraak hoger beroep PKN en ...
23.06.2010 | Waarom de HHK praat over de ...
21.06.2010 | HHK: Uitbreiding ...
19.06.2010 | Hersteld Hervormden bouwen kerk ...
11.06.2010 | Lichte stijging aantal hersteld ...
11.06.2010 | Twee voorzieningen hersteld ...
06.05.2010 | Hersteld-hervormde predikant ...
29.04.2010 | Weer vertraging voor kerk ...
09.04.2010 | Ondanks de scheuring een goed ...
29.03.2010 | Hersteld hervormd Soest blij ...
26.03.2010 | Hersteld hervormde gemeenten ...
08.03.2010 | Synode HHK positief over ...
24.02.2010 | Hersteld Ouddorp bouwt eigen ...
07.12.2009 | Hersteld Ouddorp schikt zich in ...
30.11.2009 | HHK begint zendingswerk in ...
27.11.2009 | Eindelijk voorziening voor ...
11.11.2009 | 'PKN had moeten meebetalen'
06.11.2009 | PKN gaat Hoger Beroep HHK met ...
06.11.2009 | Hoger Beroep PKN en HHK tot in ...
30.10.2009 | Hoger Beroep hersteld ...
23.10.2009 | 'In Katwijk kan eindelijk ...
17.10.2009 | 'Gereformeerde theologie dreigt ...
15.10.2009 | Hersteld hervormde kerk Elspeet ...
29.09.2009 | Hersteld hervormden moeten ...
28.09.2009 | Hersteld Hervormde zending ...
25.09.2009 | Kerkgebouwen in erfpacht naar ...
24.09.2009 | Nieuwe hersteld hervormde ...
10.09.2009 | Raad van State zal bouw kerk ...
14.08.2009 | Toerustingscursus HHK breidt uit
28.07.2009 | Predikant HHK Huizen in beroep ...
17.07.2009 | Bezwaar van hersteld hervormd ...
17.07.2009 | CGK'ers en hersteld-hervormden ...
03.07.2009 | 'In 2010 alle voorzieningen ...
01.07.2009 | Hersteld hervormden niet blij ...
26.06.2009 | Kleine synode PKN stemt in met ...
28.01.2009 | Hoger beroep tegen PKN ...
17.01.2009 | Bouw HHK Elspeet gaat door
29.11.2008 | PKN stemt in met voorzieningen ...
16.10.2008 | Bouw kerk HHK Putten moet ...
11.10.2008 | Komst nieuwe kerk Aalst ...
03.10.2008 | Heilige onbeschaamdheid in het ...
26.09.2008 | PKN stemt in met voorzieningen ...
22.09.2008 | HHK wil uitbreiding ...
29.07.2008 | Ledental Hersteld Hervormden ...
24.07.2008 | Bouw kerk in Elspeet gaat door
30.06.2008 | 'Herstelden' helpen bij ...
27.06.2008 | PKN treft voorzieningen voor ...
11.06.2008 | Zeven gemeenten in beroep tegen ...
04.06.2008 | Toch hoger beroep in zaak ...
03.06.2008 | Leiding PKN en HHK weer in ...
25.04.2008 | Hersteld hervormden: geen ...
21.04.2008 | Opening kerk Hersteld Hervormde ...
28.03.2008 | Voorzieningen voor hersteld ...
28.03.2008 | PKN besluit over kerkgoederen
27.03.2008 | Bestuur van 'herstelden': einde ...
26.03.2008 | Nog geen besluit HHK-gemeenten ...
19.03.2008 | Kerkruzie PKN en HHK in Katwijk ...
13.03.2008 | Hoger beroep hersteld ...
