Kerknieuws.nl Kerstmis verdwijnt uit Oxford
ZA 26 mei 05:48  |  update 05:48
VatiLeaksTraanTwijfelliederenDau Van Duong (24), Tran Huu Duc (24), Chu Manh Son (23) en Hoang Phong (25) Pinksteren
Pauselijke butler gearresteerdGeestelijke gestraft voor ontucht met jongen'Twijfelliederen bieden alternatief voor Opwekking'Vietnam veroordeelt katholieke activistenBetekenis Pinksteren bij velen onbekend

vorig artikel ARTIKEL volgend artikel 

Kerstmis verdwijnt uit Oxford

DI 04 nov 2008 | 12.02

'Take Christmas back,' kopten Engelse kranten nadat het stadsbestuur van Oxford besloten heeft het woord Kerstmis niet meer te gebruiken. In plaats daarvan wordt gekozen voor het woord 'Winterlichtfeest'. Dit om aan te sluiten bij de moderne, multiculturele samenleving.

Kerst zou tegenwoordig allang geen 'christelijk' feest meer zijn. Het is wel zo dat met Kerstmis de kerken op hun volst zijn, maar tegenwoordig vieren mensen het feest ook op andere, niet christelijke manieren. Kerstmis staat tegenwoordig veel meer synoniem voor veel eten of veel winkelen, maar ook krijgt de viering van Kerst steeds meer te maken met niet-christelijke, ‘heidense’ invloeden. Ideeën uit natuurgodsdiensten worden dan gekoppeld aan de viering van de geboorte van Jezus.

Om deze redenen, en om meer tegemoet te komen aan de niet-christelijke bevolkingsgroepen van Oxford, heeft het stadsbestuur besloten Kerstmis af te schaffen. De kerstboom op het stadsplein wordt vervangen door een grote lantaarn. Het nieuwe feest, 'winterlichtfeest', geeft aan iedereen de ruimte om het feest op de eigen manier in te vullen.

Woedend hebben mensen hier op gereageerd. Het opgeven van Kerstmis zou hetzelfde zijn als het opgeven van de Britse cultuur en traditie. Ook moslims en joden hebben negatief gereageerd. Sabir Hussain Mirza, voorzitter van de moslimraad in Oxford, heeft gezegd: "Moslims en andere gelovigen kijken allemaal uit naar dit feest dat we gezamenlijk vieren". Rabbie Eli Bracknell zei: "Het is belangrijk de Britse cultuur te behouden en Kerst maakt daar deel van uit".

Het stadsbestuur zegt niet te buigen voor alle kritiek. Ze zeggen dat ze Kerstmis niet hebben afgeschaft, maar er een multireligieuze en multiculturele draai aan hebben gegeven.

Bron: IKON-E.J. Tillema







ARTIKEL DOORSTUREN
 


Stelling van de week
Kerken moeten de betekenis van christelijke feestdagen indringender communiceren.
 Mee eens
 Oneens
 Geen mening
 



Reacties

26 jun 2009, 12.10 uur
Door: Diederik van Nederveen (86.82.52.xxx)
Het is de zelf haat van de linkse politiek die aan dergelijke achterlijke multi-cultie onzin zich zelf de das om doet. Geen wonder dat er nu al massaal extreem rechts gestemd wordt...en dat is nog maar het begin. Laat die maffe moslims en hun middeleeuwse geleuter zich maar aan onze hoog ontwikkelde samenleving aan passen en ophouden met die burqa's en ander idioot gedoe voor dat we ons aan hun idiologien gaan aanpassen en het beetje aan cultuur wat nog over is vertrappen. Vooral Engeland is een grote apen rots geworden waar straks alleen maar ellende van komt. Let maar op.
Ik heb een klacht over deze reactie