12.03.2008 | PKN: geen dag van grote vreugde
12.03.2008 | Rechtbank: PKN is opvolger oude ...
12.03.2008 | Rechter doet uitspraak in ...
11.03.2008 | Conflict HHK-PKN nadert ...
21.02.2008 | HHK bouwt kerk op ...
DOSSIER: Protestantse Kerk in Nederland
15.05.2013 | Begeleidingsbundel nieuw ...
13.05.2013 | 'In gebed' thema vierde ...
10.05.2013 | Kerksluiting Den Haag mag ...
07.05.2013 | Is de kerk klaar voor volgende ...
06.05.2013 | Helft PKN-predikanten doet ...
02.05.2013 | JOP lanceert bijbelverhalen bij ...
29.04.2013 | 'Beste preek voor de koning in ...
29.04.2013 | PKN bedankt Beatrix en steunt ...
26.04.2013 | Synode PKN geeft Liedboek vrij ...
26.04.2013 |  Aspirant-dominees kunnen ...
26.04.2013 | Werkgelegenheid kerken neemt ...
26.04.2013 | Oranjekerk Amsterdam start ...
26.04.2013 | Moderamen PKN dankt Beatrix
26.04.2013 | Een koe maakt het verschil
26.04.2013 | Islamnota's PKN zijn gemiste ...
25.04.2013 | PKN-Synode hier live te volgen
19.04.2013 | Indonesische delegatie bezoekt ...
15.04.2013 | Opnieuw even uitstel voor ...
08.04.2013 | Minder inkomsten voor actie ...
05.04.2013 | Opvang Vluchtkerk kostte ...
05.04.2013 | Blijvende toerusting nodig voor ...
02.04.2013 | De Vluchtkerk sluit, maar de ...
29.03.2013 | The Passion trekt 2,3 miljoen ...
29.03.2013 | Rotterdam komt met ...
28.03.2013 | Ds. Heetderks vertrekt als ...
21.03.2013 | Informatie-avond asielbeleid in ...
19.03.2013 | Harderwijk zet vier PKN-kerken ...
19.03.2013 | Na dromen nu ook 'preken voor ...
13.03.2013 | PKN hoopt op goede relatie met ...
13.03.2013 | GKV blijft in gesprek met PKN
04.03.2013 | PKN-kerkordedeskundige mr. ...
25.02.2013 | VU hecht aan centrum ...
22.02.2013 | Pionieren met chaoskerk en no ...
21.02.2013 | PKN zoekt plannen voor ...
18.02.2013 | VKB begint marktplaats voor ...
11.02.2013 | PKN: Paus droeg weinig bij aan ...
11.02.2013 | MijnKerk.nl actief op Facebook
08.02.2013 | PKN dient klacht in tegen de ...
08.02.2013 | Grafsteen broer Van Gogh gelicht
08.02.2013 | 'Predikant PKN onnodig in ...
08.02.2013 | Opnieuw Veranderdagen in ...
07.02.2013 | PKN: Internet populaire bron ...
07.02.2013 | GKV doen mee aan gesprek met PKN
04.02.2013 | Weinig jonge aanwas in ...
01.02.2013 | Fred Omvlee internetpastor bij ...
01.02.2013 | CGK doen niet mee aan gesprek ...
29.01.2013 | Lof en waardering voor Beatrix
29.01.2013 |  Geloof voor Beatrix vooral ...
28.01.2013 | Ferrier en De Boer naar Hong ...
25.01.2013 | PKN wil gesprek met ...
25.01.2013 | PKN heeft het contact met de ...
21.01.2013 |  Loket Levensvragen biedt nieuw ...
21.01.2013 | Kerkelijk werker mag nu ...
17.01.2013 | Karin van den Broeke leidt ...
16.01.2013 | Haaije Feenstra: Kerk moet soms ...
14.01.2013 | Plaisier: 'Ik bepaal zelf of ik ...
14.01.2013 | Onderzoek naar bevlogenheid ...
11.01.2013 | Plaatselijke kerken krijgen ...
11.01.2013 | Ook Protestantse Kerk tegen ...
10.01.2013 | Opbrengsten Kerkbalans licht ...
10.01.2013 | 'Mw. van den Broeke ...
07.01.2013 | Westertoren beklimmen kan ook ...
07.01.2013 | Kerken in Hattem werken samen
07.01.2013 |  Veel slachtoffers bij ...
28.12.2012 | 'Vormen, gebouw en kerkorde ...
14.12.2012 | Groep illegalen Den Haag bij ...
10.12.2012 | Protestantse Kerk verspreidt ...
03.12.2012 | 'Rode dominee' na 35 jaar naar ...
03.12.2012 |  Protestantse Gemeente volgt ...
30.11.2012 | Peter Verhoeff over ...
30.11.2012 | PKN houdt zittingsdag over ...
30.11.2012 | Kerkverlating is een zegen voor ...
27.11.2012 | PKN-predikant Klaas Snijder ...
26.11.2012 | Kleine Synode stelt begroting ...
22.11.2012 | Peter Verhoeff: tobberig imago ...
20.11.2012 | Arjan Plaisier brengt ...
19.11.2012 | Kerk in Actie spreekt zorgen ...
19.11.2012 |  Kerkdienst in het teken van ...
16.11.2012 | PKN wil gesprek met kerken over ...
16.11.2012 | Netwerkdag voor duurzame kerken
12.11.2012 | Protestantse Kerk wijst ...
12.11.2012 | PKN ontwikkelt 'huis van de ...
09.11.2012 | Generale synode PKN schrijft ...
09.11.2012 | Beleidsplan PKN aanvaard door ...
09.11.2012 | De alverzoening: wat is het?
06.11.2012 | Onderzoek PThU naar ...
02.11.2012 | PKN lanceert missionaire ...
02.11.2012 | Kerk in Actie: noodzaak ...
25.10.2012 | Plaisier bezorgd over ...
23.10.2012 | Reformatorische Omroep zendt ...
22.10.2012 | Jeugd PKN en RKK naar Europese ...
18.10.2012 | PKN lanceert internetkerk
16.10.2012 | Hydepark wordt 'Huis van de ...
15.10.2012 | Pelikaankerk wil los van ...
15.10.2012 | Theologisch Café Mokum over ...
15.10.2012 | Missionair kerstevenement op ...
13.10.2012 | Hulpdiensten rukken uit voor ...
12.10.2012 | Nieuw cultureel huis op ...
11.10.2012 | Gereformeerde Bond mede ...
08.10.2012 | Kiezen voor eenheid op het ...
08.10.2012 | Banen weg bij organisatie ...
06.10.2012 | Protestantse Kerk richt zich ...
05.10.2012 | Gemeente leeft mee met ...
13.07.2012 | Manifest jonge predikanten ...
29.06.2012 | Met Spinoza raak je niet van ...
11.05.2012 | Verhuizing PThU markeert einde ...
04.03.2010 | 'Dordtse Leerregels opnieuw ...
26.02.2010 | Positieve reactie op ...
18.02.2010 | Brief PKN aan Israël
03.12.2009 | Verbod op minaretten is slecht ...
20.11.2009 | 'De PKN is een voorbeeld voor ...
 