21 dec 2008, 23.44 uur
Door: Gijs van Dalderen (77.248.147.xxx)
Er zit wel wat goeds in denk ik. Er zijn allerlei redenen om bepaalde keerpunten in een jaar te vieren, je even te bezinnen, bij de afgelopen periode stil te staan. Je eigen verjaardag is zo'n voorbeeld. De kortste dag van het jaar is ook een mooi moment, of je nou Christen bent, heiden of atheïst,je kunt je altijd verwonderen over de cyclus die planeten in een bepaalde periode doorlopen en het vieren daarvan ook aangrijpen om wat stil te staan bij de minder mooie dingen die spelen in de samenleving en te kijken wat je daar aan zou kunnen doen.
Ik heb een klacht over deze reactie


06 nov 2008, 11.08 uur
Door: Vanwaar (80.56.111.xxx)
Als humanist wil je ook wel eens wat. Jodelen in de winternacht. Van christelijkheid gekuiste versjes prevelen.
Ik heb een klacht over deze reactie


05 nov 2008, 15.09 uur
Door: xerxes (81.207.35.xxx)
@Alfred, Het houdt op als alles verkocht is.
Ik heb een klacht over deze reactie


05 nov 2008, 13.56 uur
Door: Ramon (131.211.210.xxx)
Echt te gek voor woorden dit.
Ik heb een klacht over deze reactie


05 nov 2008, 11.52 uur
Door: Alfred (77.164.249.xxx)
Te zot voor woorden dat Kerstfeest nu winterlichtfeest genoemd zal worden in Oxford. Ja, ik weet van de heidense achtergrond van het feest: zonnewende enzovoort. Maar ik kan maar moeilijk leven met de houding van de mensen die dit soort zaken voorstellen. Eindeloos willen aansluiten bij de multi-culturele samenleving, en ondertussen al je bagage uit het verleden overboord gooien. Houdt het nu nooit eens op met het houden van uitverkoop?
Ik heb een klacht over deze reactie


04 nov 2008, 23.00 uur
Door: Piet (217.122.199.xxx)
Eigenlijk vind ik het een prima idee. De RKK heeft heeft het winterse zonnewende feest geprobeerd uit te wissen door er een Christelijk feest van te maken. Ze hebben het zelfs tot de verjaardag van de Here Jezus gebombardeerd. Mensen ga eens nadenken, Jezus is echt niet midden in de winter geboren...... Aan al dat soort draaiwerk dient een einde te komen!!!
Ik heb een klacht over deze reactie


04 nov 2008, 17.00 uur
Door: allison (77.248.205.xxx)
multicultityrannie
Ik heb een klacht over deze reactie


04 nov 2008, 16.00 uur
Door: Apocrypha (89.242.247.xxx)
Komt verwondert u hier mensen. Kerstmis gaat gewoon door in Oxford. Met boom en burgemeester en carols. Maar het centrale thema van de lokale culturele vereniging Oxford Inspires is het niet. En da's al.
Ik heb een klacht over deze reactie


04 nov 2008, 15.27 uur
Door: heiden (82.95.144.xxx)
Het is wel uitermate bizar dat het Oxfordse bestuur bij de overgang van kerstmis naar een zogeheten winterlichtfeest, of all things de kerstboom afschaft. Die vertegenwoordigt juist het winterlichtfeest, evergreen en met lichtjes behangen. En hebben "de niet-christelijke bevolkingsgroepen van Oxford" dan bezwaar gemaakt tegen de kerstboom of het woord kerstmis? Daar lezen we niets over. Niet dat ik er mee zit: ik vind het geen taak van de overheid om kerstmis en soortgelijke feesten te vieren, laat dat maar aan winkeliersverenigingen over. Eén uitzondering in de Nederlandse situatie: burgemeesters moeten van mij Sinterklaas wel welkom heten. En Jacky's suggestie vind ik briljant.
Ik heb een klacht over deze reactie