Stelling van de week
Omroepen medeverantwoordelijk voor beeld van religie
 eens
 oneens
 geen mening
 



Reacties ( lijst van 1 t/m 15 van de 117 reacties )

07 feb 2009, 13.17 uur
Door: jan rap (212.45.53.xxx)
Buurman, Hartelijke groet.Krijg wel de indruk dat u uw allerlaatste grieven op tafel gooit.Uw posting ging niet meer over echt inhoudelijke zaken. Nu valt u over een naam.Daar kun je creatief mee omgaan.Men deed dat ook op de web-site van uw kerk.De letters hersteld zijn in een andere kleur weergegeven.Nu is het net of er Hervormde Kerk boven staat.
Ik heb een klacht over deze reactie


07 feb 2009, 11.12 uur
Door: Buurman (77.160.139.xxx)
jan rap. hier mijn laatste posting op deze plaats; er moet weer een einde zijn. Als je mijn posting wilt zien als een verbitterd buurman oké, het is úw mening. Ik weet dat er meerdere gemeenten zijn waar de PKN de scepter zwaait omwille van de rechterlijke uitspraak; gemeenten waar de HHK 10 maal zo groot is als de PKN wat ledenaantal betreft. Dat is allemaal oké. Maar moet dat ook leiden tot het feit dat men vanuit de PKN alles wat riekt naar HHK, zelfs die paar letters 'HHK', probeert uit te bannen? Is dat geen verbittering! Zo zijn er meerdere van dat soort zaken te noemen.
Ik heb een klacht over deze reactie


06 feb 2009, 17.52 uur
Door: xerxes (81.207.35.xxx)
Ja, Jan Rap, dat durf ik wel en doe het ook! Mensen zijn echt wel ontvankelijk voor het Evangelie. Ik nodig ze dan ook altijd uit naar de Alpha cursus te komen. En diversen doen dat gelukkig ook. We moeten ons voor het Evangelie van Christus niet schamen. Want we hebben wel een Boodschap voor de wereld.
Ik heb een klacht over deze reactie


06 feb 2009, 15.18 uur
Door: jan rap (212.45.53.xxx)
Xerxes, Oei.Het is heel wat gemakkelijker om hier een reaktie te posten dan om te evangeliseren.Mogelijk raakt u het punt waar het anno 2009 om draait.We zouden moeten stoppen met leuteren en het uithangen van de wijsneus en de straat moeten opgaan met het Woord.Durft u ? Xerxes?
Ik heb een klacht over deze reactie


06 feb 2009, 13.54 uur
Door: xerxes (81.207.35.xxx)
@Jan Rap, Onze kerk, de NHK, was ook ingericht naar schrift en belijdenis, echter men hield zich er niet aan. Dus de inrichting zegt niet alles. Een gemeente van 1000 zielen is niet zo groot, in mijn omgeving zijn er gemeente met veel meer dan 1000 zielen, echter met een bedroevende kerkgang van 20 mensen en dan is er alleen maar in de morgen een dienst. Aantallen in onze kerk zegt niet veel het gros is onkerkelijk. Daarom ligt er zo´n grote taak om te evangeliseren. We kunnen wel naar de verre landen maar direct naast je eigen deur kan je al beginnen. Vroeger zongen we als kinderen op de zondagschool: Roept uit aan alle stranden. Verbreid van oord tot oord. Dat moet weer, en dan in ons land, een opdracht zijn en worden. gr.
Ik heb een klacht over deze reactie


06 feb 2009, 08.26 uur
Door: jan rap (212.45.53.xxx)
Buurman, posting 5-2-18.56 ben ik het mee eens. Posting 6-2- 8 uur: Nou bent u geachte Buurman op de vroege ochtend al weer stevig verbitterd.Wat moet dat vandaag worden? over dat weggaan of blijven geef ik heel graag iets toe.Dat de PKNners verbitterd zijn is veel te algemeen gesteld.Jan Rap woont in een plaats met een redelijk grote PKN gemeente, die ik door omstandigheden redelijk meen te kennen, en ik heb in al de jaren sinds 2004 nog nooit in de huizen ook maar 1 woord van verbittering gehoord. Alleen maar verdriet en spijt.En dan praat ik over een gemeente van zo,n ruim 1000 zielen.Overigens zien wij de HHK niet als een club maar als een openbaring van Gods kerk op aarde. Vind trouwens ook dat u tegenover uw gemeenten die doorprocederen iets bescheidener moet zijn.Zij zullen er hun zeer specifieke redenen voor hebben.Ieder gemeente heeft zijn historie die soms bar ingewikkeld is maar ook hier weer geschiedt niks bij geval.Heb al veel gesteld Buurman, Jan Rap heeft niets maar dan ook niets te verdedigen. We verschillen slechts op dat ene punt waar u bleef, en Jan Rap zich liet ''meenemen''U heeft gehandeld naar inzicht en logica, en ingezien dat je eigenlijk niet in de PKN kunt zijn, Jan Rap moest alle logica laten varen, en had geen vrijmoedigheid om zijn gemeente te verlaten, omdat het voor mij de tijd niet was om een kerk op te zoeken die in heel veel opzichten voldeed aan waar in mijn optiek een kerk moet voldoen. Heb al meer gezegd:Uw HHk is te mooi om waar te zijn.Hier klopt gewoon iets niet.U hoeft zich nota bene nergens aan te storen,want alles is ingericht naar Schrift en belijdenis, en wij hebben elke dag pijn en ergernis en schaamte .Ik wacht liever op Gods reformatie.Hiermee keur ik uw gevoelen om te blijven geenszins af. Integendeel.Mogelijk deed u beter dan ik.
Ik heb een klacht over deze reactie


06 feb 2009, 08.00 uur
Door: Buurman (77.160.139.xxx)
jan rap, nog wat over je laatste posting. Je stelt, zoals iedere PKNer dan wenst te doen, dat ik ben weggegaan; dat de gehele club die zich nu HHK moet noemen zijn weggegaan. Dat is een onjuiste conclusie die alleen maar getrokken wordt om te kunnen bekrachtigen dat de HHKers de scheurmakers zouden zijn. Weet wel dat de aardse rechter zich in deze zaak nooit heeft willen uitspreken. Als hij dat gedaan had dan was hij mogelijk tot een andere uitspraak gekomen. Iedere PKNer koppelt deze geestelijke zaak aan de juridische uitspraak welke alleen maar een stoffelijke en aardse uitspraak inhoudt. Dat alleen om zichzelf ook in genoemde zaak het eigen gelijk toe te kunnen eigenen. Je juiste stelling moet dus zijn dat jan rap meegegaan is de PKN in en dat buurman is gebleven wat hij was. Dat buurman zich HHK moet noemen is niet meer dan een juridische stunt van de PKN. Daarom zijn dan ook niet de HHKers scheurmakers, maar zij die de PKN voorstonden. Daarom zijn dan ook de ware PKNers zo bitter tegen de HHK.
Ik heb een klacht over deze reactie


05 feb 2009, 18.56 uur
Door: Buurman (77.160.139.xxx)
jan rap, ik wens niet te stellen dat ieder lidmaat van de PKN geheel achter haar regels staat. Ik denk te weten hoe jij daar tegenover staat. Tevens had ik de posting aan jou gericht, maar is wat algemeen geworden. Algemeen doordat er o.a door anderen gereageerd wordt alsof de PKN geheel in Gods gunst tot stand gekomen zou zijn. En dát wil er bij mij niet in. Was de PKN meer de weg gegaan die Gods woord aanwijst dan was dat geheel anders; de HHK had dan mogelijk nooit de behoefte gehad om de oude NHK voort te willen zetten. De PKN ging echter en helaas een andere weg; verder van de Heere af. Ik meld ook niet dat we er niet onder moeten bukken; ook niet dat de HHK geen verantwoording draagt over dit of dat. Maar als men een andere koers wil gaan varen dan de NHK de laatste decennia deed, dan wel op de Heere aan en niet nog verder afdwalen. Weet wel dat men daar een heel nageslacht in meesleurt. Ik probeer in alle gebrek er dan ook steeds weer op te wijzen wat 's mensen verantwoordelijkheid is. Ook de HHK komt te kort. We haken allen naar goede werken, menende daar nog enige zaligheid mee te kunnen verdienen. Maar een ieder weet dat alles in die geest uitgesloten is. Nochtans is de mens verplicht die goede werken na te streven en te doen in biddend opzien naar de Heere. Vanuit de kerk dient vrijuit gewezen te kunnen worden op de zonden van een ieder. Dat gaat bij de PKN niet meer (waarom laat men ds. Hendrikse met rust?); daarom probeert men dat wel bij een ander (Williamson moet weggestuurd worden). Let wel, ik neem het niet op voor laatst genoemd persoon, maar ds. Hendrikse ligt wel meer in de lijn van de PKN om daar uitspraak over te doen. Zo bemerk je dat het fundament afbrokkelt.
Ik heb een klacht over deze reactie