04 nov 2008, 14.07 uur
Door: Jacky (212.45.32.xxx)
Ik las onlangs, dat de Dierenbescherming geen Dierendag meer wil vieren op 4 okt., omdat die dag zo vercommercialiseerd is. Daarom vieren ze voortaan Dierendag op 5 oktober. Ik stel de kerken voor geen kerstfeest meer te vieren op 25 en 26 dec., omdat dit feest zo vercommercialiseerd is. Laten we het voortaan vieren op bijv. de eerste zondag van augustus wat historisch ook juister blijkt te zijn. Het lijkt me heerlijk om van al die kerstrimram in december verlost te zijn en het kerstfeest weer te vieren zoals het bedoeld is. Of schaf het af. De vroege kerk en de Hervorming hadden er ook niet zoveel mee. Veel te veel superstitiën en die worden alleen maar erger. Dus: Gewoon afschaffen of verschuiven.
Ik heb een klacht over deze reactie


04 nov 2008, 13.14 uur
Door: Vanwaar (80.56.111.xxx)
Een aanval van humanisme, vermoed ik.
Ik heb een klacht over deze reactie


04 nov 2008, 13.13 uur
Door: xerxes (81.207.35.xxx)
Neen dat de Kerst voor velen al niets meer te maken heeft met de werkelijke betekenis van Kerst is reeds lang duidelijk. Maar ik begrijp dat er tegemoet worden gekomen aan niet Christelijk groeperingen en daarmee krijgt het engelse Kerst zijn oorspronkelijk heidense betekenis weer terug. Het is alleen niet te hopen dat de goddeloze wereld niet de heidense angsten e.d. er ook bij zullen krijgen. We zijn echt terug bij af! Maar alles is voorspeld, zal er nog geloof worden op aarde wordn gevonden bij Jezus wederkomst? Daar is uit 's wereld duistre wolken een Licht der lichten opgegaan! Wie het horen wil die hore het.
Ik heb een klacht over deze reactie


04 nov 2008, 12.34 uur
Door: Sacerdos. (81.68.205.xxx)
Wat is het toch altijd jammer dat de zogenaamde volksvertegenwoordigers ,gemeente -raden burgemeesters en wethouders dus politieke figuren toch altijd vrij loslopende gekken zijn en veel stekkertje in de kop verkeerd aan gesloten hebben .Gelukkig dat mensen uit alle lagen van de bevolking woedend protesteren en zorgen dat de samenleving en plaatselijke samenleving leefbaar blijft.
Ik heb een klacht over deze reactie


04 nov 2008, 12.25 uur
Door: Paulose .P. (202.169.225.xxx)
Onwijs voorstel. Ik ben ervan overtuigd dat zo'n voorstel uit de koker van consequente secularisten komt. Op zich heb ik daar geen moeite mee. Secularisten maken een groot deel van de Westeuropese bevolking uit. En zelfs Gielah schreef vele postings geleden dat zij haar leerlingen destijds wees op de heidense herkomst van het Kerstfeest. Maar de moslims en andere niet-christenen als afleidingsmanoeuvre gebruiken vind ik onethisch en onwijs. De geciteerde moslimwoordvoerder en rabbi hebben dat goed door. En hoe je het beestje ook noemt, het is al decennia nog maar zeer gedeeltelijk een christelijk feest. Het is veel meer een familiegebeuren en een culinair festijn geworden, los van het herdenken van de geboorte van Jezus. Dat ziet het stadsbestuur van Oxford verdomd goed. En of je dat nu Kerstmis of Midwinterfeest (winterlichtfeest) of zo noemt verandert niets aan die (seculiere) werkelijkheid. Deze wordt zo alleen "gecanoniseerd". En dat vind ik juist NU (met al die opgeklopte xenofobie en islamofobie) niet zo wijs van die Oxford-bestuurders.
Ik heb een klacht over deze reactie




Reageren op dit bericht?!

Uw naam

Uw e-mail

Uw reactie

 
     over deze site | contact