05 feb 2009, 17.15 uur
Door: jan rap (212.45.53.xxx)
Buurman, U draaft weer stevig door op de uw zo geheel eigen wijze.Het eerste gedeelte van uw posting was wat in het algemeen gesteld.Betreffende uw vraag over de abortuswet, het homohuwelijk ,de euthanasie.Inderdaad , het is mogelijk in een land waar wordt geregeerd bij de gratie Gods, deze wetten toch worden bekrachtigd.En daarin treft ons ook het oordeel.Zo laag kan het aflopen met een van oorsprong christelijk land.Zo laag kan het aflopen met een van oorsprong gereformeerde kerk. Wat me een beetje zeer doet is dat u het doet voorkomen alsof ieder lidmaat van de PKN instemt met anti-christelijke wetten.Natuurlijk niet Buurman. Wij hebben alleen een andere conclusie getrokken dan u.U bent van mening dat u door weg te gaan geen verantwoording meer draagt.Maar zo simpel is het helaas niet.We hebben een collectieve schuld en het komt er voor u en voor mij op aan of we buigen onder het oordeel, het recht van God toevallen om als een overtreder van al Zijn wetten door Hem te worden vrijgesproken door het geloof op grond van het offer van de Heere Jezus.En zo Hem ter ere te leven op de plaats waar we zijn gesteld door geboorte, huwelijk of anderszins in de weg van Zijn voorzienigheid.
Ik heb een klacht over deze reactie


05 feb 2009, 15.53 uur
Door: Buurman (77.160.139.xxx)
jan rap, inderdaad zoekend naar een andere geloofsbeleving; daar heeft men de Heere en Zijn woord voor over. Een geloofsbeleving niet naar Gods woord maar gezet naar eigen hand. Daarvoor die stille sluipende manier van veranderingen binnen de kerk. Ik heb dat al aangegeven direct na de vorming van de PKN. Ook Elspeet heb ik daarbij genoemd, maar dat werd fel bestreden. Zal PKN-Elspeet er van verschoond blijven in de nabije of verdere toekomst? Trouwens, men gaat een kant op dat er niet meer over geloof/geloofsbeleving gesproken wordt; men spreekt van religie. Religie waar men alle kanten mee op kan en waar alles onder valt. Christenen, moslims enz. Zo vormt men in de toekomst een éénheid; een ''eénheid die men ook zoekt en zocht in de PKN. Een éénheid die men meent te belijden als door God gegeven en gewild. Echter is dat wel zo? Het is een éénheid die niet gestoeld is op dat woord van God, dus een vermeende éénheid welke een vermeende vrede zal brengen; een vrede die geen ware vrede is. Zo is ook de PKN tot stand gekomen; niet gestoeld op Gods woord en inzettingen, maar gestoeld op het wereldse recht. Zo kan men zeggen dat het regeren en het justitiele recht gestoeld is bij de Heere vanwege het regeren bij de gratie Gods, maar de Heere kan dat ook gebruiken om Zijn woord te volvoeren. Ik denk aan Jesaja 30. men zocht bescherming en hulp bij Farao en Egypte (werelds recht) maar de Heere verfoeide dat. Het Goddelijk recht ging zegevieren. De aanhangers van de PKN willen zo graag dat werelds recht aanhangen en mee strijden omdat hen dat zo goed uitkomt (hetgeen ook nog eens gezocht is). Men strijdt met de woorden "het is bij de gratie Gods". Men kan hooguit aangeven dat de Heere er door gesproken kan hebben, maar is het dan tot oordeel of tot voordeel? Dat de HHK het werelds recht beproefd heeft is tot daaraan toe, maar als men wil geloven dat het van de Heere is dan geen hoger beroep. Om vervolgens terug te komen op Jesaja 30; In de winst hier voor de PKN kan men over juichen, maar God heeft Zijn bedoelingen. De NHK is niet meer; is afgebroken/verbroken. Waarom? Kon de Heere Zich er niet meer in vinden? Waarom nu PKN? Waarom HHK? De verdrukten zal Hij oprichten en de verdrukker teniet doen. Daarom HHK, doe afstand van hoger beroep en zoek uw weg achter de Heere aan. jan rap e.a., als de PKN stil aan het veranderen is van de Heere af om zo de mens zijn eigen geloofsbeleving te kunnen geven dan kan dat toch geen dageraad hebben? Wat ik al eerder vroeg; als men zo vast overtuigd is dat "het regeren bij de gratie Gods" meteen betekend "naar Gods wil", hoe zit dat dan met de abortuswet, euthanasie, homohuwelijk?
Ik heb een klacht over deze reactie


05 feb 2009, 13.07 uur
Door: jan rap (212.45.53.xxx)
Marcel, met uw vraag ben ik verlegen.Het is ook de vraag waar alles om draait.En de vraag waarop we een verschillend antwoord gaven.Wij meenden dat het ook tegen Gods Woord was om een nieuwe kerk op te richten ,of zo u wilt, de oude voort te zetten met een aantal rigoreuze aanpassingen. Wij voelen ons veiliger als de Heere Zelf reformeert. U heeft waarschijnlijk wel de vrijmoedigheid gehad om weg te gaan.Wij niet.Maar zoals u bemerkt, persoonlijk heb ik niets, maar dan ook niets om mijn ''keuze'' te verdedigen.
Ik heb een klacht over deze reactie


05 feb 2009, 12.36 uur
Door: xerxes (81.207.35.xxx)
@Jan Rap, Dit is een strofe uit Lied 409 van het LvK, Lobt Gott getrost mit Singen.
Ik heb een klacht over deze reactie


05 feb 2009, 12.24 uur
Door: Marcel (92.65.230.xxx)
Jan Rap, dat er binnen de PKN ambtsdragers zijn die beogen te verwerpen wat in strijd is met Gods Woord, is waar. Maar dat bedoel ik niet. Het punt is of het mogelijk is dat ambtsdragers eerst in de NHK hebben beloofd alle leringen te verwerpen die in strijd zijn met Gods Woord en vervolgens zichzelf en de gemeente waarover ze verantwoording hebben gekregen, mee laten nemen naar een nieuw gevormde kerk die o.a. zaken heeft gewettigd welke in strijd zijn met Gods Woord.
Ik heb een klacht over deze reactie


05 feb 2009, 12.19 uur
Door: jan rap (212.45.53.xxx)
Xerxes, Neem me niet kwalijk ,zal me weer een poosje koest houden.Maar welk lied citeerde u? Ik wil dat lied graag printen en in de buurt hebben.
Ik heb een klacht over deze reactie


05 feb 2009, 12.12 uur
Door: jan rap (212.45.53.xxx)
Xerxes, Hartelijk dank.Zo is het.En dat op deze koude, regenachtige, sombere dag !En ik ben dankbaar dat onze Herstelde broeders in 1968 groen licht gaven voor de mooie nieuwe berijming.!
Ik heb een klacht over deze reactie


volgende reacties >>  |    Pagina:  1  2  3  4  5  6  7  8  


Reageren op dit bericht?!

Uw naam

Uw e-mail

Uw reactie

 
     over deze site | contact